• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Arne Lindh

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
16472
Medlemskap
2024
F34D8250-0782-4DE2-AF52-0D92FE7E4E74.jpeg

Svaneke är en av Danmarks dejligaste platser och dessutom den stad som ligger allra längst österut. Tommy, när jag skrev detta lands östligaste menade jag inte Sverige, utan landet där bilden är tagen, så det blir Michael som tar över tråden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Ojdå, det var en gissning som gick hem. Tack för det.

Jag lägger ut en bild som jag tror är betydligt enklare än bilden på fågelholksträdet och min fråga är helt enkelt var denna tegelklump ligger:

20160422-004.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Nä, nu har det gått för lång tid utan något svar. Inte ens en gissning!

Var detta verkligen så svårt eller sitter alla och drömmer om sommaren? Nåväl, jag lägger ut en ledtråd så kanske det blir lite fart.

Om vi kunde färdas som en fågel så skulle vi finna dessa stenformationer efter 43,57 kabellängder:

20070408-003.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Jag har sett liknande stenformationer vid Hoburgsgubben på södra Gotland, så jag gissar på det.
Men jag har inget minne av tegelstenen så jag räknar inte med att någon större framgång med min gissning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Kabellängder skulle ju bli cirka 1100 meter då från stenarna. Stenarna leder tankarna till prästens kar och då är vi på Österlen och Kivik Art. Sista jag var där så fanns inte denna tegelhög.
Ser nu att stenarna kan vara Gislövshammars stenbrott, och då fattar jag inte kabellängden. Men den har jag ju svårt för.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tegelhögen ligger inte på någon ö så Gotland är fel.

Kabellängder kan variera beroende på ålder men numera har måttet standardiserats och är inte 100 famnar. Men Dethleffskvalite är lite grand inne på rätt spår.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Just så är det. Din tur!

En kabellängd är sedan år 1907 en tiondels nautisk mil, dvs 185,2 meter. En enkel, kanske inte helt exakt, mätning på Google Map gav 8070 meter mellan tegelskulpturen och stenbrottet där kvarnstenar tillverkades. Med dagens definition på kabellängd skulle det bli 43,57 kabellängder. I en sjöfartsstad som Simrishamn har säkert kabellängd använts som mått på den tiden dess handelsflotta var en av de största i Sverige.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Tack för det. Jag har bara kört förbi Brattforsheden men det känns som att det borde bli ett stopp nästa gång.
Men nu är frågan var finns denna vilande seglare?
Ganska svår bild men efter första gissningen, så lägger jag ut den obeskurna bilden.
//Jan
2018-06-30--114638_cr.jpg
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
I somras åkte vi i krokarna runt Hållnäs, Hallstavik, Grisslehamn. Stannade till vid Herrängs båtklubb och strosade runt. Har för mig att det såg ut ungefär så där, så Herräng får bli mitt svar
/Liliane
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Hoppas att det inte liknar Herräng nu, för det är fel men jag krävde ju en gissning för att visa bilden i sin helhet.
2018-06-30--114638.jpg
 
Toppen