• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Jag hade mina aningar tidigare, men kände mig hyfsat säker när jag såg bilden på färjan.

Men från fartyg växlar vi över till andra fordon. Var är vi?

20150715_085950.jpg

//Peter
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ursäkta, tävlingsinstinkten tog överhanden..., för mig blev det lite av en straffspark i öppet mål.
Lovar att lägga band på mig, ifall Motala kommer upp i den här tråden ;).

Jag bjuder in till nästa bidrag från en plats där många susar förbi i en rasande fart,
men kontrasten till total tystnad vid fikabordet är stor, när vägen ligger helt tom och öde.
Vad heter denna plats?

IMG_2964.jpg ed.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Den här platsen ligger på något sätt ganska exakt "mittemellan" och det känns naturligt att stanna till här.

IMG_2963.JPG SS.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, jag kanske stod vänd åt fel håll med kameran ... en sjö lite varstans säger inte så mycket?
Den här bilden skall nog skingra mystiken var platsen är belägen.

IMG_2961.jpg ed.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nej tyvärr, inte Lidan eller 44:an...
Man man passerar den här rastplatsen, när man åker från det ena (oftast dagligen nämnda) geografiska området till ett annat. Många far på den här pulsådern sommar som vinter med semester i blick.
Man färdas genom ett område med (långa) vägskyltar, som kan vara trevliga att försöka tyda och hinna utläsa, trots den oftast höga hastigheten ;).
Inte långt från den här platsen, (några km) fanns förr både stuguthyrning och matservering.
Tyvärr, ett minne blott. Vi har väl inte längre tid att stanna för att äta något gott längs vägen... :(.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, va 17..., varför inte kolla in utsikten från bergsknallen något västerut om vårt stoppställe.
Ja, nu var det alltså inte namnet på höjden det gällde (namnet blir alldeles för långt),
utan rastplatsen belägen 3 km nedanför som är intressant.
Hur många av oss (husbilister) har inte passerat här någon gång? :cool:
 
F

F.d. 55374

Guest
Det ser att kunna vara Dalarna o E45, innan för Gävleborgs gränsen finns en plats som heter Sandsjön det få bli min gissning.
Tommy R
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Klart, det skulle vara en norrlänning till att lösa den klurigheten ;).
Har du varit upp till toppstugan på Pilkalampinoppi?

Jomenvisst, nedanför ligger Rastplats Sandsjön vid 45:an, helt rätt :),
mittemellan Orsa / Svealand) och Sveg / Norrland (12 mil och naturen förändras radikalt).
Numera är det väl bara i Noppikoski, man kan få sig några älgköttbullar till livs på den sträckan.

Det blir din tur Tommy, att föra oss vidare mot nya mål!
 
F

F.d. 55374

Guest
Tackar, kände inte till toppstugan, däremot var jag ganska säker på E45. Nu skev jag Dalarna vilket är fel, Sandsjön ligger i Ljusdal och Hälsingland. Var står vi nu ?

DSC03676.JPG
 
F

F.d. 55374

Guest
Nedanför berget finns en populär ställplats , som finns i listan.

Tyvärr en svart hockey lördag, lite utanför spåret
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55374

Guest
Högsta toppen på fjällen i bakgrunden är ca 1600 m. Nedanför berget går även en mycket populär turistväg.
Stora Sjöfallet är fel.
 
Toppen