• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 55374

Guest
Från ett långskott till en straffspark.

Finns det något vackrare område i landet än höga kusten ? Vi gömmer nog aldrig åren i Norrfällsviken (Kramfors kommun) vi stod med utsikt mot södra Ulvön.

Över till Tommy i Gävle.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
"Bottenhavets pärla", uttrycket som självaste Lubbe Nordström myntade om Ulvön, om jag kommer ihåg rätt.

Ja, det var en straffspark för mig som i min ungdom ofta vistades på ön.

Vi drar vidare till en plats där vi är välkomna att parkera våra husbilar....
IMG_2924.JPG
.......var?

TommyD
 
F

F.d. 32985

Guest
Har för mig att denna bild varit uppe då du gjort fin propaganda för Gävle och denna stads fina ställplatser.
Så svaret blir din hemstad Tommy, Gävle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Clas, det var rätt fram till och med propaganda för...... För visst gjorde jag propaganda för den här staden, men det var inte Gävle, här är jag bara en nyinflyttad migrant......

TommyD
 
F

F.d. 32985

Guest
Den chansningen gick inte hem med andra ord.
Men ger mig inte då du också gjorde fin propaganda för Örnsköldsvik, så denna gången svarar jag Örnsköldsvik :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst är det Örnsköldsvik, där min vagga stod......

Örnsköldsvik som har utvecklats till en mycket husbilsvänlig kommun. Ambitiösa ställplatser av senaste snitt både i centrum och ute i Skeppsmaln’. Inte nog med det, i hamnen finns speciellt iordningställda parkeringsplatser för oss med husbilar. Där man står gratis över natten och helgerna. Rekommenderas!

När du parkerat i hamnen kan du sedan ta den korta promenaden till M/S Kustrafik som tar dig ut till vackra och spännande Ulvön.
773F33B1-4747-43D7-9512-C5DAC9F475DD.jpeg

Beträffande M/S Kustrafik, denna vackra 110 åriga skönhet verkar ha genomgått en förminskningsprocess under åren. Kommer ihåg henne från 50-talet där hon ståtligt låg i hamnen, enormt stor och hon representerade världen på något sätt, för oss smågrabbar. Detta trots att hon redan vid den tiden bara gick ut till Ulvön och vände.

Nu såg jag henne igen när vi låg vid ställplatsen i Ö-vik. Ja, nya erfarenheter från Finlandsfärjor och modernare kryssningsfartyg har gett den lille Övikskillen en ny syn på vad som är stort vad gäller fartyg.

Men en tur med Höga Kustenbåtarna rekommenderas när du besöker Höga Kusten. Det är inte bara Ulvön som gäller, nej här finns också t.ex. också Trysunda som inte bara är min favorit, det ingår tillsammans med några andra öar ett naturreservat längst ut i Höga Kustens skärgård.

Clas du tar oss vidare.

TommyD
 
Senast ändrad:
F

F.d. 32985

Guest
Tack för all information Tommy,nu har man lärt sig lite till pga detta spår.

Vi åker då vidare, var satt vi och tittade på Sverige - England?

1F4DE89D-72FB-4DCA-B884-287DBD5A57CE.jpeg
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Hej i tråden ! "long time no see" men jag kastar mig in nästan bara för & glänsa tycker mig nämligen känna igen fasaden på den stora kåken som är i Karlshamn, om det är rätt bjuder jag in någon annan, har lite taskigt med bilder
Med so... svettiga hälsningar
Hasse & Ingegerd
 
F

F.d. 32985

Guest
Visst är det Karlshamn där det också är fri ställplats i centrum.

Då öppnas spåret upp till någon hugad spekulant
 
F

F.d. 14324

Guest
Chansar hej vilt nu, men den färgen på slaggstenen känner jag igen från Ängelsbergs bruk?
 
F

F.d. 14324

Guest
Okej, jag tar dem väl de jag besökt en efter en.
Med tanke på att både Tommy och janne gillat inlägget med bilden tror jag, av någon anledning, att det handlar om Galtströms bruk.
Känner dock inte igen kameravinkeln men tornet/skorstenen/toppenpåvaddetnukallas (masugn kanske) är nog en smula bekant. :)
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Det finns skorstenar bevarade från både en masugn och en smältugn i Galtströms bruk. Skorstenen är från den gamla smältugnen. Här är en bild på masugnen.

Det är din tur att leda oss vidare i sommarvärmen.

//Peter

20180708_125430.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Ah, smältugnar och masugnar,, mycket att hålle reda på. :)

Nästa ställe i samma anda, var var jag den här gången?

spåret.jpg

Och fråga utanför ämnet, har jag haft den här bilden med förut? ;)
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
God afton i tråden ! Jag undrar om Du har varit i Morgårdshammar ett gammalt brukssamhälle som tidigare hade och kanske fortfarande har ett bra hockeylag som jag tror spelade i högsta serien för länge sen där hemmapubliken tjöt "heja Moooorgårn" när det begav sig, men samma som tidigare har taskigt med bra bilder, men tror inte på gissningen, men fick ju iaf berätta lite hockeynostalgi
Ha det bra i sommarkvällen hälsar
Hasse
 
F

F.d. 14324

Guest
Nej, det är inte morgårdshammar. Men dit kanske man borde åka nån gång. :)

Ledtrådsbild:

spåret2.jpg
 
F

F.d. 14324

Guest
Ja, det är bruket i Iggesund, väl värt ett besök.
Janne tar oss vidare. :)
 
Toppen