• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Som sagt de är många teatrar, de gamla Romarna visar på ett stort teaterintresse och teatrarna oberoende på var de uppfördes, verkar ha utgått från samma ritning.

Fel världsdel får mig att tro att jag skall lämna den asiatiska delen av Turkiet och söka något i Europa. Inte så långt bort, då tänker jag på Orange, men den teatern vill jag minnas som bättre bevarad, däremot teatern i Cartagena är mera till standard lik teatern på bilden. Gissar därför på Cartagena.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du har kommit ganska nära, men inte helt rätt.
Karl-Arne

Närmast blir då den i Malaga och när jag kollar igen så blir jag ganska säker på att det är Teatro Romano i Malaga. För en massa år sedan blev jag visad runt utav en svensk utflyktsguide som kallade sig Juan Enrique. Kommer ihåg att den var äldst på den Iberiska halvön, tror upp mot 2000 år gammal..... det kommer jag ihåg! Men vad Juan Enrique hette på riktigt, hans svenska namn det har jag glömt. :)

TommyD
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Där satt den! Visst är det Malaga och den gamla amfiteatern Teatro Romana.
Har även denna bild men den blev lite för lätt då namnet står på en skylt i bilden.
Malaga 039.jpg
Lämnar över tråden med varm hand till dig Tommy.
Karl-Arne
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tyckte väl, att bilden hade något välbekant över sig ... ;)

Nu över till något annat resmål och här utmed det klassiska promenadstråket kan man finna denna
sten och även andra liknande stenar utplacerade här och där med sina tänkvärda citat.

IMG_1478.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Klurigt värre? Har man inte upptäckt stenarna, så kanske man inte varit på den västra sidan om gångtunneln.
Däremot kanske man upptäckt denna uppmaning, som dessvärre saknar betydelse nuförtiden....

IMG_1925 copy.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, man väntar fortfarande lokalt på att den hundraåriga traditionen skall komma igång igen,
men nu har det gått ganska lång tids sedan verksamheten avbröts på ett abrupt sätt.
Plötsligt i början på januari 2016 inträffade detta... i "vår" stad.

IMG_1917_edited-1.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Kan vara Rendsburg. Ser ut som en hög fackverkspelare och något som skulle kunna vara en påseglad gondol som hängt under fackverks"bron".
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hej Michael. Det kan mycket väl vara just i Rendsburg vi har varit och det är helt rätt också,
att ett passerande fartyg i Kielkanalen kolliderade med denna lite märkliga skapelse,
som hängde under högbron och var i trafik fram till 8 jan 2016.
"Det blev en jä..kla smäll" för att travestera Jönssonligan...

Det är bara att ta över stafettpinnen. :)


faehre054.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har läst en blänkare om just denna bro som blivit påseglad. Kanske det rentav var här jag läste det.

Jag lägger ut en bild tagen för ett par veckor sedan som antagligen inte är så svår.

20190926-025.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Welzow är en bra gissning men inte helt rätt.

Grävmaskinen på bilden är en halv kilometer lång och lär vara världens största automobil (i betydelsen självgående konstruktion).

En bild från utsiktsplattformen i avstjälpningsänden av maskinen:

20190926-062.jpg
 
Toppen