• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Det gick att googla redan på första bilden med rätt sökord och bläddring bland några bilder. Brunnsbilden var däremot svårare :) .
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det gick att googla redan på första bilden med rätt sökord och bläddring bland några bilder. Brunnsbilden var däremot svårare :) .

Nu behövde jag inte hjälp från Google, nej vyn från den sista bilden kommer jag aldrig att glömma!

Året var 2013, med vår nya N&B Flair, över 8,5 m på längden och 3.30 på höjden kom jag inbrakande på just den där gatan och där bilden är tagen såg jag att den blev dramatiskt smalare längre fram.

Cirka 100 meter tidigare hade misstaget startat. Hade två GPS´er igång när vi närmade oss Bacharach från syd, då säger den ena GPS´n vänster, medan den andra säger höger, där vägen delade sig. I hastigheten väljer jag det vänstra alternativet. Det visade sig strax efter, när jag kommit in på gatan mot centrum av Bacharach, att den GPS som hade programvaran för större fordon/husbilar hade sagt höger.

Vilken mardröm och när vi lite längre fram svängde vänster för att försöka komma ur den gamla stadsdelen, så blev det en kraftig backe och i slutet av den en stadsport, som vi i vårt nervösa tillstånd tyckte den såg ut att ha en öppning för en mindre personbil. Nåja, det gick bra...... men sånt glömmer man inte.

Här något helt annat, helt utan dramatiska minnen.

P5111802.JPG

TommyD
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Lüneburg blir min gissning, ser ut som där vi käkade (förstås) en schnitzel och handlade sparris innan vi åkte och tittade på Scharnebecks Schiffshebewerk
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst är det småtrevliga Lüneburg.

Efter kontroll av målfotot så ser jag att de är BoEr, som har rätten till stafettpinnen och snsvaret för På Spåret, fr.o.m. nu.

TommyD
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, ett bra alternativ med en bra ställplats nära centrum.
Vi fortsätter spåret med husbil en bra bit, till vilken stad går vår promenad från ställplatsen här?

2019-03-07 14.20.25 - kopia.jpg
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Stadssiluetten är nog svår att ta det på, såvida man inte gått promenaden själv. Här kommer en bild inifrån stadskärnan:

2019-03-07 15.21.40 - kopia.jpg

Staden har namn efter floden som syns på båda bilderna.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Jag hetsar lite grand (medan jag är kvar framför datorn);
Till att börja med utökar jag ledtråden i förra inlägget med
  • Staden har namn efter båda de attribut som framgår av föregående bilder
Och dessutom lägger jag ut en ytterligare bild; förutom floden har man en trevlig liten "å" inne i centrum:

2019-03-07 14.40.57 - kopia.jpg
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
P1010470aa.jpg Svårt att missa Saarburg, brukar allt som oftast landa där.
Men var är vi nu, så här är utsikten från husbilen. En fästningsvall och 2 kyrktorn?;)
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Ställplatsen från en annan vinkel. Ett flertal medlemmar har övernattat här. Jag är namne med HBK nr 5 och denna plats ligger ungefär längs hans gratisväg! :twitcy:

P1010473aa.jpg
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Javisst är det Frankrike, närmare bestämt i Bourgogne någonstans.:cool: Men var?
Den ena av stadens 2 kyrkor, denna kommer man till först.
P1010474aa.jpg
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
När vi vandrade runt i staden blev vi stoppade av en kvinna som hade jobbat som guide i stan. Hon sa att vi måste absolut ha koll på kyrktornen, annars kommer vi att vara vilse. Men hur ser man kyrktornen inifrån gränderna?
P1010476aa.jpg
 

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.335
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Jag skrev Bourgogne nånstans. Det är sant om man använder HBK:s ställplatslista, men enligt Wikipedia ligger Txxx i Grand Est. Nu blev det betydligt lättare? Bara Michael som har vågat sig på en gissning än:)
Blir en ledtråd till, från kl 16 till 9 hinner det inte bli så mycket bilder!:D
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du skriver Txxxx och jag vet att Troyes ligger i Grand Est, men jag känner absolut inte igen något på bilderna från våra besök där,

Däremot bilden från katedralen i inlägg nr 16697 tycker jag ser ut som det är Metz, som också ligger Grand Est.

Ok, min gissning blir i alla fall Troyes.

TommyD
 
Toppen