• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, hade det inte varit för "ankarbilden", hade jag nog inte kunnat luska ut att platsen var Pedros.;)

Nu förflyttar vi oss till en annan plats och med denna staty som utstrålar lekfullheten hos hunden.
Mäkta populärt konstverk att posera intill. Vilken stad?


IMG_5064.JPG
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Den här staden har en gedigen historia, om än en något brokig sådan och från olika influenser.
Dessa skor minner om händelse man helst vill glömma... men konstnären var av en annan åsikt.

fgsh 1003.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
"Livsträdet" vid synagogan i Budapest minner helt riktigt om Raoul Wallenbergs insatser.
"The forgotten shoes" intill Donau uppmärksammar en annan tragisk händelse på samma tema...

Med "frihetsgudinnan" på Citadellet som avslut får Michael lov att lyfta oss till nästa stad... :)

IMG_5147_edited-1.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tack för det.

Då far vi vidare mot en stad där denna "badbalja" finns. Det är kanske ingen balja för bad men ovanlig form är det. Var ligger denna?

20080828-005.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag är säker på att jag stått på samma ställe som du. En jättegammal kanal som inte används längre. Det var någon vits med att vända båten här men kommer inte ihåg varför. Men jag hittar inte mitt foto och jag kommer inte ihåg var jag var heller. Men för att komma vidare så säger jag Frankrike och skulle det vara en tarm till Canal du midi?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Tjoho, jag visste att jag varit där. Men det var väl också det ända jag kom ihåg, jo parkeringsplatsen och restaurangen kom jag också ihåg men vågade inte skriva det. Har nu vandrat omkring på google map och känner igen mig. Jättegammal skrev jag i alla fall och 1398 är respektfullt. Körde dit då jag sett någon blänkare i någon resetidning eller campingtidning. Stecknitz kanal. Jag har lagt mycket tid på denna sökning då jag visste att jag varit där. Hittar fortfarande inte min egen bild.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
(Now we are talking! Eller snarare Jetz sprachen wir för att tala landets språk. Vi är alltså i DDR.)

Så skulle jag ha skrivit men så kom efterklokhetens kranka blekhet och jag måste erkänna att jag gjort bort mig totalt eller med ca 816 meter vilket är avståndet från Östtyskland till denna vattenanordning.

En ledtråd är att det 11,2 km från denna finns en annan anordning som med helt annan teknik uppfyller ett liknande behov och som ser ut så här:

20080828-012.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jaha, du är inte nöjd med mitt svar. Palmschleuse i Lauenburg. Slussen på din sista bild är lättare för där var jag i somras.
 

Bilagor

  • 1 Luneburg skeppslyft.JPG
    1 Luneburg skeppslyft.JPG
    2,4 MB · Visningar: 20
  • 6 Luneburg skeppslyft.JPG
    6 Luneburg skeppslyft.JPG
    7,2 MB · Visningar: 20
  • 8 Luneburg skeppslyft.JPG
    8 Luneburg skeppslyft.JPG
    2,9 MB · Visningar: 20

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Palmschleuse är rätt. Jag var hundra på att den låg i forna DDR eftersom vi kom från det hållet när vi var där och alla spår av gränsen var tydligen så väl avlägsnat att vi inte märkte att vi kommit in i väst. Fick dock kalla fötter och kollade upp det lite noggrannare och upptäckte då mitt fel.

Dethleffskvalite får slussa oss vidare på resan!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Som väl är så har man ju sparat några gränsstationer mellan väst och öst. Även om man varit med på hela resan så är det svårt att förstå.
Var är jag på dessa bilder? Stället eller staden duger som svar.1.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag vet inte ett dugg om bilar men det står Berlin på en konstig buss så jag gissar på Classic Remise i Berlin efter en snabb googlesökning.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Där ser man, jag som var beredd med många bilder. När jag gick in där så ville jag betala entrébiljett till detta bil museum. Men där var ingen som ville ha betalt så jag gick runt där och tittade på bilarna i denna bilaffär. Vi åt middag på deras restaurang och prislappen där matchade bilpriserna, den var super gott och service av högsta klass. När prislappen på vindrutan var över 3 miljoner så stod där inget pris "utan kontakta säljaren". Spåret är ditt igen.
 

Bilagor

  • 3 Classic Remise, Wiebestraße.jpg
    3 Classic Remise, Wiebestraße.jpg
    5,5 MB · Visningar: 24
  • 4.jpg
    4.jpg
    4,6 MB · Visningar: 25
  • 3 Classic Remise, Wiebestraße.jpg
    3 Classic Remise, Wiebestraße.jpg
    5,5 MB · Visningar: 24
  • 37 Jaguar verkstad.JPG
    37 Jaguar verkstad.JPG
    2,5 MB · Visningar: 25
  • 39 Classic Remise, Wiebestraße.JPG
    39 Classic Remise, Wiebestraße.JPG
    2,5 MB · Visningar: 25
Toppen