• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

lentor

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Parken låg på måstegöra listan men föll ändå bort när vi besökte norra Italien för några år sedan.
Här kommer ett nytt resmål.P1010367.JPG
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Planerar för en runda på Harz till påsken och detta har jag inte hittat, ser ut till att vara ett sådant torn man går upp i och vandra längs trädtopparna också. Är du i Bündheim?
 

lentor

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Nora
HBK-Nr
13821
Medlemskap
2024
Bündheim ligger i Bad Harzburg som vi besökte i somras så det blir ju rätt. Fina vandringleder i området.
Bilden mot linbanan är från ställplatsen. Över till Lomma.P1010366.JPG

//Torgny
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Där ser man, så lätt skulle det ju inte vara. Min google klarade inte av det. Helt rätt jag är på världens största dubbla järnkors inte så långt ifrån förra bildserien. Spåret är ditt.Världens största dubbla järnkors_2989.jpg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Tack för det. Här kommer en gammal bild från omkring 1974. Enligt en skylt på platsen, så var det här en viktig länk i landets självständighet. Var är platsen? Den är välkänd men inte för själva minnesmärket.
01-19.jpg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Jag har lite ont med bilder från platsen eftersom jag var där långt före digitalkamerornas tid då man inte slösade med bilder. Därför får det bli några textledtrådar.
Platsen var strategiskt viktig under frigörelsen och minnesmärket utgörs av några länkar från en kedja,som användes för att spärra av floden, så att kolonialmaktens fartyg inte skulle kunna segla längre in i landet. Platsen har nu förlorat sin strategiska betydelse men militären finns fortfarande kvar.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Som sagt. Ledtrådarna blir i textformat. På Internet finns det ett otal bilder från den här platsen men de är ju inte tagna av mig, så det blir fusk att använda dem.

Trots att kolonialmakten var Storbritannien, så har aldrig landet där den sökta platsen ligger, varit en del av det Brittiska samväldet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Känner inte alls igen mig på bilderna...t.ex. inte en enda palm.

Gambia har gambiafloden, var en kronkoloni, men jag tror inte en del av samväldet, så gissningen blir att det är Gambiafloden som vi ser,

TommyD
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Äntligen en gissning men tyvärr totalt fel.
I landet ifråga har man behållit engelska som majoritetsspråk men spanska kommer på andra plats och är växande.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Äntligen en gissning men tyvärr totalt fel.
I landet ifråga har man behållit engelska som majoritetsspråk men spanska kommer på andra plats och är växande.

Förstod att Gambia var ett riktigt dåligt långskott, långt från mål.

Nu med de nya ledtrådarna får det mig att tänka på Falklandsöarna som man i Argentina envisas att kalla Islas Malvinas. Har du varit där?

EDIT: Missade en viktig sak..... det är ju numera en självständig stat, glömde det. Får fundera vidare.

TommyD
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Knut är närmast hittills. Dock inte Karibien.
Jag skrev tidigare att militären finns kvar på platsen.
Landets armé utbildar sina officerare på den sökta platsen. Utbildningen har universitetsstatus.
 
Toppen