• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Ja, helt riktigt besökte vi Potocari Memorial Center i Srebrenica. Hasan Hasanovic, på bild 3, guidade oss i museet i den gamla batterifabriken som under Bosnienkriget tjänade som högkvarter och förläggning åt Dutchbat. Den holländska FN-bataljonen och dess chef Thom Karremans till höger på bilden näst längst ner har fått skulden för att de pga sin rädsla och feghet inte lyckades stoppa den serbiske befälhavarens Ratko Mladi´s massaker av 8372 pojkar/män i juli 1995. Den grafitti, ett exempel på den sista bilden, som finns kvar i den tidigare holländska förläggningen visar vilken fruktansvärd förnedrande uppfattning holländarna hade om Bosniska muslimer. Det förkastliga är att Karremans, som chef, helt accepterade sina soldaters total bristande moral och människosyn.
Hasan Hasanovic försökte fly undan katastrofen tillsammans med sin tvillingbror, far och farbror i den oändligt långa rad av manfolk som genom terrängen försökte ta sig till Tuzla. Hasan var den ende i familjen som lyckades överleva. Han har även skrivet en bok, "Surviving Srebrenica" om sitt liv och händelserna och vill på detta viset visa och få oss att komma ihåg vad som hände för att få oss alla att inse att sådant kan aldrig mer får upprepas.
Tommy D, Du var först ute med rätt svar och får därför ha nöjet att lägga ut ett nytt spår.
//Kjell
IMG_2985.jpg IMG_2994.jpg IMG_2987.jpg IMG_2982.jpg Grafitti.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, helt riktigt besökte vi Potocari Memorial Center i Srebrenica. Hasan Hasanovic, på bild 3, guidade oss i museet i den gamla batterifabriken som under Bosnienkriget tjänade som högkvarter och förläggning åt Dutchbat. Den holländska FN-bataljonen och dess chef Thom Karremans till höger på bilden näst längst ner har fått skulden för att de pga sin rädsla och feghet inte lyckades stoppa den serbiske befälhavarens Ratko Mladi´s massaker av 8372 pojkar/män i juli 1995. Den grafitti, ett exempel på den sista bilden, som finns kvar i den tidigare holländska förläggningen visar vilken fruktansvärd förnedrande uppfattning holländarna hade om Bosniska muslimer. Det förkastliga är att Karremans, som chef, helt accepterade sina soldaters total bristande moral och människosyn.
Hasan Hasanovic försökte fly undan katastrofen tillsammans med sin tvillingbror, far och farbror i den oändligt långa rad av manfolk som genom terrängen försökte ta sig till Tuzla. Hasan var den ende i familjen som lyckades överleva. Han har även skrivet en bok, "Surviving Srebrenica" om sitt liv och händelserna och vill på detta viset visa och få oss att komma ihåg vad som hände för att få oss alla att inse att sådant kan aldrig mer får upprepas.
Tommy D, Du var först ute med rätt svar och får därför ha nöjet att lägga ut ett nytt spår.
//Kjell
Visa bilaga 134502 Visa bilaga 134503 Visa bilaga 134504 Visa bilaga 134505 Visa bilaga 134506

Undrar hur man svarar, utan att citera föregående inlägg??

Nåväl i det här fallet var det en fördel. Tack Kjell, jag har sagt det många gånger tidigare, den här tråden är folkbildande. Här fick vi det bekräftat åter igen.

Visst har jag känt till "Srebrenicanmassakern", men har aldrig hört talas om den Holländska FN-bataljonen inblandning och skuld till detta folkmord. Bara att konstatera att den gamle skolläraren aldrig lämnar sitt kall, tack Kjell.

Nu något helt annat och som jag flera gånger tänkt lägga in, men tänkt att det nog är för svårt, kanske bara vi som hittat den här pärlan.

Men nu vet jag att vi åtminstone är två i HBK, som upptäckt den här trevliga staden.

IMGP6253.JPG

Bilden är tagen från stadens ställplats, som inte bara är stor, central, den är även gratis. Vi besökte den tidigt våren 2015 och fick hela ställplatsen för oss själva.

Bara att gå över bron, så hamnar man mitt i en mycket spännande gammal stadsbebyggelse.

Staden namn fick mig att tänka på frukter, från syd, men det skall du inte "Go Bananas" för....

Rekommenderas, men var?

TommyD
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Här har jag svarat på ditt inlägg. (Alltså klickat på svara i ditt inlägg).
Men jag rensade det först innan jag skrev ;)
Det är tyvärr enda möjligheten vi har, såvida du inte scrollar till botten och skriver ett nytt inlägg.
Det du även kan göra är att skriva t ex (den du vill signalera till) @Los Suecos i din text, t ex först. Då får den du vill avisera en notis iallafall (även om du inte citerar).
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här har jag svarat på ditt inlägg. (Alltså klickat på svara i ditt inlägg).
Men jag rensade det först innan jag skrev ;)
Det är tyvärr enda möjligheten vi har, såvida du inte scrollar till botten och skriver ett nytt inlägg.
Det du även kan göra är att skriva t ex (den du vill signalera till) @Los Suecos i din text, t ex först. Då får den du vill avisera en notis iallafall (även om du inte citerar).

Tack då vet jag, men lite tungrott, eller....?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Dole? (Vad det nu har med sydländska frukter att göra)

Visst är det Dole.

Får jag fråga hur du klarade det utan ledtråd?

Ledtrådarna var annars:

- Dole, världsledande företag inom bl.a. Bananer och ananas. Dole Food Company – Wikipedia
- "Go bananas", lite långsökt kanske men för några år sedan hade en prisbelönt och omdiskuterad svensk dokumtärfilm premiär, som hette just Bananas och handlade om företaget Dole.
Bananas!* – Wikipedia

Lite som ledtrådarna för 6 poäng på "På spåret". ;)

BoEr, du fortsätter.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ok. Då är vi i alla fall tre HBK-bilar som besökt den lilla fina staden Dole, som ligger utefter spåret mellan Sverige och Spanien, för många HBK'are.

Bilden gissar jag är tagen snett bakom katedralen i Santiago de Campostella.

TommyD
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Javisst är det Dresden; stan är sevärd, men jazzfestivalen var inte mycket hänga i julgranen. Inte det året iallafall.
Du tar oss vidare Dethleffskvalite (vet inte ditt förnamn)!
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Verkar vara en plars med mycket sand, börjar därför med Europas största sanddyn som lär vara Duna di Pilat strax söder om Bordeaux, vid Atlantkusten.

TommyD
 
Toppen