• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Overgang til Lithium

F

F.d. 56837

Guest
Har lest mange av innleggene her vedr. bytte til lithium batteri og har bestemt meg for å gjøre det samme. Jeg vil også velge et batteri med innebygget BMS.

Det jeg ønsker å undersøke er om noen har gjort endringer på sin EBL boks mht. 230 volt lading av lithium batteriet. Hvis jeg har lest og forstått riktig så lader ikke EBL med mange nok volt. Vet ikke om dette er riktig?

Selv har jeg en EBL 99 med en bryter for å velge mellom Gel/AGM batteri. De som har byttet hva har de satt bryteren på ?

Lading under kjøring er ikke noe problem i dag, da volten ligger på 14,6 til 14,9.

Synes også kablene fra startbatteriet til forbruksbatteriet er veldig tynne. Vil det bli bedre lading med å bytte til grovere kabler. Se på vedlagte bilde.
 

Bilagor

  • IMG_4431.JPG
    IMG_4431.JPG
    243 KB · Visningar: 69

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Overgang til Lithium

Det jeg ønsker å undersøke er om noen har gjort endringer på sin EBL boks mht. 230 volt lading av lithium batteriet. Hvis jeg har lest og forstått riktig så lader ikke EBL med mange nok volt. Vet ikke om dette er riktig?

Synes også kablene fra startbatteriet til forbruksbatteriet er veldig tynne. Vil det bli bedre lading med å bytte til grovere kabler. Se på vedlagte bilde.
På godt norsk tja på første spørsmål, med den litt lave spenningen så blir levetiden på batteriet mye lengre. 13.8V er en god verdi for lang levetid, men knapt 90% fullt - omtrent like mye margin som Tesla kjører med ved normal ladning.

Det siste er enklere, med den kabelen får du en effektiv strømbegrenser, skulle tro det er en 4 mm2 kabel - holder bra for bly men motstanden vil gi et spenningsfall som igjen vil begrense ladestrømmen. Mitt personlige råtips er at du skal svært langt ned på et LFP batteri før du får ladestrøm over 40A. Bytter du til 6 mm2 burde du komme opp mot 100 A over et større spenningsområde.

Angående Gel/AGM så ville jeg bruke AGM setting.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Overgang til Lithium

Det är nog bra att få bytt kabeln av andra skäl också, kabelskon ser ut att vara mycket dåligt pressad, och det är tveksamt om kabeln är en kabel för fordonsbruk, det har t.o.m. gått av kardeler. sådant kan bli farligt när man börjar köra höga strömstyrkor igenom systemet.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Overgang til Lithium

På mye go svenske Utöver vad Knut skrev så tänk också på att BMS vad gäller balansering av de 4 cellerna.

Du måste få information av batterileverantören vad som krävs för att ballanseringen skall aktiveras.

Jag vet inte om du följt den senaste tråden som tog upp just den saken.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Overgang til Lithium

Jag har bytt till 6mm2 samtidigt som jag fick Anderson kopplings-handske på köpet från SKANBATT (LFP leverantören). Jag kan enkelt och när som helst koppla ifrån batterierna vilket behövde göras åtskilliga gånger under byggtiden (installationer: DCDC konverter, BatteriProtector, relästyrning vid 95% laddat, osv...). I vanliga fall hade man fått skruva ifrån kablarna (4 st.) och vara försiktig pga kortslutning etc... Anderson handske är verkligen bra grej men ganska dyra att köpa på hemmamarknaden.

OBS! Om du har diesel uppvärmning, passa på och byt till 6 mm2 om du har klenare kablar.
 
F

F.d. 55416

Guest
Sv: Overgang til Lithium

Jag har bytt till 6mm2 samtidigt som jag fick Anderson kopplings-handske på köpet från SKANBATT (LFP leverantören). Jag kan enkelt och när som helst koppla ifrån batterierna vilket behövde göras åtskilliga gånger under byggtiden (installationer: DCDC konverter, BatteriProtector, relästyrning vid 95% laddat, osv...). I vanliga fall hade man fått skruva ifrån kablarna (4 st.) och vara försiktig pga kortslutning etc... Anderson handske är verkligen bra grej men ganska dyra att köpa på hemmamarknaden.

OBS! Om du har diesel uppvärmning, passa på och byt till 6 mm2 om du har klenare kablar.

Vad är en Anderson kopplings-handske?
:mcride::mcride:
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Overgang til Lithium

Vad är en Anderson kopplings-handske?
:mcride::mcride:
Grejen som hänger i ändan av kabeln är Anderson "handske", den ena. Den andra sitter i Husbilen och är ansluten till förbrukare (med lite andra grejer emellan).

LITH-12100B100_480x480.png

Jag var tvungen att tillverka en "dubbel" eftersom 2 batterier skall serva en förbrukare. Så här ser detta ut: (jag har använt svart & röd kabel 6mm2)

Anderson Plug Double Adapter Caravan Jayco 4x4 4WD Eledric - W02-500x500.jpg
Bild: Internet
 
F

F.d. 56837

Guest
Sv: Overgang til Lithium

Jag har bytt till 6mm2 samtidigt som jag fick Anderson kopplings-handske på köpet från SKANBATT (LFP leverantören). Jag kan enkelt och när som helst koppla ifrån batterierna vilket behövde göras åtskilliga gånger under byggtiden (installationer: DCDC konverter, BatteriProtector, relästyrning vid 95% laddat, osv...). I vanliga fall hade man fått skruva ifrån kablarna (4 st.) och vara försiktig pga kortslutning etc... Anderson handske är verkligen bra grej men ganska dyra att köpa på hemmamarknaden.

OBS! Om du har diesel uppvärmning, passa på och byt till 6 mm2 om du har klenare kablar.

Hei igjen

Har dere utført noen andre endringer på EBL enn å bytte til grovere kabler?

Hvorfor må jeg bytte til grovere kabler hvis jeg har dieselvarmer ? Har i dag Webasto som fungerer bra med dagens løsning.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Overgang til Lithium

Hei igjen

Har dere utført noen andre endringer på EBL enn å bytte til grovere kabler?

Hvorfor må jeg bytte til grovere kabler hvis jeg har dieselvarmer ? Har i dag Webasto som fungerer bra med dagens løsning.
För att ladda snabbare via bilen detta då Li kan ta emot högre strömmar vilket ger mera spänningsfall vilken isåfall skulle minska laddströmmen.

Men nej, det är inget måste alls.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Overgang til Lithium

Jeg kjøper inn Anderson 50A (de grå) på ebay for under 10 kr stk når jeg kjøper 10 om gangen. Er et stykke ned i min andre 10 pakk :D. Bruker disse selv om lasten normalt er under 2A - det er billiger enn de mindre variantene.

Tror største utgave er er 200A, ganske grove saker når en kommer opp til disse. 50A utgaven er blitt volumutgaven.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Overgang til Lithium

Hei igjen
1) Har dere utført noen andre endringer på EBL enn å bytte til grovere kabler?
2) Har idag Webasto som fungerer bra med dagens løsning.
1) Vi har ingen EBL, allt ÄR monterat separat...
2) Ändra ingenting som fungerar. Alla har inte samma typ av installationer...

mvh
/ranko
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Overgang til Lithium

Kan finne til slike priser her og, men et rask søk på ebay gir en lang rad med innelandske selgere av billige. Søkte for skøy på ebay.co.uk og prisene der var nesten som på com.au utgaven for leveranser fra China. Selv her kan vi spare litt på China leveranser om vi vil vente på varene.

En av årsakene til den gode tilgjengeligheten her i landet er alle outback campere som bruker disse kontaktene for kobling mellom bil og henger for batteriladning i hengeren. Da utstyres de ofte med deksel når de ikke er i bruk.

Det finnes større og mindre utgaver, 175A utgaven er grov! Alle skal tåle 600V selv om de normalt benyttes for 12 eller 24 volt.

I Sverige er "billigste" Clas O og Kjell - begge rundt SEK 50.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Re: Sv: Overgang til Lithium

Har lest mange av innleggene her vedr. bytte til lithium batteri og har bestemt meg for å gjøre det samme. Jeg vil også velge et batteri med innebygget BMS.

Det jeg ønsker å undersøke er om noen har gjort endringer på sin EBL boks mht. 230 volt lading av lithium batteriet. Hvis jeg har lest og forstått riktig så lader ikke EBL med mange nok volt. Vet ikke om dette er riktig?

Selv har jeg en EBL 99 med en bryter for å velge mellom Gel/AGM batteri. De som har byttet hva har de satt bryteren på ?

Lading under kjøring er ikke noe problem i dag, da volten ligger på 14,6 til 14,9.

Synes også kablene fra startbatteriet til forbruksbatteriet er veldig tynne. Vil det bli bedre lading med å bytte til grovere kabler. Se på vedlagte bilde.

På godt norsk tja på første spørsmål, med den litt lave spenningen så blir levetiden på batteriet mye lengre. 13.8V er en god verdi for lang levetid, men knapt 90% fullt - omtrent like mye margin som Tesla kjører med ved normal ladning.

Det siste er enklere, med den kabelen får du en effektiv strømbegrenser, skulle tro det er en 4 mm2 kabel - holder bra for bly men motstanden vil gi et spenningsfall som igjen vil begrense ladestrømmen. Mitt personlige råtips er at du skal svært langt ned på et LFP batteri før du får ladestrøm over 40A. Bytter du til 6 mm2 burde du komme opp mot 100 A over et større spenningsområde.

Angående Gel/AGM så ville jeg bruke AGM setting.

På min EBL99 så är batteritypvalet Bly/syra eller Bly/gel

Skiljer det år/modell? min är från 2005
 

Bilagor

  • ebl99-01.JPG
    ebl99-01.JPG
    230,9 KB · Visningar: 25
Toppen