• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

F

F.d. 6061

Guest
Hej

Jag vet inte om det skrivits om detta tidigare, men jag har länge tyckt att det är svårt att få toatanken helt luktfri när jag tömt den och tvättat ur den. Visst, det går att "parfymera" med diverse saneringsvätskor, men lukten har inte helt gått bort.

En dag stod jag ute i stallet och höll på att göra rent toatanken efter tömning när jag såg fruns Jodopax Vet för hästarna. Jod tar ju som bekant bort bakterier. Jag tog en halv kork (drygt en tesked) med jod i toatanken, fyllde upp den med vatten och skakade runt och sköljde sedan ur. Det luktade INGET i tanken efter det. Det är otroligt effektivt.

Jag hade en kompis från Norge på besök med sin husbil för ett tag sedan. Efter han tömt sin toatank så sköljde vi tanken med joden. När jag sen sa åt honom att lukta ner i tanken så tittade han på mig som om jag vore galen. "Ska jag lukta ner i tanken? Aldrig!" sa han. När han sen gjort det blev han lyrisk och undrade var han kunde köpa joden.

Jodopax vet. kostar 169 kr för en halvliter. Det räcker med en halv kork/en tesked för den stora, nya Thethfordtanken (den med hjul).
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

VI andvänder grumme tvättsåpa det blir både rent och är miljövänligt. Luktar friskt också. Olle.



Vi köper billigast tänkbara rengöringsmedel i billighets affären för 10.- per flaska 1,5 liter, det fungerar bra! doftar friskt i tanken efter rengörning.
Går också bra i Gråvatten avloppet, lukten försvinner.
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Gör en tämligen koncentrerad lösning av vatten plus flytande diskmedel och/ eller såpa, fyll i en sprayflaska. Duscha ner i holken före användandet för att "valla" så att glidet blir bättre.

Avsluta med en dusch efter "spolningen" för doftens skull.

Med vänlig hälsning / Erik Edlund
Hej
Så gör vi också, men vår spryflaska har en så bra och koncentrerad stråle att den fungerar som en liten högtryckstvätt. På det viset har toaborsten blivit "överflödig".
Klas
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Jag blir lika förvånad varje gång jag läser om PortaPotti-romantiken i nya fina husbilar och allt krångel som ägarna har med mer eller mindre giftiga och miljöfarliga kemikalier!

För böfwelen! Vattentoiletten är uppfunnen för länge sedan och tillhörande kvarn också liksom tankar med avluftning utanför/ovanför bilen! Vägra köp husbilar med Stenålderstoiletter!

Jag begriper inte meningen med den här egendomliga nostalgin eller vad det nu är för någonting!

Jappe
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Skit luktar ... så är det. Har kört med SOG sen HB var ny. Har aldrig använt kemikalier. Lite såpa kanske... vet inte om det gör någon verkan.

Det är bara en tidsfråga innan man förbjuds tömma toakemikalier i avloppet. På många platser i Tyskland är det avgift på att tömma men toakem.

Hur som helst så funkar SOG skitbra (om uttrycket tillåts). Ingen lukt i bilen, varken av det ena eller det andra.

Sen att det luktar lite när man tömmer... vad gör det? Det vädras snabbt bort.

Passa er bara för att ta ställplatsen närmast sanitetsstationen. När alla står på kö för att tömma på morgonen är det inte läge att käka frukost :twitcy:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Läste på ett forum att Kalciumnitrat skulle vara det bästa och billigaste att ha i kassettoan enl.test !
Vad är då Kalciumnitrat ? jo det är vanlig kalksalpeter !
Man behöver inte ens lösa upp granulaten i vatten.
Enl. testaren innehåller Grön Viking kalciumnitrat men till ett helt annan kostnad!
Dessutom är det miljövänligt !?

Jojje
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Läste på ett forum att Kalciumnitrat skulle vara det bästa och billigaste att ha i kassettoan enl.test !
Vad är då Kalciumnitrat ? jo det är vanlig kalksalpeter !
Man behöver inte ens lösa upp granulaten i vatten.
Enl. testaren innehåller Grön Viking kalciumnitrat men till ett helt annan kostnad!
Dessutom är det miljövänligt !?

Jojje

Jag skulle inte slå kalksalpeter i toan, alldeles för mycket kalk i den som slammar igen (ej vattenlöslig), samt dålig effekt och korrosivt.
Jag jobbar på Yara, vi tillverkar Nutriox mot luktbekämpning.
Luktproblem och H2S-bekämpning | Yara

Detta är inte tänkt som reklam utan endast info på en produkt.
 
F

F.d. 53003

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Hei.
Jeg bruker alltid grønsåpe i toa-tanken. Den er miljøvennlig,og fjerner lukt,og den rengjør tanken. Og den er billig.
Har i alle år også brukt grønsåpe (fosfatfri) til utvendig rengjøring av bobilen,med godt resultat.

Helsing,
Berit & Ola
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Alltså skall man inte använda Green Viking !?

Jojje

Jodå det kan du göra, jag förväxlade med kalkammonsalpeter, kalciumet i kalksalpeter är vattenlösligt, och jämfört med div. förslag på såpa m.m. så har det bra effekt mot svavelväte, som luktar skit.
 
Senast ändrad:

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Varför inte installera en SOG istället. Man slipper använda kemikalier och det är garanterat igen lukt från toan, vanken före, under eller efter användning. SOG är en evakueringsfläkt som startar då toan öppnas och suger luft från toan genom tanken ut genom ett kolfilter. Installeras lämpligen av tillverkaren i Löf vid Moseldalen.

ErikP
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Det finns många toatömningsställen där man inte får tömma om man har kemikalier i toan. SOG är bättre.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Började forska vad Thetford Green innehöll,jo enl.datablad innehåller Green 30-50 % calsiumnitrat,men vad är resterande 50-70 % ?
Mailade Thetford och fick detta svar :
"Vårt Säkerthetsdatablad för Aqua Kem Green (bifogat), nämner enbart de farliga ämnen som finns i blandningen som krävs enligt bilaga II till Reach-förordningen.
Sammansättningen av våra produkter är konfidentiell och våra immateriella rättigheter. Vi lämnar inte ut denna information utöver vad som krävs enligt lag."
Alltså de ofarliga är vatten 50-70% ? och färg och luktämnen ?

Jojje
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Började forska vad Thetford Green innehöll,jo enl.datablad innehåller Green 30-50 % calsiumnitrat,men vad är resterande 50-70 % ?
Jojje

VINST :p:

vanligt utfyllnadsmedel brukar vara kalk i fasta produkter, och dejonat, avjoniserat vatten i lösningar, eller i sämre fall "vanligt vatten".
 
Senast ändrad:

Frank Ekman

HBK Medlem
Inlägg
702
Kommun
Horn
HBK-Nr
111
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Använder Sog, grönsåpa mest för att "smörja"gummit. Fungerar väldigt bra ännu. (7år)
Använder till gråvattentanken o ibland även svartvattentanken Ogräsättika som tar bort
all lukt som kan uppstå speciellt i värmen.
Säger inte att det är det bästa, men det fungerar.
/ Frank
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Är verkligen ättika att rekommendera? Har för mig att jag läst att man inte skall använda ättika, det skadar gummidetaljerna bl.a. Hälsningar Göran Hellman
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Det finns många toatömningsställen där man inte får tömma om man har kemikalier i toan. SOG är bättre.

Intressant, kanske skulle denna uppgift finnas med i vår lista över tömningsställen.
Ifall man inte får tömma annat än "ren latrin" så beror det säkert på typ av avlopp, vissa kanske inte tål kontaminerad skit, å det vore synd ifall man dumpa tanken i en sån brunn.

Jag har själv inte råkat på en sådan brunn, ännu :) är ju nybörjare.
 
Toppen