• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

F

F.d. 6061

Guest
Hej

Jag vet inte om det skrivits om detta tidigare, men jag har länge tyckt att det är svårt att få toatanken helt luktfri när jag tömt den och tvättat ur den. Visst, det går att "parfymera" med diverse saneringsvätskor, men lukten har inte helt gått bort.

En dag stod jag ute i stallet och höll på att göra rent toatanken efter tömning när jag såg fruns Jodopax Vet för hästarna. Jod tar ju som bekant bort bakterier. Jag tog en halv kork (drygt en tesked) med jod i toatanken, fyllde upp den med vatten och skakade runt och sköljde sedan ur. Det luktade INGET i tanken efter det. Det är otroligt effektivt.

Jag hade en kompis från Norge på besök med sin husbil för ett tag sedan. Efter han tömt sin toatank så sköljde vi tanken med joden. När jag sen sa åt honom att lukta ner i tanken så tittade han på mig som om jag vore galen. "Ska jag lukta ner i tanken? Aldrig!" sa han. När han sen gjort det blev han lyrisk och undrade var han kunde köpa joden.

Jodopax vet. kostar 169 kr för en halvliter. Det räcker med en halv kork/en tesked för den stora, nya Thethfordtanken (den med hjul).
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Thethfords stora tank. Volym?
Mitt dass luktar avliden python!
Har PortraPotti:s mellanstorlek och vill testa din ide.

Bortse vitsen, skitfin idee!

Hans
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

bra ide.
Jag har gått o ruvat på en annan ide som jag haft ett par dagar men inte provat ännu, och det är att vaxa toan med båtvax, ifrån sitsen o ner till låset, toan är ju av plast och om man lägger på lite vax eller polich så skulle det kunna vara lättare att hålla den ren.
Är det någon som provat :confused:
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Jodopax finns även i 125 ml flaska på Apoteket, visserligen utspädd men kanske man kan ta större dos. Att betala 169 pix för en halvliter som säkert kommer att räcka några år, blir lite väl mycket att härbärgera hemma för oss utan Häst. Och riskerna finns ju alltid med Barn och outspädda saker.
Men ok. jag ska testa en flaska på 125 ml, det verkar vara vettigt.

Tant Sture
 

Eila & Pentti

HBK Medlem
Inlägg
3.922
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
4285
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Det finns många fler användninsområden för medlet i fråga!
Kopierade från deras hemsida följande:

Jodopax vet är ett jodbaserat desinfektionsmedel med många användningsområden. Mest känt är Jodopax vet för huddesinfektion och sårrengöring men produkten kan också användas för t ex fotbad vid ingång till djurstallar och för desinfektion av föremål och stallar.

Jodopax vet säljs som koncentrat och ska spädas med vatten före användning.

Jodopax vet finns på apotek, i lantbrukets handel samt i hästfackhandel och zoobutiker.
Ytterligare information finner du i: Jodopax vet.
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Ett litet varningens finger rörande användning av Jod i toatanken dock. Jag är osäker på om gummipackningen i locket tål alltför mycket kontakt med joden så det kan vara läge att undvika att joden kommer därpå samt att ni sköljer av packningen ordentligt efter joden är urspolad.
 

Annelie & Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
112
Kommun
Örkelljunga
HBK-Nr
3407
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Oj, då jag läser förfrågan om det är bättre än klorin så kom jag på en liten händelse när våran goda vän skulle göra ren sin toatank med klorin, herregud det började ryka ur den och den blev varm. Snacka om rejäl rengöring dock mycket farligt skulle jag tro. Så var försiktig med användning av klorin. Hans tank klarade dock pärsen:D och blev väldigt ren ;)
Vill passa på att tacka för starten av denna tråd och poängtera hur bra det är med denna klubb :yes:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Tur att han inte släppte den rökaren inne:)
(det påminner om kaustik sodans effekt)
 
F

F.d. 6061

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Jag vet inte om det är effektivare än Klorin, men Klorin är en starkt miljöovänlig produkt så jag föredrar i detta fall joden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.255
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Enligt Thetford bör man inte använda klorbaserade medel i deras tankar. Det är kanske läge att kontakta dem angående jod?
 
F

F.d. 3067

Guest
Sv: Otroligt effektivt sätt att ta bort dålig lukt i toatanken

Oj, då jag läser förfrågan om det är bättre än klorin så kom jag på en liten händelse när våran goda vän skulle göra ren sin toatank med klorin, herregud det började ryka ur den och den blev varm. Snacka om rejäl rengöring dock mycket farligt skulle jag tro. Så var försiktig med användning av klorin. Hans tank klarade dock pärsen:D och blev väldigt ren ;)
Vill passa på att tacka för starten av denna tråd och poängtera hur bra det är med denna klubb :yes:

Detta är faran med att blanda kemikalier när man inte vet vad man håller på med.
Om det har varit ett surt toamedel i tanken så blandar man de med klorin så bildas klorgas!!! LIVSFARLIGT!!!!

/Gunnar
 
Toppen