• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Osäker anslutning till webbsidan

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Hej
Sedan en tid tillbaka står det ett i inneslutet i en ring när jag öppnar Hbk-sidan.
När jag klickar på i-et får följande meddelande: "Din anslutning till webbplatsen är inte privat." När jag loggar in på facebook är det ett grönt hänglås framför webbadressen. Har det något att göra med inställningen i min router eller varför har det blivit så?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Osäker anslutning till webbsidan

Om man vill länka till en annan sida så kan man öppna ett nytt "fönster" och dra i-et där till den sida som man håller på med att skriva, exempelvis här på HBK. Det gör jag ofta.

Jappe
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Sv: Osäker anslutning till webbsidan

Hej
Sedan en tid tillbaka står det ett i inneslutet i en ring när jag öppnar Hbk-sidan.
När jag klickar på i-et får följande meddelande: "Din anslutning till webbplatsen är inte privat." När jag loggar in på facebook är det ett grönt hänglås framför webbadressen. Har det något att göra med inställningen i min router eller varför har det blivit så?

Hej!

Det är ingenting du kan ändra hos dig. Det är helt enkelt så att Facebook m.fl använder sig av en krypterad anslutning via protokollet HTTPS i stället för det vanliga okrypterade HTTP.
HTTPS gör att det inte går att avlyssna kommuniktionen mellan din webbläsare och den server du är uppkopplad mot. T.ex. använder banker HTTPS. Samma sak med de sidor på webbshoppar där du ska knappa in kreditkortsnummer.
Webbservrar där behovet av säkerhet inte är lika stor brukar man nöja sig med okrypterad HTTP, för HTTPS slöar ner kommunikationen pga av att det tar tid att kryptera, dels kan de certifikat du behöver till webbservern kosta en hel del pengar, och det är dessutom förenat med en del merjobb för den som utvecklat webbapplikationen.

//Peter
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Osäker anslutning till webbsidan

Dette er starten på google sin prioritering av https over http. For forumet så er dette et steg i oppgraderingsprosjektet som er i gang.
 
Toppen