• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Original

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 multijet
Årsmodell Chassie: 2014
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: 598 final edien förstår varför
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2014
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Vem kan däck och var kan man kolla om det är fel på de däck man har var kan man testa däck är fan så trött på vibrationer som tydligen aldrig är fel som har med bilen att göra ( enligt Hymer ) katastrof att man inte har någon oberoende att vända sig till biljäveln kostar ju multum är en 08 som ser husbilen som total frihet men om den ska vibrera fram tröttnar man snabbt / två glas vin och och sen timma och jävligt sne!
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Du är sannolikt inte ensam om fenomenet och det verkar inte heller alls relaterat till specifik bil,
modell eller varumärke. Vet inte riktigt vad för typ av bil du har men det gäller att metodiskt söka sig igenom de olika delar som kan påverka
och sedan arbeta bort varje enskild som har delaktighet i utmaningen.

Själv gjorde jag enligt följande och fick effekt enligt:

- Bilen stått stilla länge ? Då gäller det att köra några mil för att mjuka till däcken och "forma om dem" _ Ingen säker förändring men viktig insikt även med de dyraste däcken

- Fälgarna och däcken OK, raka och runda, annars uppstår vibrationer !

- Däckbalansering _ liten förändring

- Lufttryck i olika omfång fram och bak _ uppfattar förbättring vid något kilo lägre i framdäcken och fullt tryck bak (gissar att det ökar framvagnens förmåga att svälja ojämnheter)

- Bytte till moderna CP däck _ förbättring (de gamla var platta och hårda lastbilsdäck!)

- Framhjulsinställning _ ytterligare lite förbättring

- Fjäderbyte i framvagnen (längre och kraftigare) _ förbättring då det plötsligt har möjlighet att röra sig och inte ligger på ändlägeskuddarna

- Luftbälgar till bakaxeln. Aktern kommer högre upp och ändrar bilens horisontalläge till ett mer neutralt/balanserat, verkar det som i alla fall _ förbättring

- Kolla av bromsarna. Plocka bort och rengör samt smörj upp med kopparpasta så att grejorna är i topptrim _ faktiskt liten förbättring


Har nått fram till tydlig förbättring och nästintill perfektion även om jag måste tillstå att lamelldäcken som används på vinterhalvåret absolut är att föredra. De rullar otroligt mjukt och snällt.


Lycka till !
 

Joffe

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Klippan
HBK-Nr
12378
Medlemskap
2025
Hur uppträder vibrationerna, är det som obalans i ratten eller är det som vibrationer i sidled i stolen? Själv hade jag en Bürstner som riste i sidled och det visade sig att det var drivaxlarna som var dåliga.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.637
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Joffe skrev:
Själv hade jag en Bürstner som riste i sidled och det visade sig att det var drivaxlarna som var dåliga.
Fick vänster drivaxel utbytt på min gamla 07 Dethleffs då den vibrerade framförallt vid acceleration. Bytet gick på garanti då bytet gjordes innan 2 års garantin var slut. 130hk Fiat manuell
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Impala-Flamman skrev:
Du är sannolikt inte ensam om fenomenet och det verkar inte heller alls relaterat till specifik bil,
modell eller varumärke. Vet inte riktigt vad för typ av bil du har men det gäller att metodiskt söka sig igenom de olika delar som kan påverka
och sedan arbeta bort varje enskild som har delaktighet i utmaningen.

Själv gjorde jag enligt följande och fick effekt enligt:

- Bilen stått stilla länge ? Då gäller det att köra några mil för att mjuka till däcken och "forma om dem" _ Ingen säker förändring men viktig insikt även med de dyraste däcken

- Fälgarna och däcken OK, raka och runda, annars uppstår vibrationer !

- Däckbalansering _ liten förändring

- Lufttryck i olika omfång fram och bak _ uppfattar förbättring vid något kilo lägre i framdäcken och fullt tryck bak (gissar att det ökar framvagnens förmåga att svälja ojämnheter)

- Bytte till moderna CP däck _ förbättring (de gamla var platta och hårda lastbilsdäck!)

- Framhjulsinställning _ ytterligare lite förbättring

- Fjäderbyte i framvagnen (längre och kraftigare) _ förbättring då det plötsligt har möjlighet att röra sig och inte ligger på ändlägeskuddarna

- Luftbälgar till bakaxeln. Aktern kommer högre upp och ändrar bilens horisontalläge till ett mer neutralt/balanserat, verkar det som i alla fall _ förbättring

- Kolla av bromsarna. Plocka bort och rengör samt smörj upp med kopparpasta så att grejorna är i topptrim _ faktiskt liten förbättring


Har nått fram till tydlig förbättring och nästintill perfektion även om jag måste tillstå att lamelldäcken som används på vinterhalvåret absolut är att föredra. De rullar otroligt mjukt och snällt.


Lycka till !
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
tack allt låter bra kommer jobba vidare men jag har köpt en ny bil av kvalite HYMER? den ska banne mig inte ta bort lusten av att åka på äventyr varför har inte dessa bilar de bästa däcken ! vilka är de bästa däcken? har inte fått en enda vettig förklaring av hymer nej allt är ok är mekaniker själv men har inte lust att krypa under en bil som väger 3,5 ton Tack för dina råd de är säkert en bra väg att gå får vänta på våren fast bytet till denna bil var att kunna köra året runt . Kunden har alltid rätt ! vad tog detta uttryck vägen.
Hut går hem !
 

Night hawk

HBK Medlem
Inlägg
438
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2024
Finns säkert många bra däck. Själv valde jag sommardäcken Michelin Agilis CP och det var en himmelsk skillnad mot de tidigare lätta lastbilsdäcken
från Continental. Rullar mer som en personbil, både tysta och stadiga i sidled och samtidigt tål de 5,5 kg lufttryck på bakvagnen (luftventiler av stål är viktigt!)
så de rullar verkligen lätt på tå...

Vinterdäcken, Nokia Hakkapeliitta CR Cargo, rullar på för 5:e året i rad och har hållit sig otroligt fräscha.
Bra grepp, stadiga i sidled och synnerligen tysta. Använt snökedjor vid ett enda tillfälle.

Det är faktiskt rätt lätt att bli både irriterad och rädd när framvagnsskakningarna sätter till. Förbaskat otrevlig känsla när hela inredningen
rister och skakar. Så jag förstår att du vill hitta lösning på utmaningen. Tappa inte modet utan jobba metodiskt så kommer du att lösa det efterhand.
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Impala-Flamman skrev:
Finns säkert många bra däck. Själv valde jag sommardäcken Michelin Agilis CP och det var en himmelsk skillnad mot de tidigare lätta lastbilsdäcken
från Continental. Rullar mer som en personbil, både tysta och stadiga i sidled och samtidigt tål de 5,5 kg lufttryck på bakvagnen (luftventiler av stål är viktigt!)
så de rullar verkligen lätt på tå...

Vinterdäcken, Nokia Hakkapeliitta CR Cargo, rullar på för 5:e året i rad och har hållit sig otroligt fräscha.
Bra grepp, stadiga i sidled och synnerligen tysta. Använt snökedjor vid ett enda tillfälle.

Det är faktiskt rätt lätt att bli både irriterad och rädd när framvagnsskakningarna sätter till. Förbaskat otrevlig känsla när hela inredningen
rister och skakar. Så jag förstår att du vill hitta lösning på utmaningen. Tappa inte modet utan jobba metodiskt så kommer du att lösa det efterhand.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Hej! Jag har varit verkstadschef i 6 år och varit i däckbranchen i 35 år. Jag har jobbat i 10 år med problem som var relaterade till däck. För att fixa problemet borde jag få köra med bilen, men när det inte är möjligt så försök kolla följande saker! Kan du avgöra om vibrationerna kommer fram eller bak? Har du plåtfälgar eller aluminium ? Alminium fälgar har i allmänhet bättre måttnogranhet! Lyft upp bilen och kolla om däcken är runda max +- 1mm helst under 0,5 mm. Din bil är ny så felet borde vara rätt så enkelt att åtgärda. Själv har jag aldrig haft balanserings- eller vibrationsproblem, jag kör endast med Michelin däck och alu- fälgar. Försök att låna däck från en annan husbil som har samma storlek och som går felfritt, så vet du om det är fel på dina däck!

Hälsningar från Vasa Finland
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Tack du förstår vad jag menar är meck själv men urmakare låter långsökt men tror på mekaniken och allt har en orsak om den beror på tung fordon ok men verkar fan så långsökt att jag som har köpt bilen dyrt ska börja jaga fel men jag ger inte upp som sakt det är frihet att leva och åka husbil!
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
strangers hymer skrev:
Tack du förstår vad jag menar är meck själv men urmakare låter långsökt men tror på mekaniken och allt har en orsak om den beror på tung fordon ok men verkar fan så långsökt att jag som har köpt bilen dyrt ska börja jaga fel men jag ger inte upp som sakt det är frihet att leva och åka husbil!
HUr lågt lufttryck vågar man åka med ska vara4.5 kör 4.0 är det ok att gå lägre
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
göran-43 skrev:
Hej! Jag har varit verkstadschef i 6 år och varit i däckbranchen i 35 år. Jag har jobbat i 10 år med problem som var relaterade till däck. För att fixa problemet borde jag få köra med bilen, men när det inte är möjligt så försök kolla följande saker! Kan du avgöra om vibrationerna kommer fram eller bak? Har du plåtfälgar eller aluminium ? Alminium fälgar har i allmänhet bättre måttnogranhet! Lyft upp bilen och kolla om däcken är runda max +- 1mm helst under 0,5 mm. Din bil är ny så felet borde vara rätt så enkelt att åtgärda. Själv har jag aldrig haft balanserings- eller vibrationsproblem, jag kör endast med Michelin däck och alu- fälgar. Försök att låna däck från en annan husbil som har samma storlek och som går felfritt, så vet du om det är fel på dina däck!

Hälsningar från Vasa Finland
 

strangers hymer

HBK Medlem
Inlägg
100
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
15101
Medlemskap
2024
Jag ska besiktiga bilen för första gången på måndag skall höra om dom kan kolla rundheten på däcken när dom ändå lyfter den. Det vore perfekt om man kunde testa en uppsättning däck som man vet är ok det verkar som man måste köra uteslutnings metoden återkommer med svar.
Tack för förslag svårt att testa med detta väder men våren kommer väl snart eller:)
 
Toppen