• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Original extraladdare

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej,
Har (Hymer S820) enl. Instr.boken en extraladdare monterad under passagerarstolen.
Jag kan skymta att den sitter där.
Någon som vet hur den fungerar?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Väcker liv i min gamla tråd.

Vi lyckades tappa en flaska vatten vid passagerarstolen, nu föll det sig inte bättre än att vatten kom in i extraladdaren som är monterad under sätet.
Jordfelsbrytaren löste ut.
Demonterade stolen och försökte torka upp laddaren, men vid test så löser jordfelsbrytaren bara ut.
Misstänker nu att laddaren är r ökt.

Min undran är ifall jag kan ersätta denna med annan modernare laddare med samma anslutningar till ebl119?

IMG_20190804_152958.jpg IMG_20190804_152942.jpg
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sitter den parallellt med den andra ifall då kan det kanske bli mindre bieffekter men det går nog bra.

En variant är att ersätta båda laddarna med en ny stor, brukar bara vara att "klippa" av någon tråd eller säkring och sedan koppla in den nya över batteriet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vad menar dom med extraladdare, och om den är extra till en ordinarie var har du i så fall den.
Nästa fråga, skall den träda in som bosterladdning automatiskt eller?
Är det inte "lost in translation" så det är själva laddaren. Eller du kanske vet att du har en till (ursäkta i så fall).
Den nya varianten av din laddare nu med plastfodral och samma nummer verkar vara en laddare 12V - 18A med en extra utgång till startbatteriet som ger ca. 3A.
Max 180Ah batteribank orkar den med.

Om du har två laddare så kan det väl vara lite knepigt att stoppa in vad som helst. En ny intelligent laddare är ju bra, men om den skall vara inkopplad tillsammans med en annan så vet man inte riktigt vad som händer.... Inget farligt, men ibland med flera laddare så förlorar den intelligentaste och stänger av laddningen för den blir lurad av spänningen och laddning från den andra laddaren, för den utgår från att det bara är ett batteri som den är inkopplad mot.
Skulle du däremot bara ha den här laddaren så borde det bli bra med en ny 25A som orkar med att fulladda en större batteribank än den här gör.
Eller som mlaajanen föreslår ta även bort den andra och ersätt dem med en stor bra modern laddare, kanske helst genom elblocket så displayens räkneverk av laddning fortfarande funkar.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Lite koll på hur och om laddning till startbatteriet finns, och beroende av hur den är inkopplad, om den kommer att funka efter byte av laddare.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ordinarie laddare sitter i ebl119 (15A)
Detta är Schaudt's extraladdare (18A)

Ifall batteribanken är mottaglig för max laddning så laddar de 33A.
Sen sjunker laddningen steglöst, allteftersom batteribanken blir laddad.

Idag får jag bara max 15A från ebl
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jaha ok. Det kan kanske bli konflikt som jag skrev med en ny parallel intelligent laddare. Tyvärr så vet man inte riktigt hur det beter sig i alla lägen förrän efteråt med koll av laddströmmen, det kan funka hela tiden eller lite olika p.g.av hur laddad batteribanken är, eller dåligt hela tiden.

Eller åter... Bara en stor ny fin laddare kan vara ett bra alternativ.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen