• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

onslow's dagbok

F

F.d. 15719

Guest
Känner ett behov att rapportera utvecklingen i vårt byggande ... :wink:

Nu är dynorna till soffor/säng färdigsydda. Så även gardinerna till salongen/sovrummet samt köket, där jag har tänkt en draggardinslösning. Draperiet mellan kabinen och förstaklass är sytt men ingen skena införskaffad ännu. Det blir i samma tyg som köksgardinen.

Idag har Agne tapetserat och målat väggar, får se resultatet i morgon. Vet inte vad som händer när vattenbaserat tapetklister fryser!!!

Imorgon ska jag också ta lite mått för hyllor - både i skåp och på vägg.

Fortsättning följer ....
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Jippie! Tapeterna satt kvar och var snygga!

Och köksväggen var så vit och snygg som hela världen varit under påskhelgen. Köket blir alldeles underbart ......

Idag har Agne tapetserat framsidan på "sänglådorna" - och hallväggen! :wink:

Och jag har mätt ut att jag kan få en halvmeter bokhylla över soffan - på varje sida!!!

Aktuell fråga på byggmötet just nu: var ska högtalarna sitta??? :music-icon:

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Idag har vi fått vårt medlemskort och dekaler av imponerande kvalitet - GULD som raggarn i campingprogrammet säger. Men han kanske menar Norrlands då???? När han var liten var han en jättegullig lockig lillebror till en tjej i min klass ... tiden går!

Dagens byggrapport: alla tapeter sitter kvar och vi har provat ut lämplig plats för bordet,
samt beslutat bygga ett sideboard/förvaringslåda/del av sängstomme nedanför bakfönstret. Att ställa typ champagnen på!

Agne monterar väggarmaturer just nu, utrustad med pannlampa! Snart bildas det väl en stödgrupp här för min stackars man som jobbar och sliter för att bygga om en pumpa till en galavagn :eek:

Jag uppdaterar vårt husbilsalbum hela tiden och fortsättning följer .....

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Onslow får följa med husse till jobbet varenda dag nu så dom kan ha en kvalitetstund med lämpliga verktyg efter halv fem.

Idag har vi fått en vägg akterut!!! Bakdörrarna är definitivt stängda och skivan tapetserad. Ett nytt litet problem har dock uppstått - små otäck(t)a fyrkanter i rosa plysch har dykt uppe i hörnen. Mellan de tjusiga lackade listerna ser det ju för ämligt ut och måste åtgärdas. Funderar på stuckatur ... eller är det överdrivet??? :p

Med isolerade bakdörrar är det nu mindre bullrigt, mest mysigt, att åka V8 och säkert skönare sovrumsmiljö också.

Nu kan jag snart hänga upp discokulan i salongen!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Idag har inget revolutionerande hänt .. endast lappverk med lister runt bakfönstret.

Vi har fortfarande inte kommit på hur de fula plyschfälten ska döljas. Foto på barnbarnen? Speglar? Eller nu kom jag på .. såna plastvaser med plastblommor som man hade i bilen på 50 talet, som satt fast med sugpropp på rutan??? Modernare och mer funktionella förslag mottages tacksamt!

Och sen var det draperiupphängningen ... vill ha en mässingskena med krokar som sitter med träkulor i spåret? Sån som mamma hade i hallen en gång i tiden. Finns på Myrorna kanske?

Det känns som vi blir klara till Gålöträffen i alla fall!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Datorn har varit kapad av tonårsdotter - men nu har jag fått tillbaka min mejligheter!

Hittade såna små träkulor med "knipor" för draperiupphängning, men tyvärr ingen passande mässingsskena från 50-talet. Jag fick ge efter för dagens begränsade sortiment och det blev en rak Kirschskena i vitlackad metall - den ska face liftas med onslow's egen kulör Maroon som vi har på sprayflaska.

Och när det gäller problemhörnen i salongen/sovrummet har vi undersökt diverse alternativ fullständigt förutsättningslöst i inredningaffärer i ett stort köpcentrum nära oss.

Oj oj vad man kan hitta om man har lite fantasi:

- Gröna hjorthuvud i plast, tyvärr var hornen för långa, de hade gått i taket - som man säger. (Finns nog fler skäl att rata dom!) :wink:

- Sidenblommor i diverse modeller och färger - förkastades då de, tillsammans med det gammelrosa plyschtaket, skapade en mycket stark vämjelig känsla av madames budoar.

- Supersnygga spegellampetter för värmeljus - tyvärr utröstade av skyddsombudet, jag får hitta nån mindre brandfarlig plats för dom.

Och vinnare är ... hi hi den får ni vänta på, ska ta kort på plats när monteringen är klar.

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Det händer inte så mycket nu ... men draperiskenan mellan kabin och första klass är på plats, snyggt sprayad i rätt onslow-kulör. Och självklart är det turkosa draperiet färdigt att hängas upp där!

Och jag börjar fundera på insynskydd???? I hallen! Behövs det??? Har ju inga gardiner där men ska ju hänga upp (turkos!) fransdraperi för dörren och hoppas att det hindrar flugg och mygg, men hjälper det mot insyn??

Har sett en häftig, men dyr, fönsterfilm som är min reservplan, finns på en inredningsbutik i en dator nära dig.

Snart kan jag sätta upp (turkos!) kakeldekor i tjusigt 50 talsmönster på köksväggen - och skapa ännu en illusion. Agne ska bara täta med silikon i skarven mot bänken först.:)

Allt lull-lull och piff liksom bara väntar på att få komma till sin rätt.

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Börjar känna trycket från läsekretsen nu ... :D

Tyvärr är det ju inte allt som fastnar på bild - t ex dessa eviga eljobb: vi har satt in två läselampor ovanför stolarna, en taklampa i hallen och fyra vägglampor och en taklampa i salongen! Bakom förarstolen finns en kontrollstation som heter duga ... två bilbatterier och förton knappar och reglage, jag kallar den Houston och vågar inte röra något.

Men idag kan vi prata om såna torka-av-fötterna-mattor, det finns ju även designade modeller. Jag har bland annat sett motiv som gatubrunnslock, mönsterlagda kullerstenar och en liten illusorisk blomsteräng med en vindlande stig. Tjusigt men rätt onödigt!

Jag ska köpa en bunt av den enklaste sorten på IKEA för fem spänn och sen göra en schablon där det står "Onslow was here". Sen ska jag märka upp mattorna med sprayfärg och lämna dom efter mig på alla besökta platser.

Vi glömde en matta i Bollnäs i somras, på parkeringen utanför idrottsplatsen, morgonen efter en Jerry Williams konsert. Undra om den ligger kvar??

/elisabeth

PS. lagt in två nya bilder
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Agne fick träflispån i ögat när han borrade i taket så han är ur byggsvängen ett tag.:(

Idag har jag umgåtts med äldsta dottern, hon tror inte vi kommer att hitta någonting i vårt turkosa paradis - t o m min fleece tröja har ju samma färg som dynorna! Så hon köpte oss en grön liten rund väska innehållande torky hushållspapper - att dra ut -supersmart flyttbar camping lösning. Bra-att-ha-grej som syns mot den enfärgade omgivningen!

Jag hittade sammetsband i rätt färg att knyta upp köksgardinen med - den blir i samma tyg som draperiet (som finns på bild nu) och ska hissas uppåt.

Sen hittade jag supersnygga runda förvaringsburkar för t ex kaffe och tea, i metallicfärg med genomskinligt lock! Lite 50 tals stuk!! (Hör av er för mer info eller foto!)

Vi saknar just nu en mässingslist att lägga över skarven mellan trägolvet och heltäckningsmattan i kabinen, den finns någonstans .... . Jag får nog göra en ny inventering av prylar och grejer redan imorgon!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Tranorna har blivit flera än någonsin i år och även husbilarna! Vi såg två st på IKEA och två st här hemma under en timmes tid. Men inga HBK dekaler syntes!

Idag har det fixats i skafferiet - tre hyllor har sågats till och dörrkarm satts på plats. Sen vill jag ha ett slags facksystem så att burkarna står still under transportssträckor. Och i garderoben har vi satt in ett sånt färdigt backsystem, sen blir det väl två hyllor ovanför.

På IKEA skaffades bäddmadrass - ska kapas lite på längden, vår bädd blir 185 x 135.:)
Samt en utebelysning - en batteridriven LED-lykta så man slipper värmeljusen!

Vi köpte onslow en tisdag i juli - söndagen därpå åkte vi på semester i lånad bil. Självklart tog vi en massa mått och kollade inredningslösningarna och funderade. Nu ser jag att det inte är riktigt så enkelt som på pappret, vissa mått och ritningar blir aldrig verklighet. Hela tiden möter vi nya utmaningar och nya insikter, men jag är kreativ och Agne är konstruktiv. Och det blir ju inte precis några standardlösningar!

I morgon ska vi hälsa på kompisen vi lånat husbil av tidigare - han är väldigt nyfiken på vårt projekt!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Ja happ! Nu är soffa och bord testat på plats av rejäl kompis - 1.95 hög och över 100 kg tung - han godkände placeringen och gillade metallbordet skarpt! Det är himla smart med ett runt bord där bak - lätt att ta sig ut och in när man ska hämta grejer man glömt! Och med ett litet sideboard under fönstret får man ju extra avlastningsyta.

Igår kväll skulle Agne bygga in hyllorna i skafferiet, men vi hade bytt p-plats för bilarna och det var omöjligt att jobba på den plats där volvon brukar stå, det lutade för mycket!
Idag har han satt på dörren för skafferiet och jag ska få måla inuti! Bild kommer imorgon!

Jag såg att draperiet såg väldigt knöligt ut på fotot - det beror på att stolarna är vända framåt och ryggstöden tar emot, det faller snyggare med bakåtvända stolar. Hoppas jag!

Har fått två nya fula fläckar i rosa plysch att dölja - över köksfönstret - märken efter gamla lampor, hmm. Men jag har en plan ....!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

STREJK! Våga vägra måla i minusgrader! På grund av snöstorm på tvären i sydvästra Huddinge i dag ligger arbetet nere!

Har kommit på att backsystemet i garderoberna har flera fördelar - man kan packa direkt i dem hemma och bära ner, man kan använda dom till och från tvättstugan på campingen, man lyfter ur och bär upp dom hemma igen! GULD!

Idag har jag köpt boil-in-bag ris - passar utmärkt till bag-in-box vin :wink: och underlättar även disktjänstgöringen, inget som fastnar i kastrullen under kokning.

Nu när dynorna ligger på vårt sovrumsgolv har jag plötsligt fått en aha eller dejavu upplevelse! (Inte att jag sovit på golvet förr) Vårt överkast har samma färg som dynorna, och kuddarna som ligger på sängen är också klatschigt allmogerandiga fast tre ggr så stora. Förstår varför allt kändes så klockrent - jag bygger mig en liten kopia av vårt hem.

Kanske lägger in en förklarande bild i morgon! Blev tyvärr ingen bild av skafferidörren - men den är av samma sort som den under diskbänken, dvs antikbetsad från IKEAs fyndhörna.

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

The bitch is back!!

Veckans utförda arbete har mest varit av den osynliga men ack så nödvändiga sorten - ett rent el-ände, med alla sladdar, knappar och säkringar och sånt!

Men i dag skärpte vi till oss med köket som är klart och kylskåpet brummar hemtrevligt.
Jag har grundmålat inne i skafferiet och för att ge er en slags måttangivelse på vårt utrymme kan jag säga att jag vilade rumpan på backstativet i garderoben medan jag målade! Men det kanske säger mer om mitt akterparti än om bredden på hallen! :wink:

Och på tal om mått är det helt omöjligt att ha koll - spelar ingen roll om man mätte för en vecka sedan, alla premisser och parameter har ändrats när man ska måla eller snickra. Jag har försökt tapetsera klart bakväggen och svor mest, tack och lov är tapeten mycket förlåtande men jag har ju ingen rakbladsvana och inget tålamod, he he!

Nu har jag lagt in bilder på köket i husbilsalbumet samt skapat ett nytt album i onslow's namn i fotogalleriet, den cheva som figurerar på semesterfotona är den som vi lånade.

Agne skulle silikontäta mellan diskbänk och vägg innan han stämplar ut ikväll, kanske jag kan lägga på de turkosa kakelsubstituten imorgon? Behöver hyllremsor i matchande stil - nåt att hitta på loppis kanske?

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Ny dag nya problem! På väg till Agnes pappa upptäckte vi att ett takfönster läckte och det regnade ner på mig, ackompanjerat av skafferidörren som inte var riktigt stängd utan slog fram och tillbaka i alla kurvor under 20 minuters resa i Sthlms södra förorter, en försmak av verkligheten on the road.

Tätningsjobbet hamnade plötsligt högst upp på jobblistan och ventilationsfönstren fram åkte med i samma svep samt säkrades med små metallvinkellås (!) dom behöver ju aldrig nånsin öppnas mer varken av oss eller tjuven.

Sen var det vårvisning för tillgänglig publik - tre döttrar i blandad sortering, min kompis med man och bebis samt farfar som är trogen supporter, både praktiskt med verkstadstillgång och emotionellt som gammal båt- och husvagnsägare.

Kylskåpet var mycket uppskattat av testpanelen men även resten - trots att mina textila matchande mästerverk inte ännu förgyllde miljön med sin perfekta närvaro!

Vi har även fått på handtag på skåpdörrarna i köket (metall ifall ni undrar) och reserverat ett säkert utrymme för spritköket mellan tjänstgöringarna. Längst ner i skafferiet bygger vi en hylla som vilar på en uppskjutande del av hjulhuset - därunder blir alldeles perfekt.

/elisabeth

PS All el funkar - testkört idag!
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Nu är även garderoben dörrförsedd och stabiliserad med hjälp av en rejäl hylla mitt i - precis ovanför backstativet. Det ska bli två hyllor till ovanför och speglar på insidan av dörren.

Jag har målat klart i skafferiet och kaklat köksväggen, men glömde lägga fram den matchande bliwtvålen när jag skulle ta kortet!

Sen har jag demonterat en utrangerad tidskriftshylla som ska reinkarneras som två bokhyllor i salongen samt två fönsterbrädor i sovrummet!! (Snacka om att få en chans till.) Och det är inte ofta man hittar färdiglackerade förborrade lagom tjocka träbitar i exakt det mått man söker - alltså 57 cm! På vårt bygge finns inget som heter standardmått, det är ju skillnad på höger och vänster sida till och med.

Idag förstod jag också behovet att bättre ventilation, det blev immigt när jag höll på och då var det inte precis sommarvärme utanför. Vi skulle gjort nya takventiler igår men då kom ett läckande takfönster och trängde sig före i akutkön. Får se hur det blir med syretillgången i helgen! Då kanske det går att ha dörren öppen och låta ljumma ljuvliga havsvindar strömma in .....:cool:

Ser fram emot att få ut alla lösa verktyg och täckpapper vilken dag som helst nu så jag äntligen kan drapera gardiner och puffa lite kuddar.

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Nu börjar det dra ihop sig - Gålö redan på lördag!

Idag har jag fått mina bokhyllor, som sitter mellan överskåpet och skafferi resp garderob i bakre salongen. Bortsett från den primära lagringsfunktionen tillför dom även en viss stabilitet till högskåpen samt täcker totalt ca 0,5 kvm rosa plysch. Dock krävs en viss omplacering av en lysknapp som tagit sig vissa friheter!

Fönsterbrädor får jag också men inte enligt min originalutformning, Agne hittade en annan bräda som raskt förvandlades till en ännu snyggare design. Det trodde jag knappt var möjligt! Denna lösning innebär dock att jag måste tänka om avseende gardinupphängningen, men det löser vi på fredagkväll.

Jag har börjat gå igenom packningen - vi har t o m frottehanddukar i den där ljusa blågröna färgen (se dynorna)! Somliga går på färganalys för att få veta vilken färg dom passar i - jag behöver nog analyseras av andra skäl - mitt tvångsmässiga beroende av en viss kulör!

Men det blir alldeles underbart - som en bal på slottet!

/elisabeth
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: onslow's dagbok

Försynt undran: är det en husbil eller boudoir på hjul? Bäst att tillägga: skojar bara.

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15719

Guest
Sv: onslow's dagbok

Jappe - ju mer rosa plysch jag kan dölja desto mindre budoarförnimmelse!

Det blir inga rökfärgade speglar i taket och inga konstjorda dammiga rosor med en kvardröjande unken parfymdoft i de solblekta kronbladen.

Men det ska bli en discokula i salongen - Yes sir I can boogie ..... :wink:

/elisabeth
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: onslow's dagbok

Tack för svaret och dagens gladaste skratt!!

Jappe
 
Senast ändrad:
Toppen