• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Onan BGE gasol generator stänger av efter en stund

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Generatorn stänger av sej efter en stund beroende på värme temp ute. Rensat förgasare och även kört med egen tub men problemet verkar vara elektriskt. Kondensator är väl kanske ett tänkbart alternativ ? vad mer Tändspole ? ONAN BGE 4kw
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad är det för tändsystem på generatorn? Vid fel på kondensator eller tändspole borde den inte starta över huvud taget.
Ett för litet avstånd mellan brytarspetsarna (om de finns) gör att motorn stannar efter ett tag för då de blir varma så minskar avståndet ytterligare och bryter inte ordentligt..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Typiskt betende hos en hallgivare som är på väg att sluta fungera helt.
Kan naturligtvis vara vilken halvledarkomponent som helst, värme expanderar materialet och kontakten bryts.
Svalnar och kontakten återställs.

Troligen är fixen att byta tändmodul eller motsvarande.
 

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Nej tyvärr, jag har ju kört med extern flaska och filter men det är samma fenomen. nu upptäckte jag också att då jag kör startmotorn så vill den gå så något elektriskt är det, kollat oljan eftersom det sitter en vakt och även bytt olja o filter
 
F

Fd.16159

Guest
Det borde finnas ett kretskort på maskine som har en del relä och diodrar på sig. En av dessa dioder leder spänning till tändspolen. När spänningen försvinner stoppar maskinen. Med tanke på värmen kan det mycket väl vara så att dioden blir överhettad och lägger av, för att åter fungera när den svalnat.
Elschemat sidan 7-3 i bifogad fil
Nu vet jag inte om det är just din modell men principen borde vara för andra också.
 

Bilagor

  • 965-0530.pdf
    6,3 MB · Visningar: 25

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
nu går den igen. lossat alla elkontakter och sprejat wd40. de va mycket oxid i vissa plintar . körde i över 1 timme i eftermiddags både obelastat o belastat. så kan de gå. tack för alla tips o engagemang.
mvh peter
 
Toppen