• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omvandlare från 12v till 220v?

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Förre ägaren till min husvagn sade häromdagen att det skulle finnas en omvandlare från 12v till 220v. Det var något nytt för mig och jag vet varken hur en sådan ser ut eller var den kan vara placerad.

Det skulle vara möjligt att använda sina 220v prylar i stickkontakterna, fastän vagnen inte var kopplad till 220v-nätet.

Har hur som helst inte upptäckt någon sådan funktion. Men bifogar några länkar till bilder på vad jag hittat i vagnen. Vet inte vad det är och det gör inte förre ägaren heller..

Detta är en Weiss Sicherheitstrafo, men vad är det...!? Den fanns vid matbordet långt ifrån batteriet.

CDB05314 0FF4 4E94 931E 012CD0524B30 - Forumbilder.se

2E7D433E DFAC 431F B079 E6DB2AEC0C5A - Forumbilder.se

Och denna anordning med säkringar finns bredvid batteriet.

C462927C 10F8 46EF A85F C427C6D5D6D9 - Forumbilder.se
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
"Sicherheitstrafo" är en transformator för 230V in och 26 V ut. Underlig spänning (26V) på sekundären. Skulle möjligen, efter likriktning, kunna användas i ett 24V likspänningssystem

Prylen med säkringarna ser inte ur som en 12 -> 230V omvandlare (="inverter"). För många säkringar och fel storlek på säkringarna.

Om det finns en inverter i vagnen borde du hitta en burk med två rejält grova (större än 10 kvmm, antagligen 25 kvmm) 12V kablar som ingång och en vanlig 230V kabel med skyddsjord som utgång.

Har förre ägaren använt 230V invertern eller har han bara fått för sig att den finns någonstans?

MVH
Hans
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
"Sicherheitstrafo" är en transformator för 230V in och 26 V ut. Underlig spänning (26V) på sekundären. Skulle möjligen, efter likriktning, kunna användas i ett 24V likspänningssystem

Prylen med säkringarna ser inte ur som en 12 -> 230V omvandlare (="inverter"). För många säkringar och fel storlek på säkringarna.

Om det finns en inverter i vagnen borde du hitta en burk med två rejält grova (större än 10 kvmm, antagligen 25 kvmm) 12V kablar som ingång och en vanlig 230V kabel med skyddsjord som utgång.

Har förre ägaren använt 230V invertern eller har han bara fått för sig att den finns någonstans?

MVH
Hans

Ok, tack för svaret! Har gått igenom vagnen efter inköpet förra sommaren, men inte hittat något som liknar en inverter.

Köpte vagnen av en nära vän, men det är troligt att han blivit lurad vid köpet... I vagnen finns dock inga 12v-uttag och det skulle kunna påvisa existensen av denna inverter. Men som sagt; jag har inte hittat något som liknar en inverter.

Det enda jag inte postat bild på är batteriet och en röd box som fungerar som batteriladdare. Den visar nivån på batteristyrkan. Ska försöka kolla upp den imorgon.

En inverter skulle varit trevligt att ha!!
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
"Sicherheitstrafo" är en transformator för 230V in och 26 V ut. Underlig spänning (26V) på sekundären. Skulle möjligen, efter likriktning, kunna användas i ett 24V likspänningssystem

Prylen med säkringarna ser inte ur som en 12 -> 230V omvandlare (="inverter"). För många säkringar och fel storlek på säkringarna.

Om det finns en inverter i vagnen borde du hitta en burk med två rejält grova (större än 10 kvmm, antagligen 25 kvmm) 12V kablar som ingång och en vanlig 230V kabel med skyddsjord som utgång.

Har förre ägaren använt 230V invertern eller har han bara fått för sig att den finns någonstans?

MVH
Hans

Hittade bild på den röda batteriladdaren också. En Stadium. Något annat finns varken vid batteriet eller i övriga vagnen.

A73EC796 336B 40DE 859A 737E9805C3B9 - Forumbilder.se

4B240CA6 69A7 4DEE 8EF6 4D1E82F46AE7 - Forumbilder.se
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
"Sicherheitstrafo" är en transformator för 230V in och 26 V ut. Underlig spänning (26V) på sekundären. Skulle möjligen, efter likriktning, kunna användas i ett 24V likspänningssystem

Prylen med säkringarna ser inte ur som en 12 -> 230V omvandlare (="inverter"). För många säkringar och fel storlek på säkringarna.

Om det finns en inverter i vagnen borde du hitta en burk med två rejält grova (större än 10 kvmm, antagligen 25 kvmm) 12V kablar som ingång och en vanlig 230V kabel med skyddsjord som utgång.

Har förre ägaren använt 230V invertern eller har han bara fått för sig att den finns någonstans?

MVH
Hans
Kanske till elektrisk golvvärme
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hittade bild på den röda batteriladdaren också. En Stadium. Något annat finns varken vid batteriet eller i övriga vagnen.

A73EC796 336B 40DE 859A 737E9805C3B9 - Forumbilder.se

4B240CA6 69A7 4DEE 8EF6 4D1E82F46AE7 - Forumbilder.se

Med tanke på hur klena kablarna till batteriet är, för det är väl de som syns på sista bilden, så känner jag mig ganska säker på att det inte finns en inverter i vagnen. De tycks ju dessutom gå till laddaren resp. den gråa lådan. Den gråa lådan med säkringarna är nog själva säkringscentralen. Frågan är varför den är så stor?

MVH
Hans
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Tack för responsen! Alltid skönt att bolla problem och frågor med andra..

Någon golvvärme vet jag inget om och har ingen separat panel för den, men å andra sidan har jag sällan haft på värmen. Har Alde vattenburen värme och på den panelen finns alternativ för vintercamping.

Ska gå igenom alla säkringar och mäta dem. Ska öppna ”trafon” för att se om det även finns säkringar där. Ska kolla var de ledningarna tar vägen.

Jag borde ha hittat Invertern ifall det funnits någon, men har med er hjälp uteslutit boxar mm som jag inte vetat vad det är.

Undra om golvvärme finns enbart vid matbordet eller i hela vagnen normalt sett!?

Men Inverter måste jag skaffa mig!! :)
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Installerade ni invertern själva eller lämnade ni in det?

Kunde säkert göra det själv, men det är en röra med kablar hit och dit och förstår inte helt tänkesättet bakom det som är gjort nu. Men invertern kopplas väl till kablarna för 220v-uttagen hur som helst?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Om du plukker en inverter med prioritetsrele så kan den kobles inn mellom inntaket fra stolpe og kablingen til kontaktene i vognen. Men husk å la kyl og lader forbli på utsiden av inverteren. Det finnes løse prioritetsreler også. jobben til et slik rele er å koble inn inverteren når det ikke finnes strøm fra stolpe.

Alternativet er å legge opp en egen kurs fra inverteren og benytte disse kontaktene når det ikke er strøm fra stolpe.

Å ha inverter tilkoblet samtidig med at du kobler til stolpe slik at du får spenning inn bakveien vil drepe inverteren og muligens føre til brann.

Uansett velg en med ren sinuskurve ut, alternativet modifisert sinus fungerer for endel saker men det er endel saker som ikke tåler en slik kurve. Endel elektroniske dingser ryker med en gang, samme gjelder ladbare tannbørster. Vet du med sikkerhet at det du skal benytte tåler modifisert sinus så er det pris og vekt å spare, men generellt betal det ekstra som skal til.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Har fått hjälp att lista ut att jag inte har någon inverter och det är jag tacksam för! Återstår att se vad ”trafon” har för funktion. Golvvärme är hetaste alternativet just nu. Hehe..!!

Enda alternativet är en inverter med ren sinuskurva, antingen en fast eller portabel. Startar tråd om det när det blir aktuellt.

Men fortsätt gärna posta era invertrar, om ni installerat själva eller lämnat in, var ni köpt dem, märke, mm.. :)
 
R

RobbeS

Guest
Behöver man inte alltför mkt el, finns små mobila omvandlare som man tar via cigaretttändaruttaget. Funkar för datorer, laddning av dammsugare m.m. Har en på 300w som jag haft i 6 år.

/M

Låter precis som något jag behöver men då en på minst 600 W. Har du tips på var man kan beställa sådana?
Är inte i behov av ett fullständigt 12-230 volt nät då det i princip bara är en 600 W blender jag använder.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Låter precis som något jag behöver men då en på minst 600 W. Har du tips på var man kan beställa sådana?
Är inte i behov av ett fullständigt 12-230 volt nät då det i princip bara är en 600 W blender jag använder.

Det lär inte funka med en inverter på 600W och anslutning via cigguttag. 600W drar 25A och cigguttagen klarar inte så höga strömmar. Med 25A så blir det väldigt tjocka kablar eller montage väldigt nära batteriet.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, har en inverter på 1000 w använder den till ansiktsmask för hjärtat med fuktare , efter 5 timmar pep invertern o blinkade , vill inte förstöra hjälpmedlet den gör ju verkan hjärtat slår ju fortfarande.
 

Zeke_02

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
28236
Medlemskap
2025
Läser era inlägg och fortsätter fundera. Funderar på att göra några egna 230v-uttag som jag kopplar invertern på. Alltså några uttag på egen kabel.

Problemet för mig är att installationen med de få 230v-uttag jag har nu är dold och jag ser inte hur de kopplat dem.

Skulle helst vilja dra om allt...
 
Senast ändrad:
Toppen