• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omskyltning vid badplats

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Det är väl vad som händer när 7-meters bilar och längre försöker parkera där dom egentligen inte får plats. Förarna, en del och inte alla ska sägas, brukar kunna berätta att dom minsann kommer fram med sina bilar nära nog överallt och att storleken på bil inte alls är nåt bekymmer. Hur många knepigt parkerade plåtisar på 5,40 såg du?

Hur många plåtisar ser du överhuvudtaget på bilden?
Men du kanske räknar personbilarna som plåtisar..:D
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ingen hade nog brytt sig om husbilarna bara parkerat och föraren/passagerarna knallat till stranden med en handduk och en korg med fika för att bada precis som dom flesta andra som kommer i personbil.
Men när det hänger handdukar på tork på husbilen, dörrar står öppna, en eller flera stolar kanske står framme och det kanske sitts och fikas utanför husbilen i flera omgångar är det inte konstigt att vanliga bilister blir irriterade när dom kommer dit.
Då ser det verkligen inte ut som om man bara "parkerat" för att gå och bada. Det är ren och skär våldscamping på badparkeringen i mångas ögon. Extra irriterande blir det givetvis om det är trångt eller ont om platser på parkeringen.
"Jag fattar inte varför husbilarna skall campa här när det finns så många campingar.."

Vi får hoppas det blir tidsbegränsad parkering och/eller dryga böter för campingbeteende istället för totalt parkeringsförbud för husbilar.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Av nyfikenhet har vi landat på parkeringen vid Klitterhus, som är hemmaplan för mig och Ursula.
Här finns husbilar som parkerat enligt skyltningen och några som står lite fel.
Och ett par husvagnar.
Men nu ikväll finns det gott om plats.

Det brukar va ett par helger i semester tider när det är fint väder som parkeringsproblemet är som störst.
De andra femtio helgerna är det mest bara gnäll någon gång.

Och det är det som är problemet.
Kommer det upp skyltar att husbilar inte får parkera här för dessa knökfulla kanske två helgerna, då får vi inte heller stå här när platsen står helt öde och ställplatsen i Skälderviken och Råbocka camping är stängda för säsongen.
Som för övrigt brukar va fulla i högsäsong.

Det man ska se upp med är att det är inte bästa underlaget på denna parkeringen att stå på.
Allra helst om man har hund.
Allting blir svart av beläggningen som ser ut som gammal nermald asfalt.

Skyltar som änvänds här är dessa.

DSC_0069-1496x842.JPG
Flest av dessa.

DSC_0068-1496x842.JPG
Och på något ställe dessa.

DSC_0067-1496x842.JPG
Och denna på toaletterna.

Vi får se vad som händer med platsen framöver, och hoppas vi får fortsätta att parkera här.

Vi får väl se när de skickar hit parkeringsvakterna som de skrev om i tidningen.
Det gjorde de förra sommaren.
Den gången informerade de mest hur man skulle parkera här.
Men dom tröttnar kanske.

Ha en fortsatt bra sommar.
Krister
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
varför klaga här när man har en ställplats lista som innefattar parkeringar och dyligt till övernattning
Jasså, du tänker så? Då är det i så fall mitt fel alltihop, nä naturligtvis inte. Varför kan folk inte uppföra sig nu för tiden? Ett exempel från dagens vandring längs Tysklands högsta vattenfall. Leden gick igenom en liten stuga där man kunde sitta och vila sig och även skula som idag då det regnat hela dagen. En kvinna i 40 års åldern kliver upp på sittytan för ta bilder. Hur tänker folk numera, där skall ju någon sedan sitta.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har bara varit husbilsägare i 3 månader. Inser att en sak jag missade att läsa på om innan köpet är att vi börjar bli för många som ägnar oss åt denna hobby/livsstil.
Körde en vecka I norra Sverige för ett par veckor sedan och upplevde stora problem att hitta ställplatser. Redan upptaget och fullt överallt. Vi fick oftast ta in på campingar som också var knökfulla och dyra.
Inte riktigt vad vi hade sett framför oss när vi drömde om det "fria husbilslivet".
Är man pensionär eller kan ta ledighet fritt kan man förstås planera resandet utanför högsäsång.
Men vi som måste ta semester under juli/augusti har verkligen tufft att uppleva friheten.

Sorry om jag låter gnällig. Kanske bara att jag är grön och inte lärt mig tricksen för att hitta den där fantastiska platsen ensam vid en sjö.

Man blir ju lite nyfiken på vart du har varit när du skriver fullt och svindyra campingar.
Jag har snurrat runt i 2½ vecka i dom övre regionerna och fullt eller kanske iallafall mer husbilar än jag tyckte var hälsosamt för själen var det på Vildmarksvägen, så det var inte mycket till vildmark längre.

Just nu står jag på en camping vid havet ett par km ifrån E4, visserligen en bra bit ovanför Sundsvall.
Dom har anordnat ställplatser för husbilar med tillgång till Toalett, Dusch, Vatten, Servicehus ifall man vill laga mat, tömning av gråvatten och Latrin/kassett-tömning.Kasta sopor.
Till priset 150kr och då ingår det surf. :)

Och på ställplatsen står det 1 husvagn och hade den inte stått där så hade jag missat att det var en ställplats för ca 10-12husbilar:) så den ska in på klubbens ställplatslista när jag kommer hem!

Arvidsjaure camping tar 295kr/natten inkl el och har den överlägset bästa tvättplatsen för husbilar som jag har stött på. Så bara tvättplatsen gör att man kan vistas där en eller ett par nätter, plats finns det garanterat.
Jag har åkt förbi otaligt många campingar som varit nästintill tomma under semestern, där jag står nu är vi 5 ekipage på besök och vi betalade 250kr inkl el och 10 meter ifrån havet.

Då ska du se hur dom har det på västkusten sommartid, då är det besvärligare med husbil.
Norrland är fortfarande fantastiskt för husbilsåkare om man undviker Pite havsbad och liknande tokerier.

För att återknyta till tråden, vi parkerar/nattar gärna på badplatser men aldrig under badsäsong även fast den finns med på ställplatslistan.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
871
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jo vi körde vildmarksvägen och det kanske var en dum idé under högsäsong. Men även längs 45an norrut från Vilhelmina till Arvidsjaur var de ställplatser vi sett ut via diverse appar upptagna eller fulla.
Obs: skrev inte "svindyra" campingar utan menade att det blev en dyrare resa när vi fick ta in på campingar mer än vi planerat.

Men som sagt, är nybörjare på detta och kommer nog lära mig mer hur man hittar bra platser och kanske även vilka förväntningar man kan ha.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Okej, jag förstår..

Vi låg 3 dagar på Camping i Arvidsjaure för att det var så varmt + att eltrappan gick sönder.
Den här campingen vi är på nu valde vi för att det finns en mysig butik eller rättare sagt gammalt skräp alldeles i närheten som vi ville besöka, vi hade även 1 natt på camping vid saltströmmen i Norge, annars har vi bara stått på ställplatser eller friplatser, några behåller man för sig själv mest för att dom är så små och jag tycker att en ställplats helst behöver klara av några husbilar. Jag åker iväg med ca 160-170 liter vatten så vi är inte beroende av campingar så ofta, dessutom har jag fyllning och tömmningskartan i mobilen.

Men om alla hjälps åt att lägga in flera platser så gynnar det alla, jag försöker hålla ögonen öppna för ställplatser som kan läggas in på ställplatslistan. Den bästa ställplatsen efter E6 som följer den finska gränsen ca 10 mil, det finns egentligen bara 1 enda bra ställplats under den sträckan, den klarar av stoora husbilar och ganska många. men den finns inte med på ställplatslistan. Första natten var vi 2 husbilar och andra natten var vi själva, det var så varmt att vi badade i den strömmande laxälven. Den ska givetvis också läggas in i ställplatslistan.

Sen är det alltid en fördel om man är morronpigg och åker sina mil tidigt så man kommer fram till platserna före kl 14.00.
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Tillbaka till ursprungsfrågan.

Efter att ha sett Krister och Ursulas bild av även den andra skylten med längsparkering, blir jag styrkt av min primära uppfattning: gnäll. Husbilarna har parkerat korrekt (i stort), och att sedan parkeringen blir full kan inte husbilsfolket hjälpa. De har lika stor rätt till platserna som övriga. En stor amerikanare tar upp platsen för två Fiat 600. Platsen hade helt enkelt blivit full en fin sommardag. På hur många platser sker inte det?
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Jag tycker nog du förenklar det hela. Husbilarna nere till höger på flygfotot har parkerat rätt enligt anvisningarna för på just den biten är det längsparkering. När den längsgående delen av parkeringen är full finns det inte plats för fler husbilar (annat än korta plåtisar) eftersom det på resten av platsen är tvärsparkering. Det som stör övriga badgäster mest är de husbilar som parkerat närmat havet och servicebyggnaden där det är parkering på tvären som gäller men de står istället längs med parkeringen. Därmed tar 4 husbilar upp plats som kunnat utnyttjas av minst 12 personbilar. För att få de platserna kom de med största sannolikhet kvällen innan vilket är tillåtet eftersom det inte finns några tidbegränsningar på P-skylten. Om jag kommer som badgäst på förmiddagen med två barn, kylväska och en massa andra saker som skall med till stranden skulle jag också blivit irriterad över husbilar som är regelvidrigt placerade på de "bästa" platserna. Så där kommer 100 badgäster att tänka även om det bara är 12 som skulle fått plats om husbilarna inte stod där.

Lite sifferexercis. En personbil är knappt 5 m lång och ca 2 m bred inkl speglar. De vanligaste plåtisarna är 6 m långa och 2,6 m breda inkl speglar. En "normalstor" husbil är 7,5 m lång och ca 3 m bred inkl speglar.
En personbil förväntas behöva 2,5 m bredd vid tvärparkering (standardmått på parkeringsrutor, utan målade rutor blir det nog lite mer). En plåtis behöver ca 3 m (ca 20% mer) och en större husbil ca 3,5 m (ca 40% mer). Som platsen ser ut med stora stenar bakom finns det inget utrymme att parkera stora husbilar på tvären. Vid längsparkering utan rutor tror jag man kan räkna med att de flesta lämnar en lucka på ca 1,5 m till bilen framför, en husbil kanske 2 m pga bredd och sämre vändradie. Motsvarande exempel som ovan blir då: Personbil 6,5 m, plåtis 8 m (23% mer), större husbil 9,5 m (46% mer). Nu kommer det stora problemet. En längsparkerad större husbil kräver alltså 9,5 m av parkeringen där det skulle kunna stå minst tre personbilar parkerade på tvären.

/CG
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
CG,

visst lite förenkling. Det rör sig om tre hb närmast havet vid mitten. Men vad hade hänt om de följt reglerna; ställt sig på trärsan?

Ibland får förnuftets lagar stå över människans förordningar!!!

Nu är det bäst att jag ger upp.:music-icon:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Är man stor får man vara snäll, om det inte finns lämpliga platser får man kanske åka till en annan p-plats lite längre bort och gå eller cykla till vattnet, alternativt söka annan badplats med parkering som lämpar sig för husbil, det tycker jag är sunt förnuft och vanlig hänsyn?
 
Senast ändrad:

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Ibland får förnuftets lagar stå över människans förordningar!!!

Som komplement till Riviera:s devis (i inlägg nr 52) vill jag nämna att:
Det är riskabelt att göra klokt men än mer riskabelt att göra fel. Alltså, det är lättare att "inte göra fel" än att göra klokt.

Därför väljer allt fler att hellre ta ett icke felaktigt beslut än att ta ett klokt beslut. Detta tycker jag mig ha märkt att inte minst tjänstemän och särskilt politiker har föredragit att göra, för då slipper de ta ansvar och därmed behöva försvara/motivera sitt beslut, då det kloka beslutet ofta går på tvärs med det legala...
MVH
Åke
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
När man tagit del av debatten, kommentarer och reflektioner som återges här (och på andra ställen i vårt Forum) kan man konstatera att det är inte konstigt att det ser ut som det gör här och var. Vi som trots allt är en ganska liten och rätt homogen grupp som värnar om får frihet att åka husbil har tydligen väldigt olika uppfattning om vad som är rätt eller fel, vad som passar sig eller inte, vad som är god ton eller inte.
Vad leder det till för fundering? Vi har en miljö policy, är det dags för en ” uppträdande policy” som vi alla i klubben står bakom och jobbar för??
 

Gösta Evén

HBK Medlem
Inlägg
1.856
Kommun
Västerås
HBK-Nr
26664
Medlemskap
2024
CG,

visst lite förenkling. Det rör sig om tre hb närmast havet vid mitten. Men vad hade hänt om de följt reglerna; ställt sig på trärsan?

Ibland får förnuftets lagar stå över människans förordningar!!!

Nu är det bäst att jag ger upp.:music-icon:

På trafikverkets hemsida står det att alla hjulen på en bil skall vara innanför de vitmålade sträcken.

Vårt problem är ofta att det inte finns så stora parkeringsplatser.

Klubben borde lyfta detta med trafikverket och kommuner. Gör några ordentligt stora p - ytor.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Utanför många byggvaruhus (och andra platser) finns oftast "extralånga" P-rutor med plats för bil och släp, men det är ytterst få personbilsförare UTAN släp som respekterar detta.
Pålle
--------------------------------------------------
Hejsan.
De står ju i alla fall innanför de vita sträcken med god marginal :D, men......

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen