• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Omskyltning vid badplats

Helene & Micke

HBK Medlem
Inlägg
358
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
4993
Medlemskap
2024
Jag är förvånad över att det finns husbilar som använder badplatser, utan att ta hänsyn till badgäster. Höst, vinter och vår kan man använda badplatser, men ta mig tusan inte när solen skiner och folk vill ned till badplatsen. Hur tänker man egentligen (eller inte tänker) ?
Förbuden duggar tätt numera.....

Vi använder badplatser och är badgäster. (Är på stranden hela dagen). Det som jag anser att några gör är att de inte följer parkeringsskyltarna och då inte visar hänsyn till alla andra. Annars anser inte jag att det är fel att stå där om det är rätt skyltning. Ett bra exempel på badparkering för husbilar är den nygjorda parkeringen på Råå, Helsingborg. Lite konstigt gjorda markeringar i asfalten annars jättebra nu och man känner sig välkommen.
Mvh Helene
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Jag menade naturligtvis att även folk med husbil ska kunna åka till en badplats för att bada.
Finns det parkeringsplatser lediga så ska jag med husbil kunna parkera.
Är det fullt på parkeringen eller i ett parkeringshus då är det svårt att parkera sin bil. Men det tror jag att dom flesta förstår.
Ha det
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, en sak som tyvärr är rätt gemensamt för olika ting i Sverige är att när det blir lite besvärligt eller ogreppbart så handlar det oftast om att ta till något nytt påhittat förbud i stället för att greppa problemet och göra någonting åt saken.
Om en parkering inte längre räcker till så får man väl bedöma vad som skall göras åt det i stället för ett nytt förbud.
Som Bennsan skriver hur gör man när det inte finns plats.... åker därifrån. Frågan är väl också kanske "Varför finns det inte plats när behovet finns."

I cykelsammanhang så bygger man svindyra cykelbanor bredvid äldre vägar och många av dem är verkligen jättedåligt utnyttjade, men skall ändå finnas för att hålla prestigen uppe. De få som använder dem är ju säkert lyckliga i.o.f. även om det vettigaste ekonomiskt kanske varit att sätta cykelförbud på vägen.

Varför då inte också inse att parkeringsbehovet har ändrats drastiskt på många ställen och som med outnyttjade cykelbanor som byggs så får man gräva på kistbotten och fixa platser som täcker behovet av verkligen utnyttjade och för små parkeringsplatser stället för nya förbudsskyltar.
Ja, jag vet att Vägverket och kommuner har olika budgetar........

Lite tjurig kanske, men tror dom verkligen att husbilarna och behovet bara försvinner om man skapar förbud. Fler och fler turister åker husbil och husbilarna får sällan plats i en vanlig P-ruta.
Varför finns det då inte anvisad plats för husbilar så de som struntar i allmän vettig ursäktande P-teknik med sin husbil får anvisning om hur och var man ställer sig. På köpet så bör ju kommunerna också slippa uppretade personbilister och allt blir frid och fröjd.

Hur länge skall kommuner fortsätta att vara "tagna på sängkanten" med att det kommer för många husbilar.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jodå, så lång är jag med. Men, om man inte har möjlighet att parkera utan att bryta mot det som vad skyltarna anvisar så blir det svårt, eller hur? Om man inte kan parkera som skyltarna anvisar så finns det ju inga parkeringsplatser som passar ens husbil & då undrar jag igen hur man gör? För mig är enda alternativet att åka vidare.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Men i det här fallet så fick väl husbilar parkera. Jag är ganska övertygad att om husbilarna hade parkerat som personbilarna så hade det klagats ändå. Som det stod i tidningen ”dom står gratis”
Personbilarna står väl också gratis förmodar jag. Ja säger nån men parabolen är uppe och vissa har möblerna ute. Inte så bra kanske. Men vi är alla människor som gör fel ibland.
Ni som skriver om att andra husbilister gör si och så. Tror ni att edra inlägg kommer att förändra andra husbilisters beteende. Eller vill ni framhäva ”att jag gör inte så” för att framstå i bättre dager än andra.
Livet är så kort så varför bry sig så mycket om vad andra gör
Ha det
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det handlar väl inte om att man bryr sig om hur andra gör utan om att när folk inte respekterar vad som gäller så blir det restriktioner som drabbar andra. Om det finns restriktioner så får man tycka vad man vill om dessa men att bryta mot dessa är väl fel. Att säga att alla människor som gör fel ibland i ett sådant här sammanhang är väl att ta i när man medvetet brutit mot parkeringsbestämmelserna,
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Men vad är syftet med att skriva om vad andra gör för fel
Vill man ändra på folks beteende?
Tror någon uppriktigt att sådana här trådar leder till någon förändring?
Jag är medveten om att jag har brutit mot bestämmelser i mitt liv
Finns det någon som inte gjort det?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ställplatslistan är bra, i alla all så länge den är uppdaterad av oss medlemmar. Kommer man till en plats på listan & upptäcker att t.ex parkering inte fungerar pga skyltning etc. så är det ju meningen att man skall uppdatera med nya uppgifter. Ställplatslistan skall ju spegla hur platsen ser ut & vad som gäller.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
873
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Har bara varit husbilsägare i 3 månader. Inser att en sak jag missade att läsa på om innan köpet är att vi börjar bli för många som ägnar oss åt denna hobby/livsstil.
Körde en vecka I norra Sverige för ett par veckor sedan och upplevde stora problem att hitta ställplatser. Redan upptaget och fullt överallt. Vi fick oftast ta in på campingar som också var knökfulla och dyra.
Inte riktigt vad vi hade sett framför oss när vi drömde om det "fria husbilslivet".
Är man pensionär eller kan ta ledighet fritt kan man förstås planera resandet utanför högsäsång.
Men vi som måste ta semester under juli/augusti har verkligen tufft att uppleva friheten.

Sorry om jag låter gnällig. Kanske bara att jag är grön och inte lärt mig tricksen för att hitta den där fantastiska platsen ensam vid en sjö.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Kör söderut!

Under åren vi bara kunde köra under semestern juli/augusti så valde vi att köra ner på kontinenten. Där börjar semestrarna sent augusti så det var ledigt på ställplatserna och campingplatserna hade lågprissäsong. :)

OK, det var för några år sedan och gäller kanske inte längre. :mad:
 

AnKa

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
16139
Medlemskap
2024
Körde en runda med scooter till badparkeringen vid Klitterhus nu vid middagstid. 19 husbilar 2 bil + husvagn (kopplade) 3 husbilar stod som enl. Parkeringstavlan några utmed kanten resten på tvärs vid parkeringsplatserna. Husvagnarna även dom på tvärs uppskattar bara dom till runt 11-12 meter var. Måste bara hålla med dom som klagar på oss. Som det såg ut idag så var det rena rama campingen med stolar o bord ute och med folk som var i full fart med lunchen. Som jag och frugan upplevde det så var nog inte många och badade.Solen skiner och 25 grader blir svårt för dom som vill bada att hitta parkering idag.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Tittar på drönarbilden tidigare. På de främre parkeringsplatserna står 4 husbilar längs med, de tar upp 8 vanliga p-platser. OK? eller :mad:
Det är väl vad som händer när 7-meters bilar och längre försöker parkera där dom egentligen inte får plats. Förarna, en del och inte alla ska sägas, brukar kunna berätta att dom minsann kommer fram med sina bilar nära nog överallt och att storleken på bil inte alls är nåt bekymmer. Hur många knepigt parkerade plåtisar på 5,40 såg du?
 
Toppen