• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OmniNova 4G filter?

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.810
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Har en OmniNova från tiden före 4G ställde till problem med frekvenser.
Den har fungerat klockrent under många år.
Att sätta 4G-filter på den gör ju ingen nytta som Dethleffskvalite så pedagogiskt förklarat.
Har fått allt mer problem att se TV och speciellt runt Malmö där vi ofta befinner oss så jag förmodar att det är 4G som spökar.
Innan jag köper en ny OmniNova med 4G filter så tänkte jag höra om någon tagit isär OmniNova och lagt in ett filter mellan antennen och förstärkaren?
Jag antar att antennen ligger på kretskortet och att ett litet snitt med kniven och lite inlödning av ett 4G-filter innan förstärkaren kanske skulle vara möjligt?
Vad säger du Anders, är det någon ide att skruva isär OmniNovan eller är det bara att åka till Bergsgatan och köpa en ny OmniNova.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: OmniNova 4G filter?

Jag vet inte om det hjälper dig men vi har en gammal OmniNova på husgaveln mot Karlshamnssändaren, 7 mil. Fungerar klockrent.

På husbilen har vi ett kråkbo. Jag satte in ett 4G-filter mellan antenn och förstärkare. Fungerar mycket bra på alla de platser vi står på.

Sen lär det väl komma en massa andra G som kräver filter. 5G t ex.

MediaImage10949_500_500.jpg
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: OmniNova 4G filter?

Längesedan jag öppnade en sådan, går inte att lägga tid på sådant rent yrkesmässigt. Bakom kåpan är där mer grejor än vad man kan tro, nu har Spanjorerna hittat på något nytt igen, T-Force och det finns i deras vanliga antenner dock inte i deras lågprisserie. När sådant (Boss) kommit tidigare så tar det en tid innan det kommer på båt och husvagnsantennerna. Fick idag hem några Dinova Boss 790 men dom passar ju inte då fästet är annorlunda. Kan nog fixa en Omninova till helgen. Hör av dig så kan du prova den medans du är här nere.
Sedan några år tillbaka så har vi antenner som endast går upp till kanal 60, det var inte längesedan man optimerade dom så dom fungerade från 21 och ända upp till 69. Det som är nytt är att det säljs antenner som stoppar vid kanal 48 men dom kan jag inte använda här då Danskarna (sänder fria kanaler på 51 och 53) inte tänker ändra i det närmaste. Det är bara Sverige och Finland som släpper kanalerna 49 till 69 till annat. Men det är inte lönt att fundera då detta kludd har vi haft hela tiden. Behöver man en antenn så köper man den nu.
 

Bilagor

  • TForce DAT-HD 161122.pdf
    1,4 MB · Visningar: 32
Toppen