• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Vi har haft husbil i 9 år och peppar, peppar ännu inte råkat ut för något. Vi har rört oss i hela Europa, Från Övertorneå till Dubrovnik. Från Bratislava till Normandie. Jag har varit militär men aldrig behövt använda våld i vuxen ålder. Däremot så låser vi och larmar ibland. 9 av varandra oberoende larm som används situationsanpassat.

Har tidigare skrivit om både Nödvärnsrätten och Envarsgripande. Men ska man hålla på med sådant gäller det verkligen vara påläst och kanske också lite tränad.

Om någon tar sig in i husbilen får man använda så mycket våld som det krävs för att vederbörande ska lämnar husbilen. Men man får i regel inte använda våld utanför husbilen.

Om någon stjäl något får man gripa vederbörande på bar gärning och hålla kvar honom till polisen kommer. Men man får inte fängsla någon med rep, handbojor eller liknande.

Allt som är tänkt att användas som vapen är olagligt. Det gäller handeldvapen, pepparsprej, basebollträ, yxa, knivar, knogjärn mm. Ett svärd är definitivt ett vapen.

Men om det finns prylar i husbilen som ingår i husbilsåkandet så får dessa användas för att mota bort objudna gäster. Det kan vara kaffe/te, hårsprej, Maglite-lampan, paraply, brännbollsträ, kubb-pinnar, brödkniven, hopfällbara grensågen, stekjärn, brödkavel mm.

Man får räkna med att en angripare kan vara utrustad med något eller några av vapnen ovan. De kan också vara flera personer där den förste kanske ska angripa oss med pepparsprej, osv.

Ha en trevlig sommar därute och tänk nu inte på våld. Det är ju faktiskt ödet som avgör om vi hamnar i trubbel eller inte. Det kan vi inte styra över.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Jag undrar, vad är det av större värde man har framme i husbilen (förutom frugan)? Lite växel och pass kanske. Kontokorten går att spärra. Vem bryr sig om ens gamla TV (den är gammal så fort man tar den ur butiken), en platta/padda och dator som går att köpa för några lappar? Man har väl inte alla kontanter i madrassen heller när man kan ta ut i bankomaten utan avgifter och valutaväxlingspåslag? Kameran då, visst vore det taskigt att bli av med den, men det kanske ändå är dags att skaffa nyare modell? :swoon:
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Instämmer till fullo! Och tänk att det finns folk som är beredda att använda grovt övervåld för att freda sina saker. Nån skulle ju inte vara sömnlös om så busen han gav sig på, aldrig mer vaknade. Det blir man beklämd av.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Om du skulle använda den mot en annan människa och lyckas få bra fart och träff på rätt ställe så skulle det säkert vara game over för alltid för den som blir träffad. Hur tror du det skulle kännas för dig? Är det du försvarar värt ett liv? En bra idé kan väl vara att tänka efter före.... lite ångest, som du skriver att du skulle få om du inte använde all kraft, ja det har i alla fall ingen dött av.
-----------------------------------------------------
Angående hur synd det är om den jä... som inte kan skilja på mitt och ditt och ger sig in för att stjäla och kanske även misshandla eller knivskära mig om han inte hittar eller får det han tänkt sig, det kan jag nog inte bara vänta ut för att se hur våldsam han tänker vara.
Om hans liv står på spel är det väl hans problem när han valde sysselsättning så hans väl och ve bryr jag mig inte om alls.
Problemet är väl mest påföljden över att ha försvarat sig som inte är lagligt här i Sverige hur illa ute man än hamnar. Polisen får ju inte ens skuta en beväpnad dåre som går till anfall utan det blir ett jädrans liv.
Så jag tror nog ändå det skulle kännas rätt och i alla fall bättre än samvetskvalet efteråt att inte gjort något till försvar utan bara suttit som ett fån, om man nu bortser från påföljden av att ha försvarat sig.
Nej, bara sitta snällt och vänta så att tjuven kan plocka åt sig det han vill ha och helt oberörd kunna gå iväg med mina saker det skulle tyvärr inte funka för mig, så jag hoppas att jag slipper hamna i den situationen.

M.v.h. JANKRO.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ja vi har alla olika syn på vad ett människoliv är värt. Ditt gick tydligen vid priset av en ny gps.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

När vi körde i Kurdistan under Irakkriget, hade rödakorsbilarna, den här dekalen, på hytten för att öka förarnas säkerhet. Det funkade där och då.
 

Bilagor

  • ladda ned.png
    ladda ned.png
    10 KB · Visningar: 503

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ja vi har alla olika syn på vad ett människoliv är värt. Ditt gick tydligen vid priset av en ny gps.
-------------------------------------------------------------
Var inte oförskämd och spydig tack, om du tycker att det är ok. att ofrivilligt ge bort saker utan att bjuda på något motstånd, för att det är synd om personen i fråga får lite ont någonstans verkar lite för ödmjukt kanske.
Det handlar ju inte alls om värdet på saker och ting, boven har ingenting att göra i min husbil eller mitt hem helt enkelt.
Det måste vara rätt bekvämt att ägna sig åt tjuveri om de kallt kan räkna med att det är helt ofarligt att kliva in hos främmande och bara plocka åt sig vad de vill ha. En senare polisanmälan leder ju bara till att finna förövaren med några procent resultat.
Nej det får inte vara ofarligt att stjäla från andra individer för då vet i sjutton hur det slutar. Vänd inte andra kinden till för lättvindigt och ofta, det kan nog sluta illa för din del i stället om du alltid räknar med bovars barmhärtighet.

M.v.h. JANKRO.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ska vi köra med "slå först så dom inte reser sig mer" för säkerhets skull? Man vet ju aldrig vad skummisar har för tankar.

Och oförskämd tycker jag inte jag var, konstaterade bara att du var beredd att tillfoga en inbrottstjuv omfattande skador genom våld från din sida. Det var väl ändå det du menade? Det kanske var gps exemplet som var svårt? Men det kan förstås vara dyrare saker, TV-apparaten eller vad är det du tycker är värt att svårt misshandla folk för? Jag försöker bara förstå hur dina tankar går.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Jag är nog benägen att hålla med JANKRO. Jag skulle nog gräma mig mer om jag själv eller frugan blev skadade än om jag bankat skiten ur en inkräktare. Det finns ju dom brottslingar som inte skattar ett människoliv speciellt högt för att komma över något som dom vill ha. Att mista sin hustru är ju förfärligt & att förebrå sig själv för att man kanske kunnat förhindra detta är nog ett rent helvete.

Bennie
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Batong o laglig ofärgad spray, har vi med oss.
(16 år med husbil.)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Som han sa den lokale lensmann da vi i min ungdom tok en innbrudstyv på bar gjerning i verkstaden: "Fan er det han, om jeg bringer han inn til politistasjonen er han ute av døra der før jeg er ferdig med å skrive rapporten. Jeg har ikke vært her, bank han opp så han husker det!" Hva vi gjorde er en helt annen sak, men han fikk være redd for bank en god stund. Mange år senere kontaktet han min far og takket for at vi lærte han at innbrudd ikke var noen løsning.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Ska vi köra med "slå först så dom inte reser sig mer" för säkerhets skull? Man vet ju aldrig vad skummisar har för tankar.

Och oförskämd tycker jag inte jag var, konstaterade bara att du var beredd att tillfoga en inbrottstjuv omfattande skador genom våld från din sida. Det var väl ändå det du menade? Det kanske var gps exemplet som var svårt? Men det kan förstås vara dyrare saker, TV-apparaten eller vad är det du tycker är värt att svårt misshandla folk för? Jag försöker bara förstå hur dina tankar går.
-----------------------------------------------------------
Nu får du ge dig. Det oförskämda handlar ju om att du hakar upp dig på att jag skulle vara så snål så värdet på obetydliga saker är problemet (i så fall är väl innehållet mer oersättligt en själva GPS'en).
Så strunta i GPS'en och annat som är anledningen till inbrottet. Det handlar ju om att någon inkräktar och med inbrott och med våld har tagit sig in i mitt hem där jag vistas just då, skall man bara sitta som ett fån i ett hörn tills tjuven förhoppningsvis är nöjd och har haft vänligheten att inte skada dig eller andra i husbilen/huset och snällt går därifrån, eller hur menar du?
Vi har ju tydligen helt olika uppfattning om buset som ställer till det för andra, men det är lite trångsynt av dig att hävda att du har rätt och jag har fel, det är ju som sagt bara olika uppfattningar. Om det var rätt eller fel vet man ju inte förrän boven är borta, men då kan det vara för sent.

Så jag kan tänka mig att slå till tjuvar för att själv, eller de närmaste som inte har en chans att försvara sig inte skall riskera att bli misshandlade, eller ännu värre.
Jag har faktiskt aldrig slagit till någon i hela mitt liv, men ändå varit utsatt för hot ett par gånger som slutat med diplomati. Då inser man att om man tar första smällen och kanske även väntar på nästa utan att agera så har man inte längre någon chans, utan kommer att vakna upp och ha dj...... ont, om man nu vaknar.
Men jag lever på hoppet och hoppas att jag kan fortsätta även resten av livet utan att behöva slå till någon :). Det är nog som sagt mycket större risk att något elände händer ute i trafiken, än när man har nattparkerat.
Samtidigt hoppas jag helt ärligt på att du aldrig hamnar i trängda situationer för du verkar tro lite för gott även om de de värsta.

M.v.h. JANKRO.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Det är intressant att se att det finns så många kraftigt våldsbenägna, ofta pensionärer, som har husbil. Det verkar också finnas en stor rädsla för det okända, vad som kanske kan hända. Hittills verkar dock ingen, tack och lov, någonsin varit utsatt i sin husbil. Det är också intressant att så många är beredda att inte bara freda sig, utan gå betydligt längre och misshandla människor långt utöver vad lagen medger. Men jag förstår att ni anser er människosyn som den enda rätta och realistiska och det känns tragiskt. Men där ser man vad rädsla kan skapa. Nu ska ni slippa hetsa upp er mer på mig, som har ifrågasatt er rätt att misshandla inbrottstjuvar. Hoppas för er skull att ni inte råkar ut för något inbrott. Jag lägger ner den här diskussionen.
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Först vräker du ur dig fula förolämpande övertolkade påståenden och sedan lägger du ner diskussionen. Fegt!
Åke
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

"Hittills verkar dock ingen, tack och lov, någonsin varit utsatt i sin husbil", skriver du Kristian. Vi har det! och förmodligen många fler runt om i Europa. Blir man attackerad eller någon tränger sig in i ens husbil så är det helt självklart att man försvarar sig, på det sätt man kan. Förmodligen har du aldrig varit trängd ordentligt, du kanske saknar den sortens erfarenhet. Men du förbehåller dig rätten att kritisera andra med erfarenhet av det vi pratar om.
F.ö. så var det inte du som startade tråden så du kan inte stänga den hur gärna du än vill! Vad jag kan se var jag inne på tråden långt före dig så läs igenom tråden själv.

Åke
 
Senast ändrad:
S

Sören-6830

Guest
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Hur ofta har det hänt, tro, att någon blivit överfallen i husbilen?
Kan inte påminna mig om att jag läst om det någonsin, men det behöver ju inte betyda att det aldrig hänt.....
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Hej Christian, vi har blivit utsatt för inbrott/ inbrottsförsök i husbilen 2 gånger. En gång utanför Beziers i Frankrike, försök till inbrott och avbruten av mig. En annan gång i Benidorm mitt på dagen, bodelsdörren låst och jag, som tur var, på toaletten. Ulla står i köket, hör konstiga ljud och tror förstås att det kom från toaletten. Men.. inbrottstjuven bröt upp dörrlåset och kom in bakom henne; hon vänder sig om, ser en främmande individ bakom sig och skriker till. Fanstyget vänder på klacken springer iväg och försvinner i en väntande bil. Det får räcka för våran del. Med facit i hand kan vi konstatera att standardlåsen på husbilarna är bara till för syns skull. Nu är det kompletterat med ordentliga ABUS extralås och basebollträ.
Ulla o Klaus
:yes:
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Att tjuven bryter upp låset och går in är ju inte detsamma som att bli överfallen eller attackerad! Det var ju det som Sören undrade över.
 

Ulla & Klaus

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Sv: Om de händer/när det händer..överfall/rån på dagtid.

Du kanske har rätt, men då är de flesta svaren irrelevant i den här traden.
Den handlar om överfall/rån/rånförsök/ intrång i min privatsfär.
Klaus
 
Senast ändrad:
Toppen