• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud i växellådan, Renault

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Dom jag fattar det sätter man upp den i nåt slag jigg och provar den. Kollar efter onormala ljud och testar växlarna så de funkar som de ska.
Alla lådor testas före leverans säger de. Den gick ju tyst och fint i över 2000 mil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det tror jag inte att dom gör, lådan demonteras, tvättas ren och sedan okulärbesiktigas delarna, tveksamma delar mäts upp, och synbart slitna byts. Lådan monteras ihop, fylls med olja och körs emot en elmotor så att man kan kolla att inga oljud finns och att växlar går i som dom skall, ungefär så tror jag att det går till. Sedan finns det ju förhoppningsvis massor av erfarenheter av vilka delar som krånglar i de olika lådorna, så man vet vad man absolut måste kolla/byta. Någon långtidstest under belastning tror jag inte förekommer och i det här fallet höll ju lådan i 2000mil så det hade man ju ändå inte upptäckt. Jag tycker att dom skötte det hela ganska snyggt?!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag tycker att dom skötte det hela ganska snyggt?!
Ja förutom att de skyllde på att jag hade kört med för lite olja. Jag förklarade för dem att jag hade fyllt den med 3,6 l vid monteringen som de sa. När jag kollade hur oljan såg utfyllde jag upp med 2,8 l som den lokala Renault verkstaden rekommenderade. Jag sparade inte all olja som vi tömde ut bara en liter. Det påstår att skadorna på lagerna berodde på för lite olja vilket jag hade svårt att motbevisa eftersom jag inte sparat all olja.
Vi får se hur länge den håller denna gången...
 
F

F.d. 22252

Guest
En sån renovering som JANKRO gjorde som återställer lådan till nyskick eller bättre lär man inte få, det handlar ju om att tjäna pengar. Du kanske gjorde en märkning så du vet om du fick tillbaka samma låda?
Finns såna som har större otur frågande min verkstad om de kunde byta stötdämpare men den duktiga meken hade slutat och han hade en ganska ny husbil med en kolvstake stickande ut från vevhuset. Får väl hoppas att försäkringen täcker det och sen undrar man hur man lyckas med det.
Var och handlade olja av Stanton som vikarierar på mekonomen blev en billig sort eftersom jag planerar för en behandling med RVS.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det är samma låda som jag fick tillbaka. Det var ett fästöra som det var en bit avslaget på som jag hade som "märkning"
 
F

F.d. 22252

Guest
Usch då spånen går ju in och förstör överallt då hoppas jag de verkligen bytt alla lager.
 
Toppen