• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud i växellådan, Renault

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag fick hem lådan i onsdags och började montera den i torsdags. Allt gick bra till vi skulle lufta kopplingen. Då släppte ”slangen” inne i kopplingshuset. Någon, dvs jag, hade gömt att montera ett klipps som ska hålla fast slangen på slavcylindern. Jag tröttnade på skiten och åkte hem.
Idag ska vi göra ett försök att få på slangen och montera klippset och fixa det sista innan provkörning. Håll tummarna att vi lyckas annars måste lådan ut igen
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Jag fick hem lådan i onsdags och började montera den i torsdags. Allt gick bra till vi skulle lufta kopplingen. Då släppte ”slangen” inne i kopplingshuset. Någon, dvs jag, hade gömt att montera ett klipps som ska hålla fast slangen på slavcylindern. Jag tröttnade på skiten och åkte hem.
Idag ska vi göra ett försök att få på slangen och montera klippset och fixa det sista innan provkörning. Håll tummarna att vi lyckas annars måste lådan ut igen
Otur hoppas det löser sig utan att ta ner lådan igen
 
F

F.d. 22252

Guest
Ett bra tips jag har lärt mej är att göra en paus då och då och sätta mej ner på en stol och begrunda vad jag håller på med. Lärde det av min fd ryska fru som alltid innan vi skulle åka någonstans satte sej ner och tänkte efter att allt var med. Men fast vad hjälpte det körde henne till Arlanda och då hade hon ett gammalt pass med sej så jag fick åka och hämta hem henne igen. 50 mil i onödan i en liten sketen twingo som satt ganska trångt över axlarna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tittar alltid på moto gp min favorit är quartararo men jag gillar rins också. Skulle vara roligt om någon kunde få tillbaka lite spänning i tävlingarna Lorenzo har kanske kört färdigt nu så det måste in någon ny i Honda. Å andra sidan skulle nog alexei vinna oavsett vilket märke han sitter på. Roligt att du fick ihop det du får väl sätta in en mcmotor till Åsa så hon kan provåka banan.
 
F

F.d. 22252

Guest
Förväxlade bröderna menar Mark förståss, Rossi var ju favorit tidigare men efter en del fula saker han gjort så släppte jag det har svårt för såna som ska vinna till varje pris även ojust. Kommer ihåg när han sparkade omkull mark men det kostade honom vm det året och sen har han inte varit i närheten. jag gillar Rins också han sitter i cykeln ungefär som Abe gjorde mer upprätt, Suzukin verkar gå bra och vara lättkörd och nu har de lite mer fart i den Tror Vinales skulle stannat där, men han går bra just nu. Min favorit Zarkov bytte ju ner sej ordentligt med KTM han är ju ingenstans, tror han var påtänkt för Honda först, fast han skulle passa bäst i en yamaha med sin körstil om Rossi skulle kliva av skulle det vara roligt att se honom där fast han är ju inte så ung längre.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vad kul att du är så nöjd efter det strul du haft. Har du fått någon förklaring på felet på förra lådan & varför dom inte funktionstestade den innan leverans?
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har ingen tilltro till Polacker numera efter att jag lejde en att tapetsera rummen. Tapeterna i ena rummet ramlade ner! Han jobbade hela tiden men på fel sätt jag som har en far som var proffs visade mej hur man gör den här gjorde allt galet.
Vi får hoppas det går bättre den här gången utgångsmaterialet i lådan kanske inte är så slitet i från början.
Sen undrar jag om det inte är bättre trots allt att fösöka få tag i någonting som har mindre mil på mätaren om man ändå ska lägga pengar på att göra husbil av det.
Efter Caddyn sa jag att ska jag ha något annat så får det bli en färdig lösning kostnader och arbete att bygga något är svårt att räkna hem.
Man måste verkligen kunna allt för att bygga och ha ork till det, Hasse är ju extrem i det fallet som fixar allt.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Sen undrar jag om det inte är bättre trots allt att fösöka få tag i någonting som har mindre mil på mätaren om man ändå ska lägga pengar på att göra husbil av det.
Det är ju hela tiden en fråga om pengar. Mindre mil, dyrare bil. Denna var ett vettigt pris på och knappt nån rost men många mil. Motorn går många mil till, drar knappt nån olja, oljetrycket kommer på en gång även när den är kall.
Det är ju tur att jag byggt den själv för annars hade jag fått byta bil 4 ggr på 6 år. Har ju byggt om den 4 ggr för att anpassa den till Åsas behov. Räknar inte med att få tillbaka det jag lagt på bilen om jag säljer den. Grovt räknat ligger den på ca 80000 i inköp och grejor, det får man inte mycke till bil om man vill ha en -01 med låga mil.
Sen tror jag inte polackerna är sämre på att renovera växellådor än nån annan. Här hemma finns ju knappt några riktiga mekaniker kvar, bara reservdelsbytare. Finns det ingen felkod att läsa av och få svaret på vad felet är är så står de handfallna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja din bil har nog inte kostat mer än min då med alla reparationer. Pratade med en på Bahia med ganska ny bil jag tror han hade lagt 100000kr i reparationer. Ingen rost är ju nästan det viktigaste.
Här är arbetskostnader alldeles för höga och som jag själv jobbat precis intill bilavd på skolan kan intyga att den kunskap de går ut med i de flesta fall inte är mycket att ha, flera år fanns det ingen riktig lärare utan en sk instruktör med tvivelaktig kunskap, jo de fick lägga ner till slut.
Funderar du allvarligt på att köra ner till Bahia över vintern? Står i valet och kvalet om jag ska fösöka hyra en lägenhet istället för att sitta vid ratten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man kör via luxemburg förbi san sebastian skulle man spara minst 1000kr på betal vägar, men man ska nog inte åka för sent på året då för att få en bra resa ner, slutet på nov kanske som senast. Funderar på dieselvärmare men ett batteri till och en solpanel till. På min bil kan man skruva värmaren under bilen finns färdigt hål för att ansluta värmen till 4 utblås i bilen behövs bara strömkabel och koppling till dieseltanken -sen att man är ung och stark men det är man ju efter en öl.
I portugal verkar det lättare att fricampa och det sparar en del.
Var och åkte 8mil med husbilen gick jättebra livet har återvänt.
Har du fått någon loggning av hjärtat än? Jag har ju min klocka som mäter puls och blodtryck inte perfekt men bra att jämföra med. Finns ju billiga pulsklockor som loggar pulsen hela tiden och sen kan man i en app se diagram ungefär lika bra som vårdens ofta föråldrade apparater.
Har sett att jag själv någon gång tydligen haft sömnapne med rusande puls och skumt blodtryck men det går tillbaka efter en stund, förmodligen insomningstabletterna.
 
Toppen