• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljud från bakfjädring

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Hej!
Har en Fiat Ducati 2008, som knarrar och gnisslar från bakfjädringen vid små fjädringsrörelser. Det är ju bladfjädrar ( 2st /sida) bak på nämnda chassi. Det här oljudet har irriterat mej, så nu har jag försökt att göra något åt det, men har inte lyckats helt.
Jag har då hissat upp bilen bak i ramen för att avlasta fjädrarna och fjäderhänkena och sedan sprayat med WD-40 mellan bladen och vid hänkena. Det blev mycket bättre men inte helt bra. Jag kan inte vara ensam om detta problem, vad skall man göra? Det finns så mycket kunskap här så ge mej ett råd. Tacksam för svar.
Börje
 

turbin

HBK Medlem
Inlägg
2.687
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
10155
Medlemskap
2025
Finns en äldre tråd som heter ”Bakfjädringen knarrar” sök på den.
Kanske finns tipps som hjälper dig där.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag råkade ut för et irriterande knarr i aktern.. slutade när jag bytte stötdämparna. VAr helt inne på att det var bladfjädrarna, således använde jag diverse smörjmedel för att lösa det.. inget lyckades.. Gissar att något i dämparna gjorde att de lär en del vid mindre rörelser..


//Freddy
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det finns dom som skrivit på forumet att dom lagt nylon- eller teflonskivor & även fett mellan fjäderbladens kontaktytor med bra resultat.
 
Toppen