• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljekvalite ACEA?

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Fiat skriver att om man fyller på ACEA C2 olja i brist på annat skall man snarast göra oljebyre
/Thomas

Försäljningssnack är vad detta handlar om för att sälja mer av Fiats produkter. "I detta fall kan inte optimal prestanda garanteras" innehåller "kan inte". Dvs. de överlåter till konsumenten att chansa. En chansning jag inte har några som hälst problem att ta.

ACEA C2-klassningen i kombination med känd oljetillverkare gör mig mer än tillfredställt nöjd och trygg med oljans funktionalitet under föresatt serviceintervall, som jag ändå inte följer (byter oftare).

Till synes verkar Fiat ha "utvecklat" (fast snarare invecklat) manualen (se bifogad bild).

Det står heller ingen stans i manualen att det finns risk för skador (förslitningsskador eller haverier) om man INTE köper Fiats "originalolja".

Var och en blir dock salig på sin tro (så även jag). Men rent säljsnack är ofta lätt att "se igenom" och detta är ETT sådant exempel.

// Niklas
 

Bilagor

  • Fiat.JPG
    Fiat.JPG
    208,5 KB · Visningar: 51

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Att man skriver "nödläge" gör ju inte saken bättre, det gäller att skrämmas till FIAT olja.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Det viktiga är under garanti tiden då fiat mer än gärna kommer att utnyttja kryphålet som uppstår när ägaren själv fyllt på olja av annan kvalitet. Även om inte detta är orsaken till felet så är det iaf en möjlighet för att slippa ansvar.
Sedan kan en C2 från en tillverkare vara väldigt annorlunda jämtemot en från en annan tillverkare Acea har ju ett ramverk för vad oljan ska klara och vad den får innehålla men det säger ju inte allt men grunden iaf. Skillnaden på en OEM godkänd olja är att den är formulerad efter tillverkarens krav och klassar normalt också in i en Acea klass men bara därför kan man inte ta en annan Acea C2 å tro att den är samma. bredden i kraven som ska uppfyllas gör att 2 till etiketten lika produkter kan va framtagna för helt olika applikationer.
Det man kan konstatera är att dom ofta ligger så nära varandra så ingen skada sker på kort sikt. men det kan finnas tillsatser som är skitbra för en motor som en annan inte alls vill ha trots samma text på förp
 
Toppen