• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oljebyte Fiat 2017

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hej.
Vill säga att om man gör extra oljebyten mellan serviceintervallen så påverkar det inte på något vis regeneringen eller serviceindikatorn.Det är som Olof säger den rullar till 4800mil och då påkallar service.
Mvh.s670sl
 

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Räknaren vet inte om att jag gjort ett extra oljebyte mellan de schemalagda bytena.
Javisst, så är det. Och det är det som kan skapa problemen jag beskrev tidigare. Den räknare vi här pratar om är inte 'räknaren' som håller reda på serviceintervallen utan en mycket mer sofistikerad räknare som beräknar oljans utspädning baserat på antalet extra insprutningar som gjorts för att starta och hålla igång regenereringen av partikelfiltret. Det är kanske också är bra att veta att det blir mycket varmt i partikelfilter och ljuddämpare under den processen. Vi pratar om ca 700 C! Parkera inte på torrt gräs när detta har varit igång!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det vet du inte, jag tror inte att ”räknaren” är fullt så avancerad som beskrivs men principen är riktig.
 
J

jan o marianne

Guest
finns ingen annledning att byta olja efter 1500 mil, i dag är oljorna å mycket bättre än för 20 år. samt att oljan samt utvecklig och pris blivit annurlunda, jag har haft åkeri i många år och det var intervaler på oljebyte. klarar inte företagen att hålla på det så får dom stå för eventuella skade kostnader.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Läste av min serviceindikator nu, FIAT har två att läsa av service resp. olja, jag har kört in mil för oljeservice vilket innebär att byte skall ske efter ca:5000 mil, helt orimligt att köra så långt, men för mig blir det efter 2år i allafall.
Fiat är en av dom få märken som skiljer på service och oljebyte av någon anledning, dom flesta nya dieslar har partikelfilter så det är inte någon förklaring.
 
F

F.d. 55989

Guest
Jag byter olja varje år, det krävs ingen lyft ,oljefiltret sitter väl åtkomlig underifrån, avtappningspluggen är insex, olja köper jag på Biltema C2olja.
Skulle aldrig köra 4800 mil mellan oljebyte.
Hellre 4800mil mellan byten, än att köra med Biltema olja (då är det 200mil som gäller).
Alla gör vi olika.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.068
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ovanstående amerikanska bil bytte olja var 1400 mil, inga 4800 mil serviceintervaller där.
Nu fungerar det på ett annat sätt i USA ,man byter olja för en bråkdel av kostnaden i Sverige och det görs ofta, man kan ju undra varför tillverkarna av bilar sätter så olika serviceintervaller på likartade bilar.
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
casa diva....har samma tankar som jag...har råkat ut för att få en upprepad påminnelse att oljan skall bytas trots att det är gjort. Verkstan glömde att nollställa...
Bilen en Fiat 3,0 lit 177hk
”Konsekvensen av detta är att om du inte nollställer räknaren får du ideliga påminnelser om oljebyte och samtidigt riskerar du att partikelfiltret sätter igen på grund av utebliven regenerering. Nollställning av räknaren görs genom diagnosuttaget med erforderlig utrustning. ”
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
TobbeS ring upp och fråga ägaren om dom bytt olja och filter dubbelt så ofta som tillverkaren anger? Här är ett exempel Hästtransport Hästbuss | Halland (hästtransport Fiat Ducato 40000-45000mil)
Vart tog all miljötänk vägen, om nu alla skulle få för sig att byta olja och filter dubbelt så ofta?
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Jag har en Isuzu D-max 2010 och det är den första bil i min ägo som jag inte skall röra på 24 månader. Det har varit jobbigt men jag börjar vänja mig. Tidigare så hade jag en GMC full sice pick med 6,5 liters turbo diesel som jag servade varje 750 mil. Där gick mycket Biltema olja.
 
Toppen