• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olje byte växellåda j5 2,0 1990

D

Danne54

Guest
Är det svårt att byta olja i lådan, kan man göra det själv eller måste man lämna in den
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Nej svårt är det inte men lite pilligt. Ta bort plastskyddet under motorn & tappa ur oljan. Skruva ur bromljuskontakten & fyll genom det hålet. Överfyll med 2 dl för bättre smörjning av 5'ans växel. Jag använde en stor spruta med en slang i ändan men en del använder en tratt med slang från motorrummet & ner.
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har en 90a själv fyllde 1.8 liter i min växellåda. Tydligen så bytte man längd på oljestickan till en längre. Som jag förstod för att öka oljemängden i lådan.
Det smörjde tydligen 5 ans drev för lite med tidigare rekomenderad nivå.
Jag har kört ca 500 mil sedan jag bytte olja, inga nackdelar vad jag har märkt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ja, oljan stänks upp i en ränna & rinner in till 5*an. För låga varv gör att lådan inte orkar kasta upp oljan därav överfyllningen. Det fanns en rekommendation att inte köra lägre än 70km/tim på 5'an för smörjningens skull. När man ändå gör sig besväret så kan man byta till Redline Lightweight Shockproof, det har jag gjort både på förra HB'n & den jag har nu. Lådan blir som ny, otroligt lättväxlad. Sedan har den oljan otroligt bra smörjegenskaper även vid kall väderlek. Inte så billig men helt klart värt pengarna.
RedLine
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, tänk på att en 90'ia har första generationens växellåda så du har två oljepluggar för att få ut all gammal olja. En plugg i "låddelen" och en i längre bak i slutväxeln (samma utseende på båda pluggar.)
Det är en låg skiljevägg inne i lådan och därför två pluggar, men du behöver bara fylla på ett ställe genom backkontakten, för när nivån är en liten bit upp så är nivån över skiljeväggen så båda utrymmen fylls.

M.v.h. JANKRO.
 

Mikael D

FD HBK Medlem
Inlägg
53
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
25786
Medlemskap
2023
Hej!
Jag har två frågor:
1. Var sitter bromsljuskontakten? Jag ser bara något som liknar hastighetsmätarvajern som går in i växellådan.
2. Vad är anledningen till att man inte ska fylla på olja i oljestickshålet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej!
Jag har två frågor:
1. Var sitter bromsljuskontakten? Jag ser bara något som liknar hastighetsmätarvajern som går in i växellådan.
2. Vad är anledningen till att man inte ska fylla på olja i oljestickshålet?
-----------------------------------------------------
Hejsan igen. Anledningen till att bromsljuskontakten för det mesta nämns som på fyllningshål är att den sitter vettigast till när man står framför bilen och tittar ner på lådan.
När du står framför bilen så sitter bromsljuskontakten på höger sida om växelspaksaxeln som går in i lådan. Den har en elkontakt med två sladdar i toppen. Hålet till oljestickan sitter rätt illa till när man tittar ner genom motorhuven men går naturligtvis också att använda om man drar en slang eller ligger med en pump under bilen.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 940

Guest
-----------------------------------------------------
Hejsan igen. Anledningen till att bromsljuskontakten för det mesta nämns som på fyllningshål är att den sitter vettigast till när man står framför bilen och tittar ner på lådan.
När du står framför bilen så sitter bromsljuskontakten på höger sida om växelspaksaxeln som går in i lådan. Den har en elkontakt med två sladdar i toppen. Hålet till oljestickan sitter rätt illa till när man tittar ner genom motorhuven men går naturligtvis också att använda om man drar en slang eller ligger med en pump under bilen.

M.v.h. JANKRO.

Bromsljuskontakten ??.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dere mener sikker backljus kontakten, den sitter på veksellådan, Bromsljus kontakten sitter på mastercylinderen på de eldre Ducato/J5
 
Toppen