• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Olja till mosa elverk !

jocke.kax

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25285
Medlemskap
2024
Hej på er, har en liten undran !
Jag kom över ett nytt mosa GI 2000 sx elverk för en billig penning.
Det hade stått 3år på mekonomen och jag fick en bra deal.
Dock så kom det utan manual, hittade iof en manual på nätet, dock står det inte vilken kvalitet på olja som skall vara i, bara vilken viskositet 10w-30.
Är det någon som vet om det skall vara mineral, halv eller helsyntetisk ?
Motorn är en Honda gx100.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Olja till mosa elverk !

Här är en länk till Hondas manual för motorn. Kanske är det den du redan hittat?
http://engines.honda.com/parts/ownersmanuals/GX100

Där står "Use 4-stroke motor oil that meets or exceeds the requirements for
API service category SJ or later (or equivalent). Always check the
API service label on the oil container to be sure it includes the
letters SJ or later (or equivalent)."

Det finns rimligen ingen som helst anledning till att inte ta helsyntet även om det inte står att det krävs. Det lär ju inte gå åt några mängder.
 

jocke.kax

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25285
Medlemskap
2024
Sv: Olja till mosa elverk !

Tackar för det, jo jag hade hittat detta. Så frågan var bara om det funkar med den dyrare helsyntet eller om det skulle gå illa åt motorn då ?
Vill ju helst köra på finolja
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Olja till mosa elverk !

under inkörning av motorn så kan du högst troligt använda den olja som motorn levereras med. om den levereras torr så finns det speciella oljor för inkörning. om man inte får tag i innkörningsolja ska man välja en mineral olja under just inkörningen för att kolvringar ska slitas Inn rätt. detta gäller främst motorer med stålfoder. Efter inkörning (när motorn slutat förbruka olja) Är det bäst att övergå till en Helsyntet å det finns inte någon risk att du har för fin olja i motorn.
Tänk på att API beteckningarna inte alltid står med på europeisk olja.
det viktiga där är att akta sig för Lowsaps oljor som betecknas C3 C2 osv
En A3 - A4 beteckning är det som är lämpligast när det gäller eu norm
En helsyntetisk olja har dessutom bredare wiskositetsområde så det kan bli svårt å hitta en 10-30 helsyntet.
däremot en 5w40 eller 0w40 som har ett bredare temperaturområde men akta dig för 5w30 oljor till VAG longlife som ofta är C3 även A5-B5 oljor finns med 0w30 å dom är Low saps.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Olja till mosa elverk !

Det är. "Motoroljorna i ACEA C-klassen är så kallade low-/ mid-SAPS-oljor (låg nivå av sulfonerad aska, fosfor och svavel), designade för olika avgasreningstekniker som exempelvis DieselPartikelFilter. "


Inte viktigt i ett elverk dock i motorer med DPF.
 
Toppen