• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Offset på Alde 3020HE

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Displayen på vår Alde 3020HE visar för hög innetemperatur. Ex 20 grader, men det är enbart 17-18 grader i bilen. Läser på Aldes hemsida/youtubeklipp att man kan sätta ”offset” på inne och utetemperatur. Min fråga är skall jag sätta offset på minus 2-3 grader eller plus 2-3 grader för att få det att stämma med verkligheten?
 

B-A.C

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2024
Hade samma problem. Det diffade 3 grader mot verkligheten. Efter mycket letande (några månader) hittade jag i inställningarna en offset. Nu funkar det bättre att ställa in temp. Minns inte exakt var inställningen finns, har just städat upp mig. Kan ju kolla imorgon om ingen annan tipsar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Offset skall sättas till minus tre grader. Offset har ingen betydelse för något annat än det visade gradantalet. Efter offsetändring kommer displayen att visa 17 grader.

Nu är det ju inte säkert att displayen visar "fel" i egentlig mening. Det beror ju på var givaren sitter. Det kan ju utan vidare vara en temperaturskillnad mellan givarens position och det ställe du har mätt på. Skulle du ha mätt precis vid givaren så är det ju så klart ett felaktigt värde (beroende på hur noggrann givare och temperaturmätare är, förstås).

MVH
Hans
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Precis som Hans skrev så kan givarens placering göra att du får ett "felaktigt" värde.
På våra 2 senaste husbilar har givaren suttit högt placerad ganska nära Alde-panelen.
(Antar att det är enkelt att placera den där.)
Har för mig att det finns plats i panelen för att ansluta en extra givare.

Hälsar

Bettan o Einar
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Troligen sitter givaren precis bakom displayen vilket är enklast. Displayen sitter direkt över kylskåp/ frys, så det är förmodligen varmare där än vid loungedelen. Ser Aldes hemsida att finns givare att köpa till, både ute- och innegivare. Min tanke med att ändra offset är att jag ”lättare” kan ställa in dag- och nattvärdena med den temperaturen som dag och nattvärde visar. Som det är nu måste jag sätta nattvärdet högt för att den skall ligga på 18 grader. Dvs ca 22 för att vara runt 18-19.
 
Toppen