• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Odokumenterade säkringar "smäller" och bilen startar inte

F

F.d. 53670

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato X244 -04
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,8 JTD 128 HK
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: A6971
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2004
Ämnesområde: Elsystem
Hej,
Jag har en Dethleffs A6971 -04 där det sitter 3 st säkringar vid pluspolen på bilbatteriet utöver de som sitter ovanpå batteriet. Jag hittar inget i manualen som säger något om vad dessa tre säkringar är till. Problemet jag har, förutom att jag inte vet vad säkringarna hör till, är att när jag försöker starta bilen, och vrider nyckeln till tändningsläget, lyser alla lampor upp som de ska och allt ser bra ut, men sedan när jag vrider ett steg till för att starta motorn så smäller 40A säkringen på bilden. 20 A håller och likaså den "lilla" 2A säkringen nederst på bilden.
Jag trodde först att felet hade något med startmotorn eller reläet att göra, men det ser ut som om kablarna från den extra säkringshållaren går in i kupen på bilen. Det ska dessutom tilläggas att bilbatteriet är fulladdat
Det jag undrar över är om någon har en aning om vad de tre säkringarna är till för och dessutom om någon kan ha en teori om varför säkringseländena inte vill hålla?
Alla teorier mottages tacksamt
// Claes (SM5SNF)
 
F

F.d. 53670

Guest
Ett litet svar på mitt eget inlägg - Säkringarna är inte odokumenterade utan stod omnämnda i bodelsmanualen. Ledningarna går in till elblocket, men frågeställningen kvarstår till en viss del i alla fall - Varför "skjuter" säkringen och vad kan den ha för funktion eftersom bilen inte startar??
// Claes
 

Ann & Uffe

HBK Medlem
Inlägg
86
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
14694
Medlemskap
2024
sm5snf skrev:
Ett litet svar på mitt eget inlägg - Säkringarna är inte odokumenterade utan stod omnämnda i bodelsmanualen. Ledningarna går in till elblocket, men frågeställningen kvarstår till en viss del i alla fall - Varför "skjuter" säkringen och vad kan den ha för funktion eftersom bilen inte startar??
// Claes

Det låter som startmotorn tar sin huvudsakliga ström från bodelsbatteriet och då räcker inte 40 A.
Kan vara dålig kontakt med startbatteriet.
Bodelsbatteriet och startbatteriet bör inte vara parallellkopplade förrän generatorn laddar.
 
F

F.d. 53670

Guest
Ann & Uffe skrev:
Det låter som startmotorn tar sin huvudsakliga ström från bodelsbatteriet och då räcker inte 40 A.
Kan vara dålig kontakt med startbatteriet.
Bodelsbatteriet och startbatteriet bör inte vara parallellkopplade förrän generatorn laddar.

Tackar! Det där låter helt klockrent. Jag ska ta och testa och koppla loss bodelsbatterierna och se om jag har något liv över huvud taget i bilen.
Återigen tack för ett jättebra uppslag
//Claes
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, om det är så att bilen inte får någon ström från startbatteriet vilket är mycket troligt. Det kan även vara så att startbatteriet helt enkelt är dött och inte knappt inte levererar någon ström alls och det alltså inte beror på dålig kontakt någonstans.
Men som Ann & Uffe skriver så bör eller skall inte startbatteriet (bildelen) vara i kontakt med bobatteriet (bodelen) förrän bilen har startat och generatorn laddar.
Så när du fixat felet antingen det är dålig kontakt eller dåligt startbatteri så bör du kolla över vad som är galet och varför bilens och bodelens batterier är sammankopplade hela tiden. Det finns flera nackdelar med det, bl.a. viss strömrusning vid start även när startbatteriet är ok. och inte minst om du råkar att använda för mycket 12V ström när du står still och mår gott så finns risken att bilen inte startar för du har ju då även tagit ström från startbatteriet till TV, lyse värmecirkulation och dylikt.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 53670

Guest
Tackar för alla tips! Det var mycket riktigt som Ann & Uffe skrev, dålig kontakt med startbatteriet. minuspolskontakten såg ganska ok ut, men när jag lossade den så mer eller mindre ramlade den i bitar. Anläggningsutan mellan polskruven och minuspolen såg ut att ha varit mindre än ett par kvadrat-millimeter.
Den biten är fixad och nu får jag ge mig på Jankro's tips. Det låter också mycket troligt då hela bilen har en del "mystiska hemmakopplingar".
Återigen Tackar!
// Claes (SM5SNF)
 
Toppen