• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ockerpriser till Gotland

F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

-Kalle

Om du läser om artikeln en gång till, kommer du upptäcka att rubriken är vilseledande. Det är visst förbjudet att sova i bilen, om den står på allmän parkering m.m.!!!

Det luktar lite Östtyskland och Stasi, att myndigheterna lägger sig i och förbjuder mig att göra vad jag vill i min egen husbil, det är väl för böveln ingen som har med det att göra, så länge jag inte stör någon annan...

Förlåt att jag raljerar igen. :twitcy:

Mvh
Rolle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Ockerpriser till Gotland

Va ska vi till Gotland och göra. Det är väl inte trevligt att bli bjuden med armbågen. Vi får hålla oss till fastlandet och Öland
 

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Ockerpriser till Gotland

Om man läser sista raden så står det följande:Något förbud mot att sova över i sin husbil förekommer alltså inte på Gotland och alla husbilsägare är välkomna till att både parkera och övernatta på ön.

Vad jag tolkar detta så får man detta utom på parkeringsplatser
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej
Återkommer till forumets rubrik:
Kollat på sommarpriser till Danmark.
Ungefär samma sträcka o liten spritsubvention.
Om man tar hänsyn till kursen(HaHa menar valutan) så är Gotland ett väl värt besök.
Att lära känna sitt eget land är viktigt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Var på TUR-mässan i Göteborg idag. Eva Werkelin var inte på plats i Gotlands monter när jag var där - pratade med en trevlig ung man från turistbyrån i Visby om våra* intressen och vad vi söker/behöver när vi åker husbil. Han hade svårt att förstå logiken i reglerna men sa att det kanske har att göra med att EW är ordförande i SCR.

Han fick ett ex av "Infoblad för utskrift" och lovade att läsa och vidarebefordra till EW när hon dök upp.

*) våra egna - försökte tala om att jag talade för mig och familjen - inte som representant för någon organisation
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Om man läser sista raden så står det följande:Något förbud mot att sova över i sin husbil förekommer alltså inte på Gotland och alla husbilsägare är välkomna till att både parkera och övernatta på ön.

Vad jag tolkar detta så får man detta utom på parkeringsplatser


Visst, man får både parkera och övernatta på ön... MEN INTE SAMTIDIGT,... den möjligheten/rätten är bara förbehållen campingplatserna! :twitcy:

Hmmm, inte kan det väl vara så illa att särintressen styr politiken på Gotland, eller!?

Mvh
Rolle
 
Senast redigerad av en moderator:

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Ockerpriser till Gotland

Enligt svaret från kommunen gäller det endast i Visby stad
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Han hade svårt att förstå logiken i reglerna men sa att det kanske har att göra med att EW är ordförande i SCR.

-------------------------------------


Hehe då är det ju inte så konstigt att hon vill ha övernattningsförbud/campingförbud utanför campingplatserna , det blir ju kanske lite att "gräva sin egen grav" .
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Mig veterligt så försvann stadsbegreppet på 1970-talet även på Gotland. Nu gäller kommun, och om jag inte är felunderrättad är hela Gotland en kommun. Vilket då täcker hela ön, när det så behagar myndigheten.
Leffe
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Om man läser sista raden så står det följande:Något förbud mot att sova över i sin husbil förekommer alltså inte på Gotland och alla husbilsägare är välkomna till att både parkera och övernatta på ön.

Vad jag tolkar detta så får man detta utom på parkeringsplatser

Tack, då är vi i alla fall två som tolkar det på samma sätt!!

Och eftersom jag bor på Gotland och i likhet med övervägande delen husbilsmänniskor I N T E väljer att övernatta på kommunala parkeringsplatser inom detaljplanelagt område, ser jag inte några hinder att utöva det stora intresse som det innebär att bo i husbil och göra nedslag i den fina gotländska naturen.

Använd fantasin.

Och gör inte övernattningsfrågan till en ursäkt för att inte åka hit om det är pengarna det handlar om i grunden.

När bilen är besiktad på fredag drar vi nog till Fårö. P-platsen vid fyren är utmärkt att stå på.

För övrigt kan jag meddela att gotlänningen inte är särskilt benägen att ta till våld om man dristar sig att fråga markägaren om lov att stå på en plats där man anar att det inte är helt OK. I hamnar som drivs av föreningar kan det kosta en ställplatsavgift, men so what?

Däremot har jag full förståelse för att pengarna för överresan kan avskräcka en och annan från att åka hit.

Nu tror jag att jag slutar kolla webben på ett tag. Det kryllar av så många onödiga negativa vibrationer. Att ha husbil, bo i husbil är roligt, stimulerande. För mig/oss är och skall det vara präglat av en hög nöjesfaktor. Varför framkallar detta sökandet efter negativa infallsvinklar en så oemotståndlg skrivklåda..?

Tack för den här gången
 
Senast ändrad:

corina

FD HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Ljusdal
HBK-Nr
1403
Medlemskap
2023
Sv: Ockerpriser till Gotland

Tänk att det finns positiv folk som inte ser allt mellan rader

Kommunen på Gotland har ju sagt att det finns inga problem utan att vi föjer Svensk allemansrätten även på Gotland.
Jag kommer att boka resa och vara där två veckor i Maj.
Hoppas vi syns där och har många trevliga stunder tillsammans i Sverige.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej

Jag har haft en mejl kontakt med Lennart Klintbom som är trafikingenjör på Gotlands kommun.

Jag ställde en enkel fråga och den var, vad är det som reglerar förbudet att övernatta i ett fordon på en kommunal parkering i Visby.

Han hänvisar då till den lokala ordningsföreskriften som är citerad på flera ställen i denna tråd. Nämligen att camping är förbjuden på offentlig plats. I samma förordning står även att det är förbjudet att övernatta utomhus på offentlig plats. Det senare tolkar jag som att sova i sovsäck under bar himmel i en park etc.

Jag infogar förordningen för tydlighetens skull.

Camping
15 §
Camping i tält, husvagn, husbil, bil eller övernattning utomhus får inte ske på offentlig plats och inte heller på de områden som jämställts med offentlig plats i 3 §, såvida marken inte upplåtits för eller särskilt inrättats för sådant ändamål eller kommunen eller annan markägare bestämt att camping under viss tid får äga rum där.

Som denna förordning är utformad så kan inte jag se att det finns något som säger att det skulle vara förbjudet att övernatta i ett fordon på en kommunal parkering i Visby. Detta såvida att man inte tolkar övernattningsparkeringen som camping. Jag tror att vi har uttömt begreppet camping och där kommer vi inte längre.

Han hänvisar också till lagen om flyttning av fordon där det står

"om fordonet är uppställt på en offentlig plats som upplåtits för parkering och det huvudsakliga syftet med uppställningen uppenbarligen är något annat än parkering av fordonet" får fordonet flyttas från platsen.

Klintbom menar då att sover man i ett fordon så är det en flyttgrund.

Personligen så tror inte jag att det var detta som lagstiftaren menade.

För att man skall få flytta ett fordon så skall det vara en utredning som skall protokollföras och det är inget som är gjort i en handvändning. Min erfarenhet är att det tar flera veckor.

Nog om detta.

/Kenneth/


 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Jag hade bestämt mig för att vara snäll och inte irritera mig på något inlägg
Glömde bort. Tog därför bort allt jag skrev
Ha det
 
Senast ändrad:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Tja, man ser det man vill se och det man inte vill se, det ser man inte och jag är säker på att jag inte sett något som inte finns!


Min läsförmåga och min perceptionsförmåga har det hitintills aldrig varit några problem med... men jag håller med... ingen idé hänga upp sig på det här, det finns gott om andra resmål, då slipper man dessutom få hela undersidan full med kalkstenspansar om man kör på regniga grusvägar. :wink:

Mvh
Rolle
 

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Hej

Jag har haft en mejl kontakt med Lennart Klintbom som är trafikingenjör på Gotlands kommun.
....................................
....................................
Han hänvisar också till lagen om flyttning av fordon där det står

"om fordonet är uppställt på en offentlig plats som upplåtits för parkering och det huvudsakliga syftet med uppställningen uppenbarligen är något annat än parkering av fordonet" får fordonet flyttas från platsen.

Klintbom menar då att sover man i ett fordon så är det en flyttgrund.
...................................

Detta visar tydligt den attityd som Gotlands Kommun har när det gäller besökande husbilar, man hotar t.o.m. med flyttning av husbilen om någon tror att lagbrottet "sömn" utförs i bilen.
Vad är det som är så vidrigt med att någon skulle sova i en lagenligt parkerad husbil på Gotland?
Eller bottnar det bara i att campingplatserna ska ha ensamrätt på tillåtna platser för övernattande husbilar - och tjäna grova pengar på dem?

Man frestas att dra slutsatsen att det förkommer en omfattande lobbyverksamhet för att besökande husbilar ska tvingas in på campinplatserna för övernattning.
Är Gotlands Kommun så styrd av lobbyisterna - och välsignas allt detta av näringsidkarna på ön?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Vi har de senaste dagarna skrivit två mejl till Lennart Klinbom på kommunen. Det fösta har vi fått svar på ("goddag yxskaft"), men inte det andra. Vi har därför skrivit följande:

Något svar på vårt andra mejl har vi ännu ej fått. Skriver trots detta ett tredje, och hoppas på ett svar.

För det första: I ordningsstadgan (§ 15) står att camping inte får ske på offentlig plats. Detta förbud faller på sin egen orimlighet. Camping är, per definition, något som görs på en campingplats. Därutöver tillåter Allemansrätten att man (under vissa förutsättningar) slå upp sitt tält på annan plats för en natt.

För det andra: Paragrafen talar om "husbil". Detta begrepp existerar ej i svensk lagstiftning. Det som populärt kallas "husbil" är antingen en lastbil med karosserikod 22 eller en personbil med karosserikod 08 (alternativt kod SA).

Paragrafen gäller alltså fordon som ej existerar.

För det tredje: Paragrafen förbjuder lite diffust "övernattning utomhus på allmän plats". Här önskas en specifikation. Gäller detta enbart den som sover på en gräsmatta eller parksoffa, eller...

För det fjärde: Vad innebär begreppet "övernattning"? Innebär det "sova", vem ska då kontrollera huruvida samtliga i fordonet sover?

Paragrafens absurditet kan åskådliggöra med två exempel:

a) Vi parkerar vår 547 cm långa personbil i centrala Visby, går på restaurang och sover därefter några timmar i bilen innan vi kör vidare.

b) Vi parkerar vår 525 cm långa personbil i centrala Visby, går på restaurang och sover därefter några timmar i bilen innan vi kör vidare.

Vilken är skillnaden?

Jo:

I exempel a) är personbilen en Lincoln Town Car som saknar alla förutsättningar för en bekväm övernattning. Skulle vi bli "nödiga" under natten får vi förrätta våra behov i närmaste buske, och eventuella sopor får vi dumpa i närmaste papperskorg.

I exempel b) är personbilen försedd med bostadsinredning (karroserikod 08), vilket betyder att vi kan förrätta våra behov i personbilen, och att personbilen har ett kärl för uppsamling av sopor.

Vilken av dessa båda personbilar som utgör den största belastningen på miljön, och vilken som förorsakar kommunen störst kostnader, säger sig självt!

Frågan kvarstår alltså: Var kan vi, utanför campingplatser vars utbud vi ej är intresserade av, sova i vår personbil (karosserikod 08) förutom på Vägverkets rastplatser?

Nu hoppas vi på ett klargörande av vad som egentligen gäller.

Med vänliga hälsningar

Ingrid och Lars Erik Paulssson
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Ockerpriser till Gotland

Just nu har jag problem. Jag skulle vilja starta en ny tråd men hittar inte hur man gör. Vad jag vill visa OCH BE OM HJÄLP FÖR ÄR EN OMRÖSTNING. Hur många avstår att åka till Gotland i år på grund av den njugga inställningen till husbilsåkare som framförs såväl av kommunala representanter som privatpersoner på Gotland. Så här skriver ordförande i SCR. Hon driver den största campingen på Gotland jag tycker det är dags att bojkotta såväl SCR campingar som Gotland där hon uppenbart har politikernas öra. När man läser vad kommunens represantant skriver så tror man uppenbart att vi alla husbilsåkare är lika son Ulf Lundells haschrökande cykelturister som i boken Jack. En annan diskussionsintresserad person Gannholm skriver när jag säger att vi lägger 2 månader någon annan stans än Gotland - Vem kommer att sakna er- Så tycker en del. Kamrater i husbilsklubben dra era egna slutsatser.

Inget behov av ställplats för husbilar


Just nu pågår en debatt om behovet av ställplatser för husbilar, varför? Det finns gott om platser på Gotlands Campingplatser.
Finns det för få campingar? Nej, det finns 26 stycken.
Är det för långt mellan campingarna? Nej, det är jämnt spridda längs hela Gotlands kust, från söder till norr.
Vad är behovet för hubilsturisterna? Vad är det de efterfrågar?
Campingplatserna erbjuder en trygg vistelse med säkerhet, alla bekvämligheter som latrintömning, sophantering, gråvattenspillanläggningar, tvättstuga, toaletter, tvättrum. Duschar, vägar belysning med mera. En del av campingplatserna har gått så långt att de till och med har speciella husbilsplatser för att tillgodose husbilsägarnas önskemål med asfalterade ytor att parkera på, El, KabelTV, vatten och avlopp vid husbilsplatsen. För de husbilsägare som bara vill övernatta erbjuder ett flertal campingplatser dessutom "Quick stop" till en låg avgift, ställplats nattetid för den som bara vill övernatta tryggt, utnyttja servicehusen, fylla på vatten och tömma latrin.
Ändå har kommunen tagit på sig ansvaret att hitta lämplig mark för ställplats för husbilar, och redan till sommaren 2009. Varför då? Behovet finns ju inte i dagsläget.

Och varför skall husbilsägare få speciella sponsrade uppställningsplatser i kommunal regi? Snart kommer väl även krav för ställplatser för husvagnar. För vad är skillnaden?
Däremot finns ett stort behov att välkomna ungdomar till vår ö. Idag så är det endast en camping i Visbyområdet som tar emot personer under 25 år. Ungdomarna är en väldigt viktig målgrupp att bemöta, här finns vår återväxt. Öns campingar kan inte ensamma ta det samhälleliga ansvar som krävs för att kunna ta emot ungdomar, vi har inte polisens, Ungdomsgruppens och socialtjänstens resurser att agera tillfällig vårdnadshavare åt festglada partyprissar i övre tonåren. Men här smiter myndigheterna från ansvar och turistföreningen från att delta i utvecklingen av en hel målgrupp av turister.
Campingnäringen har sedan hösten 2007 efterfrågat hjälp av kommun, myndigheter och vår turistförening om en anvisad plats för ungdomarna att vistas på men här backar kommunen om ansvar. Det verkar viktigare att hitta lämplig mark till kommunalt sponsrade ställplatser för husbilar än att ta tag i det verkliga problemet. En plats för ungdomar att bo och vistas på under sitt besök på Gotland.
Visste ni att under 2007, juni- augusti så reste cirka 1 200 husvagnar och husbilar till Gotland, då även gotländska ekipage medräknade. Gotlands 26 campingplatser har ungefär 1 600 campingtomter.
Så behovet för speciella ställplatser för husbilar finns inte!Eva Werkelin

Vi 60+ är uppenbart ingen intressant målgrupp.
:twitcy:
det här är argument som framförs på disskussionsidan på helagotland.com. Dra era egna slutsatser.
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell

HBK Medlem
Inlägg
1.000
Kommun
Vännäs
HBK-Nr
25
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Nej det är klart, heter man Eva Werkelin och basar för en campinplats på Gotland - plus hela SCR - så anser man förstås att det inte finns något behov av ställplatser för husbilar på Gotland!
Elementärt alltså! ...... Watson??

Eva Werkelin måtte tro att husbilsfolket går att vilseleda hur som helst...

Eftersom Gotlands Kommun verkar ha integritetsproblem så är det kanske läge för Gotland att byta namn till Reef Werkelin, mera passande?
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Ockerpriser till Gotland

Att Fam Werkelin har drivit verksamhet framgångrikt har man förstått. Men nu börjar verkligheten komma ifatt.
Man blir verkligen irriterad när man läser det hon säger.

"Campingplatserna erbjuder en trygg vistelse med säkerhet"
Vad tror hon egentligen om sina egna öbor och givetvis även om turisterna? Är öborna ett krimminellt pack som ska låsas ut från campingarna så det blir säkert för turisterna? Eller ska turisterna låsas in så allt blir säker? Sällsynt dum kommentar eftersom det med all säkerhet inte är vakter o 3m Gunnebostaket runt alla SCR.campingar. För det är väl dom vi ska bojkotta? Campingar i Sverige är så öppna för intrång att det är lika med korsdrag.

"Vad är behovet för hubilsturisterna? Vad är det de efterfrågar"
Jadu Werkelin. Vad ska man säga. Den frågan visar bara med all tydlighet att DU vill ha in oss på SCR-campingar för det finns pengar att tjäna på oss. Då tar du hjälp av Lennart Klintbom på kommunen. Snacka om lobbyverksamhet.
Konstigt att det inte är uppror på ön från alla andra näringsidkare som som inte driver SCR-campingar. Förstår dom inte eller har informationen kanske inte kommit fram än att Werkelin håller på att sänka ekonomin för övriga handlare på ön. Tror nog bara det här är början för nu har Werkelin nog tänt en stubin.
Å svaret på hennes kommentar är: Vi vill kunna fricampa som i övriga landet utan dessa undantag. Ska det vara så svårt att förstå?
 
Toppen