• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Objektivfråga

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

Hej
Jag räknar så här
400mm på 7D sensor blir * 1,6 =640 mm.
Med telekonverter *2 så blir det 1280mm.
Med tanke på det så är bilden väldigt bra.
Prova med bländare 11 och se vad skillnaden blir.
Utgår från att du har använt stativ.
Man får lätt skakningsoskärpa när spegeln åker upp, kör du med stativ,uppfälld spegel och självutlösning ?
Nyttan av IS måste ju vara ett jättebra hjälpmedel.
Gert
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Självutlösare o stativ är ej säker till 100% att jag hade det när det togs på långt håll men troligen bif ett rörligt utan stativ bif ett blått foto 400mm iso100 F7,1
Gert såg du huset i närbild ligger innan dessa .
Det skiljer ej mycket när det är ljust men när det är grått då gör det ju mycke.

IMG_3481.JPG
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

Snart har du gjort mej väldigt intresserad av 120-400 Sigman.
Halva priset mot Canon 400/5,6 men nästan lika bra, inte riktigt, men nästintill.
Har både telekonverter 1,4 och 2,0 Canon (dyra rackare)undrar om dom går att använda till Sigman?
mvh Gert
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Snart har du gjort mej väldigt intresserad av 120-400 Sigman.
Halva priset mot Canon 400/5,6 men nästan lika bra, inte riktigt, men nästintill.
Har både telekonverter 1,4 och 2,0 Canon (dyra rackare)undrar om dom går att använda till Sigman?
mvh Gert

Nej jag tror ej de funkar eller kanske det har med garanti att göra?
Men det går ju att höra med ngn handlare.
Susanne
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Objektivfråga

Lite sugen blir man allt på en telekonvertor.
En liten fråga till proffsen, vad finns det till en Nikon D80 med ett 70-300 objektiv. Är det en bra lösning eller finns det några alternativ.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

En fråga
hittade ett ställe som heter Globalmedieaeshop. Nya Zeeland verkar det som .
Men dom säljer då till Sverige med leverans via UPS 3-4 dagars leveranstid.
Som exempel Canon 7D för under 11000sek här kostar den 15-16 000
Canon 400/5,6L för runt 10 000:- här är priset drygt 14 000 SEK
Ja alla kända märkena på kameror och optik.
Kommer man att få betala tull och moms när det kommer hit så att man är uppe i dom svenska priserna.
Misstänker en "hake" någonstans undrar Gert
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.252
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

Du kan vara ganska så säker på att du får betala moms och tull på varorna. Anledningen är att de använder UPS som är en budfirma. Det är denna firma som administrerar och i sin tur redovisar moms till staten.

Hade paketet gått med vanlig post så är chansen stor att man slipper betala moms. Posten kontrollerar inte paketens innehåll för eventuell moms och tull. Tullen gör dock stickprovskontroller och kan då hitta ditt paket som då kommer att beläggas med dessa avgifter.

Skillnaden i pris tycker jag inte verkar vara så stor att det lönar sig att chansa. Kanske bätte då att leta på eBay inom EU. Då behöver du inte tänka på dessa avgifter.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Objektivfråga

Håller med Mickael vi lagade ju en flygradio och den bet vi via Visa innan de skickade.
Då trodde jag allt var klart men häromveckan så kom en liten räkning på 680:- det var reparation av radion vi gjorde. Tullavgift 53kr moms 526kr försottsavg 100kr.
Så det kan bli dyrt o helst om det är ngt som strular med prylarna.
Har hört också att i från vissa länder går det ej att få svenskt i kameran.
Står om det på fotosidan./susanne
 
Senast ändrad:

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Objektivfråga

Som jag misstänkte- Min son köpte canon optik beg. den gamla fattningen för canon från USA av privatpersoner.
Ganska billigt men dom var med hög ljusstyrka. Köpte av privatpersoner och ett fick han betala tull på det ena, lite oförklarligt men inga stora pengar.
Han och hans kompisar har köpt G1 tror jag den heter.
Har videoinspelning som Canon 7D.Med en adapter passar Canonoptiken , dock utan autofokus, Men begagnade canon optik med 1,5 och 2,8 som dom filmar med i halvskumt ljus för att få en viss effekt som används när dom redigerar Tv-program
Gert
 
Toppen