1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Nybliven, konfunderad husbilsägare undrar.....

Tråd startad i 'Tänkvärda tankar från husbilen' av Floa, 2 Oktober 2019.

1. Floa

Floa HBK Medlem

Kommun:
    Gagnef
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28890
    Köpte en ny Hobby Optima 2019, efter cirka 2 veckor och 175 mil hoppade vänster navkapsel av. Turligt nog såg en observant fotgängare missödet och stoppade mig.

Nu till frågan - Jag tog kontakt med Forsbergs Fritid och ville reklamera denna då den var "spräckt" på 2 st "vingar" som håller kapseln.

Fick till svar att det ej var garanti utan det ansågs som normala förslitnings skador! Och om jag ej var nöjd kunde jag ringa Fiat´s kundtjänst i Italien. Men enligt ARN så är säljföretaget ansvarig för att ombesörja garanti arbete/kontakt med huvudmannen/leverantören av produkten de sålt.

Nog för att jag överlever denna kostnad men det är väl kund policy inställningen som jag ställer mig frågande till. Själv jobbat i cirka 40 år med försäljning som grossist/leverantör och alltid prioriterat kundrelationer, men det kanske är annorlunda i husbils världen?

Kruxet tilltog idag då hustrun kom och påpekade att nu var höger fram på väg att "krypa" av fälgen!

Tacksam för råd eller är det bara till att bocka/tacka och se glad ut.

Medlem nr 28890 Ove upload_2019-10-2_19-0-17.png

2. Johan&Marie

Johan&Marie HBK Medlem

Kommun:
    Mjölby
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    25563
    Dom har ett ansvar för det dom sålt . Jag hade nog påpekat för Forsbergs att du skrivit om detta i sveriges största husbils forum. Denna snålhet som dom uppvisar efter köp är ingen bra PR för dom ..om din bil gott 500 mil då kan jag förstå men inte knappt 200.

JanneB, Gösta Evén, Bennsan och 2 andra gillar detta.
  3. Roger67

Roger67 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3956
    Självklart är det deras ansvar att fixa detta.
    Så länge det inte finns några märken i kapslarna efter påkörda trottoarkanter eller liknande kan dom aldrig hävda att det är "normal förslitning" eller ditt fel. Bilen är ju i princip ny!!
    Kan dom inte få kapslarna att hålla sig hela och sitta kvar får dom förse dig med nya tills garantin går ut..

Man blir ju arg själv när man läser hur dom svarat.
    Nä, på dom igen. Du måste ha haft oturen att få tala med någon av deras mindre begåvade förmågor..

JanneB, lenmar, Gösta Evén och 2 andra gillar detta.
  4. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Håller helt med tidigare inlägg, många väljer att säkra navkapslarna med buntband runt fälgen.

5. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Kan ju vara fel, men jag tycker mej se en skada i kanten på navkapseln?

Chippen, Per & Leena, Frank N och 2 andra gillar detta.
  6. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Er det Fiat sine, eller er det Hobby special? Tidligere benyttet Fiat mindree kapsler som festet til en eller flere av hjulboltene som standard kapsel, men det fantes og en større som tilvalg. Har ikke fulgt med på nye modelelr :D

7. Floa

Floa HBK Medlem

Kommun:
    Gagnef
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28890
    Hej Montreal,
    nej det finns absolut inte den minsta repa eller skada på navkapsel åsamkat av mig. Det du ser på bilden är själva "låsningen" som sitter på insidan av kapseln och som skall låsa fast den - den kryper sakta men säkert ut.......
    ha´en fortsatt bra dag
    Mvh Ove

8. Floa

Floa HBK Medlem

Kommun:
    Gagnef
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28890
    Godmorgon Olof,
    vill bara tacka för ett bra tips:)
    Även om jag innerst inne inte tycker att det inte skulle behövas på ett nytt ekipage för många sköna Sv.kronor.
    Ha en fin höst dag
    Mvh Ove

9. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Och skrapmärken på själva däcket...

Beställde två original från Storbritannien nyligen, de andra jag har är inte original. Ingen skillnad på utseende, dock så sitter originalnavkapslarna betydligt hårdare/bättre. Att vingarna skulle gå av av sig själv förefaller osannolikt, dock så kan de ju vara känsliga om det är nån som monterat dem med mer våld än finess alternativt att man sniffat mot någon trottoarkant.

10. Burstnersolano585

Burstnersolano585 HBK Intresserad

Kommun:
    Piteå
    Jag har börjat ta av hjulsidorna före ev. verkstadsbesök, så de inte slängs ovarsamt eller trycks dit med våld osv. Buntband är ju smart men fult i mitt tycke.

11. ericssonc52

ericssonc52 HBK Medlem

Kommun:
    Göteborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    27952
    Ta kontakt med fiat och hör om det kan vara någon form av produktionsfel

12. Dj Freddy

Dj Freddy HBK Medlem

Kommun:
    Mullsjö
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    9195
    Hej.

Enligt lagen skall Forsbergs fixa problemet, utan krumbukter.

Tillämpliga regler
    Eftersom det handlar om ett avtalsförhållande mellan en privatperson och en näringsidkare blir Konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Som konsument har du rätt till reklamation inom tre år från det att du köpte varan enligt 23 § 3 st KKL, här. Du ska dock reklamera inom "skälig tid" från det att du märkte eller borde ha märkt felet, för att inte förlora din reklamationsrätt. Att reklamera inom 2 månader från att felet upptäckts anses alltid som inom skälig tid. Du har alltså rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet men vem som har bevisbördan för felet varierar beroende på när felet upptäcks och reklameras.

Det finns en garantibestämmelse i 20 a § i KKL, se här, som säger att ett fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska anses ha funnits vid avlämnandet. Det rör sig då om ett s.k. ursprungsfel i varan om inte säljaren kan visa annat eller om det inte är oförenligt med varans eller felets art. Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Att regeln gäller om det inte är oförenligt med varans eller felets art innebär att regeln inte är tillämplig om det rör sig om en förbrukningsvara såsom livsmedel eller om det rör sig om ett fel som uppkommit p.ga. fuktskada eller liknande.

//Freddy

13. japo1

japo1 HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    6842
    Samma hände mig. Skillnaden är att Bengt i Örkelljunga ersatte kapseln plus andra garantiärenden utan någon diskussion.

14. J Peter

J Peter HBK Medlem

Kommun:
    Hässleholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    19600
    Delar Freddys uppfattning, att visst är det väl Forsbergs - som ju är din avtalspart - som har att hantera reklamationen. Min erfarenhet är att de är skickliga på det de gör (och säkert i samband med försäljning), men då det kommer till reklamationer är det inte riktigt samma tillmötesgående. Det skiljer dock säkert från fall till fall. Om du är övertygad om din sak och inte kommer överens med säljaren återstår väl till slut bara ARN.

Lycka till

// J Peter

Gösta Evén och Frank N gillar detta.
  15. Floa

Floa HBK Medlem

Kommun:
    Gagnef
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    28890
    Vill bara avsluta tråden med att jag idag blev uppringd av Forsbergs Fritid med konklusion att det simpla "problemet" löste sig på bästa sätt, en eloge till Jörgen som avslutade det på ett snyggt sätt:)
    Så nu hoppas jag att det blir många många felfria mil framöver.

Och tack till Husbilsklubben som gjorde att det togs "hand av" inom företaget. För någon hade läst det här på sidan.

16. Harryk

Harryk HBK Medlem

Kommun:
    Upplands-Bro
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23468
    Härligt att en dialog här påverkar!
    (Tråkigt agerande företaget i fråga)
    Även vi har haft några återbesök efter köp hos Autohallen i Kungsängen, där har det varit en korrekt behandling varje gång. Detta påverkar förstås var vi väljer att byta husbil nästa gång.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.