• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybliven husbilsägare, miljoner frågor och en kort hälsning.

F

F.d. 56488

Guest
Hej kära husbilsfränder!

I förra veckan blev vi lyckliga husbilsägare för första gången. En glänsande (nåja, i detta väder) Rimor Superbrig 695TC pryder nu vår uppfart! Vi har aldrig haft någon husbil eller husvagn tidigare så detta är ganska nytt för oss. Dock har vi haft segelbåt, så viss liten vana vid compact living har vi kanske ändå.

Som den kompletta nybörjare jag är har jag givetvis ohemula mängder med frågor och saker jag inte förstår, men det känns inte helt rättvist att ramla in här och börja bombardera hela forumet med dem alla. Speciellt sedan jag ännu inte betalt medlemsavgift (vilket jag dock avser göra, sådant här ska ju gynnas).

Det mest viktiga för mig däremot är just nu hur jag ska agera inför registreringsbesiktningen. Bilen är importerad från Tyskland och är idag klassad till en totalvikt på 3500kg och har en tjänstevikt på pappret på 3133kg. Det känns som väldigt lite lastvikt, speciellt med tanke på att vi är en familj på fyra och om man ska ha med cyklar, nya dubbla bodelsbatterier etc... Helst skulle jag alltså vilja väga upp bilen så mycket det går. Bilen är baserad på ett Fiat Ducato 35L Light-chassi, version 250 (ej AL-KO vad jag förstår) men enligt uppgift skall det gå att väga upp till 3650kg utan problem och till och med 3850kg med bakre dämpare utbytta till Goldschmitt. (Här låter jag kanske insatt, men återger i princip bara det jag blivit sagd). En plåtskylt i motorutrymmet (från Fiat antar jag, jag bifogar den så ni kan se) säger dock att totalvikten kan vara 3650kg och att de enskilda axlarna ska klara 1850kg resp. 2000kg. Jag har även en CoC från den italienska tillverkaren, men där står bara 3500kg.

Så, till mina frågor:

1. Jag har läst diverse eminenta inlägg om uppvägning, men känner mig ändå lite osäker på tillvägagångssättet. Skulle någon kunna besvära sig om att förklara det lite för mig?
2. Vad jag förstår är den deklarerade lastvikten rent praktisk helt irrelevant eftersom det man mäts på vid kontrollvägningar är övervikt över totalvikten. Den enda nyttan jag har uppfattat med att få en bra (hög) lastvikt skulle därmed vara att ev. böter eller straffpåföljder, som idag mäts i relation till lastvikten, kan bli lägre om man lyckas få en högre lastvikt. Stämmer detta?
3. Med tanke på punkt 2, är det alltså fördelaktigt för mig att jag försöker göra bilen så "lätt" som möjligt inför registreringsbesiktningen, för att få en så bra lastvikt som möjligt?
3 a) Har ni i så fall bra tips på vad man kan ta bort för att uppnå det utan att de "bråkar" med en vid besiktningen?
4. Eftersom jag vill väga upp min bil, kan jag göra det i samband med registreringsbesiktningen? Dvs, bör jag reda ut allt kring detta först och skaffa ny CoC (om det är det man behöver) samt ev. byta dämpning bak innan min första reg.besiktning. Eller måste jag ändå boka ytterligare en besiktning för uppvägningen?

Så, det var det mest akuta. Väl mötta allihop och jag hoppas stöta på er (nå, inte bokstavligt då :) ute i husbilslandskapet under sommaren!
 

Bilagor

  • Plate_part.jpg
    Plate_part.jpg
    55,4 KB · Visningar: 68

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Det är med lastvikt är alltid ett "hett" ämne och det finns en hel del trådar att förkovra sig om man vill.
Som svar på din fråga 2, har du en uppfattning som jag delar.

Att "lätta" på inventarierna är ju inte det lättaste och i slutändan så kanske man lurar sig själv...
Men visst, skulle jag göra om min procedur med reg.besiktning, så skulle jag nog plocka en löst krafs.
Somliga klarar sig bra och får värdena överförda från tyska handlingar, andra (dvs undertecknad) fick min bil vägd och sedan med "beräknade" volymer efter alla konstens regler och förlorade en hel del på "lastvikten".

Efteråt har jag kollat totalvikten ett par gånger på resorna och det har aldrig varit några egentliga problem med vikten. Man känner ju till problemet och det är lätt att kompensera extra prylar med mindre vatten i tanken t.ex.

Hoppas, att du är nöjd med detta inledningsvis :)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Man blir ju mörkrädd, när man efteråt korrekturläser det man skrivet..., måste var fel på tangentbordet?;)

Bodelsbatterier är tunga, planerar du dessutom att ha två blybatterier, så väger de nästan 60 kg tillsammans.
Jag köpte ett Lithumbatteri från norge (ScanBatt) på 100Ah och det väger bara 12-13kg och motsvarar ett blybatteri på 150Ah, sägs det. Kostar visserligen "multum" jmf med ett AGM, men det finns fördelar...

Kolla trådarna här på HBK om dessa batterier (LiFePO4) och bilda dig sedan en egen uppfattning. Bli inte förskräckt över att det verkar krångligt med installationer, jag har bytt rakt av och kompletterar bara med en övervakning typ BMV702 till att börja med.

Sen har jag bytt gasoltuber (komposit), lättmetallfälgar och tillsammans med litiumbatteriet kompenserar det vikten av en (än så länge planerad) takmonterad AC på 32 kg. Jag har behållit min totalvikt på 3,5 ton tillsvidare.... det har sina fördelar, tycker jag.

Syns därute :bye:
 
F

F.d. 56488

Guest
tordan: Tack för dina svar. Med andra ord förespråkar du att behålla 3,5t och försöka jobba med att få ned totalvikten genom optimeringar. Detta tilltalar mig oerhört så klart, men jag är en smula orolig för kostnaden men kanske mest för att det inte räcker så långt. Men det går ju att räkna på detta. Inser fördelen att bibehålla 3,5t både ur brukssynpunkt men även vid framtida ev. försäljning...

Ska kolla upp det där batteriet, det verkar lovande. :msn_fingerscrossed:

/B
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Innan du köper lättmetallfälgar, kolla först hur mycket mindre än dina egna de väger. Det kanske inte är prisvärt med tanke på viktlättnaden.
 
F

F.d. 56488

Guest
Det är sant, och skillnaden blir ju givetvis större om man har boggie eller dubbelhjul men jag har bara 4 små vanliga...
Jag får sätta upp en växelkurs. Hur mycket är varje sparat kilo värt? 50kr, 100kr? :)
/B
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om man nu skall spara hjulvikt på allvar, kolla däckens vikt, det skiljer ganska mycket?! :)
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nja, förespråkar < 3,5 ton gör jag kanske inte i ditt fall, 4 pers med packning kräver nog ändå en uppvägning.
Ta gärna kontakt med bilprovningen där du ska reg.besiktiga, så får du nog rätt svar på dina funderingar.
Är osäker på om det går att höja gränsen över 3650kg på ett Light-chassie, men 150 kg plus är inte illa det heller.
 
E

Ericsson c52

Guest
Hej har du vägt bilen innan du gör några åtgärder.
kan säga att jag har haft en detlhlefs 7010 i 3850 kg och vi är två personer den hade lastvikt 550kg totalvikt 3850 och med semester packning cyklar och alt så var vi alltid för tunga så nu har vi bytt upp till 4400kg.

välkomen i husbilsvärden
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 56488

Guest
Hej.

Nej, vi har inte vägt bilen. Det är lite moment 22 just nu då jag inte får köra den någon annanstans än till besiktningen med bokad tid, och jag vill ju egentligen inte göra det innan jag vet vad för åtgärder jag ska göra på den.

Enligt vissa ställen jag läst på nätet så bör det gå att få upp den till 3850 med justerad fjädring. Här är ett exempel:
Auflastung Transporter Fiat Ducato X250, X290 (35 light), Bj. 2014-, auf 3850 kg, d. ZF - Luftfederung am Wohnmobil nachrüsten

/B
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu är jag egentligen ingen som förespråkar att man ska ta bort reservhjul och domkraft, men i ert fall skulle jag nog överväga det.

Och sen förlita sig med luft på burk, mini kompressor och givetvis assistans.
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Chippen, vi behöll domkraft för att kunna använda biltemas reparationskit vilket har räddat oss förr-förra året i Nordligaste Nord Norge intill gränsen till Putin-landet! Där är man miiiiilvis från närmaste assistans...
 
Toppen