• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nybörjare

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Nybörjare

Hej,
välkommen i släktforskargänget! Det absolut bästa programmet för att forska i Sverige är Arkiv Digital när det gäller kyrkböckerna. För att sedan dokumentera det man funnit finns flera alternativ. Det jag själv använder är Disgen (vill inte ha min släkt på nätet), men det finns ju också Ancestry, My Heritage och Min släkt. Det finns många åsikter här på forumet om vilket som är bäst, men som sagt "smaken är.....".
Karin:wink:
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Om man INTE vill lägga upp släkten med en massa foton och text på nätet, utan bara se var man har alla personer i släktträdet, går det alldeles utmärkt att bara ange namn, född och eventuellt död för dessa personer.
Eventuellt klan man lägga till ett porträttfoto.

Har själv detta system med ALLT på Disgen, och sedan träd på både Ancestry och My Heritage. Har även ett mindre på GENi.

Att ha själva trädet på nätet genererar också träffar på andra släktarbetare som kanske kan bidra till att ditt träd utvecklas.

Lycka till
Kåre
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Det finns en viss risk med datorbaserade program. De kan upphöra att fungera, nya operativsystem kommer, ny datorsystem kan gör datan oåtkomlig med tiden.
Själv använder jag som faktabasbas ArkivDigital (cirka 1000:-/år), Ancestry för översikt av relationer med bara namn och födelse- dödsdatum (levande personer med bara förnamn för att djävlas med NSA), samt viktigast varje individ har en egen fil i ett program som kommer att fortleva. Bästa gissning är väl en vanlig MS doc-fil. Från såväl AD som från andra källor är det lätt att klippa och klistra. Och slutligen snygga till filen, trycka ut den för eftervärlden. Kanske göra en liten bok för barn, barnbarn, barnbarns barn..........
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nybörjare

Til MyHeritage finnes det en rapportgenerator som produserer en pdf-fil med de utvalg en setter opp. Filen kan bli meget stor om en tar med allt kildematerialet og har klart å samle et omfattende tre. Selv har vi nå med alle grener, sidegrener og kommunikasjon med fjærne slektninger samlet et tre med over 10 000 individer - en total utskrift blir på flere tusen sider. En godt nedfiltrert "stamtavle" for en person og direkte forgjengere og bare referanser til kildetekster holder seg på under 500 sider for de fleste.

The complete genealogy report kan kjøres på lokale gde filer, men MyHeritage PC verktøyet bygger en filstruktur som gir alle filtermuligheter.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Nybörjare

Riviera, själv är jag inte så oroad av att det kanske kommer nya operativsystem eller annat. Din dator är ju inte den enda som är tillgänglig, och det kommer alltid möjligheter att kunna lägga över ditt material till nästkommande operativsystem om du så önskar.

AD är väl heller inte den enda källan du har hoppas jag. När man (som i mitt fall) samlar på sig material under åren så kommer de från en mängd olika källor. ArkivDigital, Dispyt, SVAR, Medlemmar från Disgen, Ancestry, GENi, My Heritage släkt och vänner m.m.

Är man orolig att tappa sitt material har Disgen en möjlighet att lägga ner det på en HTML-fil, som i stort sätt är en Ansedel för samtliga personer du har i din samling. Men att skriva ut ett släktarbete på en person genererar hos mej upp till 800 sidor, så det är uteslutet.

My Heritage, och Ancestry har ett tilläggsprogram som är intressanta.

Har man nu Disgen, Ancestry, My Heritage och Geni, så har man rätt mycket att göra och roligt.

En Besservisse har uttalat sig! :D

Kåre
 
Toppen