• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya tilläggsmärken

lagerbrax

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Finspång
HBK-Nr
6595
Medlemskap
2025
Den 1/12 17 kommer 3 nya märken som blivit godkända av Transportstyrelsen. Husbilsplats resturant öppet dygnet runt o varningsmärke olycka en bil som ligger på sida :spinny:
 

Peter Rydh

HBK Medlem
Inlägg
404
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16042
Medlemskap
2024
Sv: Nya tilläggsmärken

Då är det ju en fördel med en alkovbil, då gäller ju verkligen märket:D ....


....ända till att det används i förbudssyfte, då är det inte lika roligt längre!:cool:

//Peter
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya tilläggsmärken

Den har kommit till för att spara pengar.

Man sätter upp en sån permanent vid alla vägavsnitt där det ofta förekommer olyckor. Då behöver man inte laga potthål i asfalten, sätta upp räcken, ordna belysning, bättre sikt eller ens sopa bort rullgrus på våren...
Bärgningskåren har även fått vara med och sponsra skyltarna och i gengäld fått in platserna i sin speciella "olycksplatslista" så bärgarna vet var dom skall stå och häcka för att få jobb.
:D
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Nya vägmärken

Jag var inne på Transportstyrelsens hemsida och angav sökorden "nya vägmärken" där förutom vägmärket H28 även något som betecknas S12 (införande av symbolen) visades, texten bifogas nedan. Intressant att samhället sent om sidor kommit underfund med att det finns behov av förtydliganden, inte minst gentemot våra turister. Dessutom finns nu en myndighetsbeskrivning av det vi i allmänt tal rubricerat som just husbil. Undrar om lagar och förordningar hängt med i denna uppdatering?

H28 Husbilsplats
Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme.
Genom det nya märket ges möjlighet att utmärka att en campingplats enbart tillhandahåller platser för husbilar.

S12 Personbil klass II
Efter önskemål från intresseorganisationer och väghållare har det införts en symbol för husbil. Husbil är inte ett eget fordonsslag. Det har därför införts en symbol för fordonsslaget personbil klass II. Personbil klass II är enligt 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner en personbil som bland annat är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nya vägmärken

......................
S12 Personbil klass II
Efter önskemål från intresseorganisationer och väghållare har det införts en symbol för husbil. Husbil är inte ett eget fordonsslag. Det har därför införts en symbol för fordonsslaget personbil klass II. Personbil klass II är enligt 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner en personbil som bland annat är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme.

Med den skrivningen verkar ju som om märket ändock endast gäller Pb2 registrerad husbil.
 

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Nya tilläggsmärken

S12. Färja

S 12 är en upplysning om färjeläge. Hur kan detta tolkas som PB typ 2?

Bilden visar en bilfärja.
 
Senast ändrad:

ThomasA

HBK Medlem
Inlägg
4.194
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2024
Sv: Nya tilläggsmärken

Att dra ett rött diagonalstreck över tilläggsmärket förvandlar det inte till ett förbudsmärke. Det visar bara att "någon" (den som dragit strecket) inte kan lagar och förordningar.

Pålle

Med den här definitionen verkar det som om man kan dra röda streck över en skylt för att få till förbudet. Låt vara tillfälligt.


X8 Tillfällig stängning

Anordningen anger att en anvisning genom ett vägmärke om väg till ort, plats, inrättning, anläggning eller liknande tillfälligt inte gäller. Anordningen är anpassad till vägmärket.
 

Bilagor

  • 95331A1C-EC6B-4A3A-A548-5FD413960C11.jpeg
    95331A1C-EC6B-4A3A-A548-5FD413960C11.jpeg
    66,2 KB · Visningar: 0

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Nya tilläggsmärken

Att dra ett rött diagonalstreck över tilläggsmärket förvandlar det inte till ett förbudsmärke. Det visar bara att "någon" (den som dragit strecket) inte kan lagar och förordningar.

Pålle

Jag tror i min okunnighet att denna "någon" inte vill att jag ska stå där. Och då gör inte jag det. Kanske lite korkat men så är det.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Nya tilläggsmärken

Lite underligt men varje gång jag tittat på de nya märkena och ser A41, så undrar jag över vad detta ska innebära? En kanna, en oljekanna eller en saftbringare? Ska man kolla oljenivån eller bjuds det på saft?
Nåja jag har ju så småningom fått hjärnan att acceptera att det ska föreställa en vält bil!
//Göte J
 
Toppen