• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya solceller, bort med .....

Zagge

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2024
Någon med samma tankar, ta bort skräpet med solcellsfilm som är dåliga och montera en riktig 150 w.
Är dom limmade med sikaflex typ eller liknande ?

Låta ski... sitta kvar och montera ny över, åsikter mottages gärna ?
 

Bilagor

  • 20180906_135551_resized.jpg
    20180906_135551_resized.jpg
    184,8 KB · Visningar: 340

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag hade tunna solceller monterade. Av någon anledning la en av dem av helt och den andra lämnade bara ett par volt vid full solsken.

Jag tog bort dem och använde ett multiverktyg med knivblad. Det gick lätt att skära men jag fick böja upp panelerna allteftersom jag skar. Genom att slipa knivbladet ofta och hålla det tätt mot och parallellt med taket försvann det mest så att panelerna lossnade. Sedan var det bara att finputsa bort resterna. Att det blev fläckigt av tunn limfilm här och var gjorde inget eftersom nya paneler limmades där de gamla satt.

På din bild ser det ut att vara en lika dan kabelgenomföring med skruvat lock som jag har, så det är lätt att dra ner de nya kablarna genom den.
 

Zagge

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
18808
Medlemskap
2024
Laddar fruktansvärt dåligt, 5 år gamla.

Det skall vara monokristallina celler där luft kan cirkulera under vad jag förstått.

Möjligt nyproducerade tunnfilm är bättre men jag chansar inte.
Priserna på väg ner så köper till våren-sommaren.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Effektförlusten pga värme på flexibla solpaneler är försumbar jämfört med vanliga solpaneler. Pris och vikt är i så fall av större betydelse vid val av solpaneler.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Har Du plats på taket så montera två 150W paneler. Med två sådana paneler ( och motsvarande batterikapacitet ) så blir du helt oberoende av eluppkoppling under en stor del av året (såtillvida att du inte har onormalt hög förbrukning).
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Har Du plats på taket så montera två 150W paneler. Med två sådana paneler ( och motsvarande batterikapacitet ) så blir du helt oberoende av eluppkoppling under en stor del av året (såtillvida att du inte har onormalt hög förbrukning).

Hur hög förbrukning har man då man har onormalt hög förbrukning? Jag har 600w paneler på taket, men ärligt talat så laddar det ganska dåligt nu i Januari....
däremot i slutet av Juni så laddar det rätt bra...
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Hur hög förbrukning har man då man har onormalt hög förbrukning? Jag har 600w paneler på taket, men ärligt talat så laddar det ganska dåligt nu i Januari....
däremot i slutet av Juni så laddar det rätt bra...

Det jag i första hand syftar på är användandet av inverterar för att driva 220V utrustning, sen inverkar det naturligtvis också vilken typ av belysning man har och hur mycket apparater som är igång t.ex mycket TV tittande.
Vi har 260W solpaneler och 220A batteribank och det räcker från tidig vår till sen höst,Vilket är större delen av året.
För rent vinterbruk är solcellerna endast att betrakta som ett visst tillskott och då behövs ett elverk om man inte står vid elstolpe.
Man bör även tänka på att man har tillräcklig batterikapacitet och laddning så att man inte laddar ur mer än 30% av battrikapaciteten (blysyrabatteri) för att få lång hållbarhet på batterierna.
Vi har vanliga blysyrabatterier som nu är inne på åttonde användaråret och fortfarande uppvisar fullgoda värden. De har har aldrig laddats ur mer än 25% och i regel inte mer än 15-20% av kapaciteten.
 
Senast ändrad:

annette.bengt

HBK Medlem
Inlägg
225
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2024
Förstår att du vill ta bort dom
säkrast är att som flera andra säger skära försiktigt med piano tråd.
sen till paneler en tunnfilmssolcell ger i bästa fall 10% i el medan en mono/ polykristallin ger runt 19%
skillnaden dom emellan är att en mono klar av skuggning bättre än en poly.
använder själv två system med mono en för underhåll av startbatteriet 40W samt ett 480W för bodelen
funkar klockrent
/ Bengt
 
J

Jonas Mellberg

Guest
Funderar på att skaffa en solpanel men inte fästa den på taket utan ha den "löst" på ställning. Har kikat på en del paneler men vilka fungerar bäst? En del rekommenderar monokristall andra kisel. Panelen ska vara på en ställning och sedan anslutas i husbilen. Hur det ska gå till vet jag redan :). Med vänlig hälsning Jonas
 
Toppen