• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler

J

Jarn

Guest
Sv: Nya skatteregler

Ja, det är rätt Tommy, men det gäller väl bara upp till 3.500 kg?
Niklas bil väger ju mer.

Inbetalningarna görs 3 ggr/ år dvs man betalar för fyra månader i taget
 

Tommy

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej Rolandn!
Jag hittar ingen info om "tung" PBII.
Du har rätt i att man betalar 3 gånger. Jag läste fel.
Hälsningar
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Nya skatteregler

Tack, som jag förstår så ska jag betala 418:- per månad så nästan 800:- för 1 månad och 10 dagar känns högt! Jag får ringa och kolla!

Sjukt att man inte ska kunna lita på att en myndighets räkning verkligen är korrekt!
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Ring till Skatteverket i Örebro. Telefon och kontakt finner du i tidigare inlägg. VV fortsätter tydligen att strula.

Vid av- och påställning betalar man per dag + 50:- . Dagskostnaden är cirka 13.75.

Jag gjorde lite räkning på dina siffror, men fick inget att stämma.

Lycka till
 
F

F.d. 2021

Guest

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Fel igen. Vägverket Skatteverket. Följetongen fortsätter.

Ställde av husbilen 20 oktober och fick av vägverket meddelandet att 167 kronor skall återbetalas.

10 nov hade ingen återbetalning skett, sände då ett mail till fordonsskatteenhetens Karin Lee (Tel:0105745248) som svarade. (Det finns ingen överskjutande skatt?)

11 nov Svarar på hennes mail att (min fordonsskatt överstiger 4800 och jag ska således betala dygnsavgift så ni ska återbetala från avställningsdagen.)

11 nov Mail från Karin Lee. (Hej Roger! det var bra att du hör av dig. Jag ber om ursäkt för mitt misstag. Du kommer att återfå 167 kronor i överskjutande fordonsskatt.)

Synd att man ej kan lita på dom men många blir nog lurade på sina pengar.
Hälsar Roger
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hur kan det komma sig att VV bedömer skatten så olika. Har dom ingen koll på läget?
Själv har jag inte haft några problem med skatten. Ställde på bilen en dag och fick betala 50:- + 14:- för en dag. De konstiga är ju att man först skall betala "fullt pris" för att sedan få tillbaka ---resterande belopp---. Tycker jag är en konstig debitering.
HLS / Kurt.:confused:
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Pratade med Karin Lee på telefon för att höra om några ändringar gjorts i systemet för att komma till rätta med problemet.

Hon sa mig att det kommer att bli rätt efter nästa årsförfallodag som för mig inträffar sista februari (har en 9-a som slutsiffra som bestämmer årsförfallodagen) och fram till dess får jag leva med felet.

Så att från 1-a mars -09 ska det bli rätt även för mig vid avställning.

Roger
 
Toppen