• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Map vad som rapporterats ovan kollade jag vår egen fordonsskatt, har en Pb 2 (>3,5 ton) som vi ställer på 2/4;

1) Påställning 2/4, skatt enl Vägverkets inbet kort beräkn tom 31/7 = 1.658 + 50 = 1.708 Sek
2) Min egen skatteberäkning 121 dgr x a'13,75 + 50 = 1.663,75 + 50 = 1.713,75 Sek
3) Vägverket fakturerar alltså 5,75 Sek (?) för lite, kommer inte att protestera!

En annan sak däremot, den årliga besiktningen som vi beställt och skriftligt per brev fått konfirmerad till 17/4 från Bilprovningen samtidigt som de för detta begär 300 Sek för detta (kortbetalning accepteras).

Trodde att besiktningen för PB 2 skulle kosta 380 Sek inkl gaskontroll (80 Sek) - men icke, kanske en prissänkning / eller att årlig gaskontroll (>3,5 ton) upphört?

Är det fler med >3,5 tons Pb 2 som observerat detta med gasolprov/kostnad??
/ Bengt
 

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej Bengt!
Skatten beräknas som 1/12 av årsskatten för varje hel månad som bilen är påställd. För del av månad betalar man 1/360 av årsskatten för varje dag.
3x5018/12 + 29*5018/360 = 1658

Hälsningar essge (projekt V40 1992-1996)
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej.

Fick idag fordonskatt på våran husbil som vi ska ställa på den 29. mars och skatten var debiterad för mars - maj 1304kr, alltså full avgift för hela mars.
Ringde upp Vägverket och dom sa att det var rätt eftersom vi har vår huvudförfallomånad i maj, så dyngsdebitering börjar inte att gälla förrän maj.
Hade vi vetat det så hade nog påställningen fått vänta i 3 dagar, men man lär sig nåt nytt varje dag!!!
Dyngsdebiteringen började gälla 080101 så därför blev det så sa hon, hon på Vägverket. Så nästa år när vi ställer på gäller det alltså från första dagen.
Men skit samma, nu ska man vara glad för äntligen är det vår, och husbilsäsongen börjar nu för vår del.

Det ska bli såååååå spännande att hämta hem husbilen imorgon!!!:)

Vårhälsningar från Tototor
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej Sven-Gunnar.
Ack ja Volvos V40 projektet; om jag minns rätt (?), du var konsult på den tiden och jobbade som projektansvarig för V40's motorer för motorutveckling på Volvo?
Det var väl också du som "reste" som "back paccer" under 3 mån i sydostasiens otillgängliga bergstrakter, med barn och blomma - eller sviktar mitt minne?

Betr skatten som sagts räknas dag för dag så delade jag årsskatten med 365 dagar men om du säger 360 dagar så Ok (= vägverket har kanske "tappat" bort 5 dgr, för att göra det enklare att räkna rätt?), då blir vår skatt UNIKT EXAKT = stämmer på kronan.

Men kolla besiktningskostnaden den blir ju 80 Sek billigare än vad jag tänkt mig.
/ Ha det bra Sven-Gunnar, Bengt
 
F

F.d. 55275

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej !
Såg att ni pratade försäkring på den här tråden. En kommande nyhet för Länsförsäkringar blir att maskinskada kommer att ingå i husbilsförsäkringarna.
Har lite spec. information från dem eftersom jag varit ombud.
Så tat lungt med LF-:D försäkringarna.
 

Topsy12

HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
131
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Som så många andra fick jag en felaktig faktura från vägverket efter påställning.
Det löste sig på två minuter, 307:- tillbaka.
Vem ordnade detta, jo som tidigare omnämnds i tråden, Karin Lie på vv. direktnr. 019-6745248.
Lasse
 
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej igen.

Jag hade nog otur och traff fel person på Vägverket i dag (sur och otrevlig var hon)
Ser att alla andra har fått rättat fakturan så fort dom har ringt. Ska göra ett nytt försök på måndag och se om jag har bättre tur då.

Hälsningar Torotor

Ps inlägget "stack iväg" innan jag var klar
 
Senast redigerad av en moderator:

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Torotor,
Kontakta Skatteverket tel. 0771-778 778 istället för Vägverket. Eva S Andersson på Fordonsskatteenheten hjälpte mig. Hon rättade direkt till vad Vägverket hade gjort fel och nytt inbetalningskort med ca 200 kr lägre belopp kom efter några dagar.
/essge
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Om feldebitering av skatten är så utbredd som det sägs ovan, skulle jag som drabbad gå minst flera steg upp i den aktuella organisationen med mina klagomål. Detta bla för att bespara andra människor samma obehag, "problemet" medför konsekvenser, extra kostnader, besvär och irritation för alla inblandade parter.

Oredan med skattedebiteringen tyder ytterst på ett bristfälligt/ad-hoc fungerande datasystem och en uselt ledd/fungerande myndighet som inte tagit rättelse trots mängder av feldebiteringar. Detta är ett generellt problem - dvs inte knutet till olika mer eller mindre bra ”handläggare”, något har ju redan hänt när dessa kommer in i bilden!
/ Bengt
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Det lönar sig tydligen att alltid ringa 0771-7787778 och därmed få en korrekt skatteberäkning

Lasse Axgren
 
Senast ändrad:

Rolf HBK-72

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Valdemarsvik
HBK-Nr
72
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Här är en till som feldebeterats. Jag ställde på husbilen i torsdags 080327. Fick skattsedeln i fredags med hela mars beskattad. Tänk om Vägverket har överdebeterat 10.000 påställda husbilar. Tänk om medelöverdebeteringen är 200 kronor per fordon. Då handlar det om 2 miljoner kronor i feldebeterad skatt. Jag blev litet förb----d vid tanken och skickade ett mail till TV4-nyheterna. Det är i så fall på tiden att alla husbilsägare får ta del av Vägverkets tilltag. Varför rättar man inte till felet. Varför underrättar man inte sin kundtjänst, att man skickar ut felaktiga skatteinbetalningar
Många undringar
Rolf i Norrköping
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Nya skatteregler

Ja, på Vägverket är dom helt otroliga!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Eftersom jag ansåg att vi hade blivit feldebiterade när det gällde husbilskatten (se inlägg 43 och 47) så ringde jag, efter tips från andre HBK-medlemmer, upp fordonskatt på Skatteverket.
Fick där prata med en trevlig tjej som sa att det hade blivit en del feldebiteringar med husbilar och att vi skulle få en ny faktura och eftersom vi ställde på bilen den 29 mars, alltså 3 dagar i mars, så skulle jag tro att fakturan bli drygt 300 lägre.

:)TACK ni snälla som tipsade mej:)


Mvh Torill

PS Tänk bara hur många som blir lurade. Större delen av husbilsfolket är kanske inte i med nån husbilsklubb och kan få tips och råd.
NEJ, tummen ner för Vägverket:mad:
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Nya skatteregler

Angående bilskatt och på/ avställning. Vi "ställde på" för att köra hem från "vinter uppställningen", den 18/3, och av, igen den 19/3, och fick efter nån dag, ett temporärt skattemärke med inbetalningskort på 1722 kr. för mars 08 till juni 08. alltså ett kvartal. Sedan gjorde gjorde vi en ny påställning den 1/4 för kommande ordinarie säsong. När jag ringer för att korrigera den redan höga avgiften, blir jag informerad om att en avställningsperiod måste vara minst 15 dagar. Ställer man på inom den tiden får man betala för hela avställningstiden, i vårt fall 14 dagar. 14 x14 = 196 kr.
Skatten på vår bil är höjd med 45% till 5166 Kr för helår . till detta kommer försäkringen, höjd med 35% (skatt) 3625 Kr. Helår. Man börjar fundera på om man ska hålla på med det här.
icon8.gif


(Men det är ju så himla kul).
icon7.gif


Sedan har vi ju hamnat i ett gôtt gäng här i HBK.

Mvh. Egon E, 773
 
F

F.d. 3778

Guest
Sv: Nya skatteregler

Angående skatt av/påställning.
Vi fick vår nya McLouis den 21/2 och ställde av den 10/3, när vi fick tillbaka slantarna
hade vi fått betala för 2 hela månader.
Jag ringde skatteverket och talade med Eva och hon skall nu rätta till debiteringen. Kontentan av detta blir att istället för att betala 836,- för 18 dagar skall vi betala 252,- (om jag nu räknat rätt).
Tack och :bock: för all information som vi fått i denna tråd, vi hade inte själva kollat upp detta med skatteuttaget på husbilar.
Hälsningar
Inger o Anders;)
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Mailade vägverket 10 mars om felaktigheterna vid skatteuttag för fordon med skatt över 4800 kronor och krävde att ansvarig chef svarar på mailet hur dom ska komma bort från det bedrägliga beteende som dom utsätter oss för.

Kundtjänst svarade efter några dar att dom vidarebefordrat mailet till ansvarig chef.

Ännu idag 31 mars är det ingen som behagat svara.

Hälsar Roger
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Lätta lastbilar och personbilar klass 2 som är dieseldrivna med en skattevikt från 2901 kg betalar över 4800 kronor i årsskatt.



Är det verkligen så här?
Hur har ni som fått inbetalningskortet för skatten listat ut vad helårsskatten blir?
Har ni ringt och kollat eller står det på påställningsbeviset?

Hmmm...........jag törs nog inte ringa och fråga om min inbetaling som var på 6 månader.
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Nya skatteregler

det får du reda på om du ringen Skatteverket Fordonsskatt i Örebro, dom löser allt för dig.
Lycka till!
/Bosse
 
Toppen