• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler

F

F.d. 13050

Guest
Sv: Nya skatteregler

det låter ju bra men glöm inte försäkringen !!!!! En avställd bil blir automatisk utan trafikförsäkring.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Nya skatteregler

Nu har jag varit i kontakt med skatteverket tack vare Syncopaters inlägg med paragrafer och Masters inlägg med kontakten med skatteverket, detta fick mig att tända till.
Fick prata med en riktigt trevlig dam där som hjälpte mig, fråga efter Eva Andersson på fordonsskatteavdelningen.
Det hela slutade med, att på den gamla bilen som vägverket ville ha 418:- i skatt för 1 dygn fick jag betala 14:- + 50 påställningsavgift. Nytt inbetalningskort kommer med förlägnd betalningstid.
Den nya bilen betalade jag 1672:- för tiden 29 februari till 30 maj. det var också fel. Vägverket hade debiterat mig för hela februari, så där får jag tillbaka dryga 400:-.
Totaklt ville Vägverket blåsa mig dryga 800:- för deras okunskap. hur många kommer att bli blåsta???? Fy f-n rent ut sagt!!!!!
Jag skulle vilja kalla detta för rent bedrägeri från Vägverkets sida, här går inte att komma undan med någon ursäkt om tolkningsfråga inte.

Det lönar sig att klaga och fråga andra :wub:

/Bosse :mad: :)
 
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Nya skatteregler

Det var lätt att spara över 400 kr på 2 samtal efter tips från deltagarna i den här tråden.

Jag ställde på husbilen 29 feb. och fick vägtrafikavgift för hela februari trots att årsskatten är över 4800 kr.

1:a samtalet till Fordonsskatt i Örebro, tel 0771-778778 gick till en dam med efternamnet Nilsson och hon sa att det var rätt debiterat. Hon räknade gamla skatten från juli-07 ( vi hämtade nya bilen då) - dec 07 + nya (högre) skatten jan -08 - juni 08 och fick summan 4236 kr. Därför skall inte dygnsskatt användas.

Mellan samtalen läste jag på och var inställd på verbal strid vilket skulle visa sig inte behövdes.

2:a samtalet till Fordonsskatt i Örebro, tel 0771-778778 gick till Karin Lie som konstaterade att jag hade fått fel debitering för dygnsskatt skall gälla. Kasta gamla inbetalningskortet nytt kommer med 404 kr lägre avgift sa hon.

Slutsats: Har du fått fel debitering av vägtrafikskatt så tala med Karin Lie eller som Bosse ovan berättar Eva S Andersson (det finns 2 Eva Andersson fick jag veta).

Sven-Åke
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Jag skickade in en kopia på regbeviset till VV och hade fyllt i att få bilen påställd från 16 mars (det finns en säskild ruta för detta som dom läser av maskinellt/dator). Fakturan kom idag med påställning från 6 mars, samma dag som de fick mitt brev. Ringde och de rättade felet på 2 min. Så se upp! Det är inte lätt att ringa deras Kundtjänst. Mest får man höra inspelade meddelanden. 0771-14 15 16 och så får man slå 9 för övriga frågor och sedan inte välja utan vänta ut för att bli kopplad. Hälsningar Hasse
PS Läste att någon gjort det via VV Hemsida och att detta gick som smort.
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Nya skatteregler

Hej!
Jag ringde och frågade hur jag skall göra, hämta husbilen från vintergaraget på onsdag och byta husbil på torsdag. Fick följande svar, sätt på bilen onsdag, ställ av bilen torsdag och ring oss på fredag så debiterar vägverket för 2 dgr + påställningsavgiften tot. 78:-.
Vi får se nästa vecka om allt stämde.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Om bilen är avställd så kan man byta försäkringsbolag utan att vänta på årsförfallodag!!!!!!!!!
Det sade i alla fall Caravan Club försäkringsbolaget till mig idag. CC har bättre villkor och billigare premie än LF så jag bytte. Bättre= Vägassistans, stillestånd 300 kr/dag, maskinhaveri om max 8 år eller max 10 000 mil, sonen/dotter får köra och försäkringen gäller (säger dom) fast dom inte bor hemma men dom måste då vara över 30 år (det är våra). Nu skall jag inte göra reklam för CC försäkringen utan budskapet är; Skall ni byta bolag så är det lättar när bilen är avställd. Vi ställer på våran på söndag så vi hann precis även om VV höll på att sabba möjligheten (se ovan). Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Nya skatteregler

Hej!
Nu skall jag redovisa resultatet från tidigare inlägg.
Vägverket var snabba att skicka ut ett inbetalsningkort på 1722:- tom juni 2008. Ringde 0771-141516 och pratade med Kundtjänst för att höra vad jag skulle betala, fick till svar 468:- som blir 1 mån, handläggaren som jag pratade med påstod att jag var tvungen att komma upp i 4800:- innan dagdebitering kan börja (jag har 10 som skattemånad). Ringde då 0771778778 och Karin Lied som konsterade att skattekontoret och vägverket har olika tolkningar. Hon skickar mig ett nytt inbetalningskort på 2 dgr 27:- + påställning 50:- och en registerunderhållningsavgift på 43:--
Så det kan löna sig att kolla upp och ett par samtal.
 
F

F.d. 20262

Guest
Sv: Nya skatteregler

Tack för din upplysning, Maria och Hasse ang avställningsförsäkring. Kollade med mitt försäkringsbolag och det var okej, får nu 3 000:-/år mindre i försäkringspremie i det nya bolaget, och kunde byta bolag nu.
 
Senast redigerad av en moderator:

essge

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
1649
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Om bilen är avställd så kan man byta försäkringsbolag utan att vänta på årsförfallodag!!!!!!!!!

Väckte också mig. Gjorde en rundringning och bytte från SalusAnsvar till försäkring via Motormännen. För ca 400kr lägre premie får jag också vägassistans inkluderad.

Tack för tipset.

/essge
 
F

F.d. 20262

Guest
Sv: Nya skatteregler

Väckte också mig. Gjorde en rundringning och bytte från SalusAnsvar till försäkring via Motormännen. För ca 400kr lägre premie får jag också vägassistans inkluderad.

Tack för tipset.

/essge

Hej Jag bytte från Trygg Hansa till Dina Försäkringar (tidigare Sockenbolaget) och det gjorde 3 000:-/år
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Nya skatteregler

Nu är båda fordonsskatterna reglerade. Ny inbetalning på den gamla bilen reglerad (64:- i stället för 468:). Pengar tillbaka, in på mitt konto för den nya bilen (404:) i går.
Återigen, tack alla medlemmar som fick mig att aggera och lycka till ni andra som håller på!
/Bosse :)
 

Hjulnissarna

HBK Medlem
Inlägg
390
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Efter avhämtning av ny husbil 17/3 så kom skattedebiteringen några dagar senare. Och naturligtvis med fel debitering - man hade från Vägverket debiterat hela mars månad i st f de 13 dagar som återstod. Eftersom det är en diesel med årsskatt på 5014:- så fick jag kontakta Skatteverket (fordonsskatt). Jag behövde knappt framföra att det gällde en husbil förrän handläggaren (med en suck?) rättade felet. Ny debitering kommer - betalningsdag förskjöts - allt "frid och fröjd" - drygt 200;- lägre skatt. Men är det inte stor skam att Vägverket fortfarande försöker blåsa oss medborgare på detta sätt.... Det är ju inte alla bilägare som får så bra tips som vi i HBK. På detta sätt har jag tjänat in hela årets HBK-avgift och mer därtill! Tack Bosse Lundman m fl som tagit upp det hela!
Boo/HBK1025
 

Eva & Ulf

HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Varberg
HBK-Nr
1242
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej alla HBK`are

Ringde VV i dag ang.debiterad skatt den var naturligtvis Fel !
Vilken tur att någon annan än de själva kan rätta till deras Fel.
På detta telefonsamtalet sparade vi 209 :- tack ni i "klubben" som uppmärksammat oss på detta.

Kör lungt :yes: E & U
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej

Jag måste vara unik:twitcy:

Vår Husbils-skatt stämde så när som på en krona. Inte ringer jag och klagar på det inte.

Har det med att göra vilken slutsiffra man har? Vi har en 9:a.
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Nya skatteregler

Grattis Kingen!
Skulle inte tro det, det ska ju räknas på den totala skatten för året.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej på er !

Efter påställning av min husbil TJN 862 21 Mars fick jag ett inbetalningskort på 1304 :-

Ringde till Kundtjänst och frågade om summan var korrekt och fick till svar att allt var RIKTIGT eftersom jag skulle betala skatt för hela Mars månad.

Jag tackade för svaret och ringde upp Fordonsskatt Örebro (0771-7787778) och frågade om summan var korrekt och fick till svar av en trevlig dam att eftersom jag skulle betala per dygn så var summan FELAKTIG

Fordonsskatt i mitt fall 1039 :-

Tack för era inlägg i forumet !

Hälsningar Lasse Axgren

PS: Firade påsken på Lidköpings Camping, ett ställa att rekommendera.
 

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej,

Efter samtal med Skatteverket idag (0771-778778) fick jag min tidigare debiterade vägskatt sänkt med 309:- efter påställning 28/2.

Som nämts tidigare, tack för upplysningen i detta forum!

Hälsningar

Hubba
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hubba,

Välkommen !!! Som du ser löner det sig att vara medlem ;):);):)
 
Senast redigerad av en moderator:

Hubba

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1943
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Hej Belgien 1,

Medlemskapet är på gång nästa vecka.

Trevlig Husbilshelg!

Hälsningar

Hubba
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hubba,

Redan nästa vecka, det var snabba ryck det ;). Kul att du har insett att det löner sig att vara medlem. Nu har det också kommit till att vi får rabatt på HH färjor ändå ner till kontinenten. Herre Gud det kan inte bli sämre bara bättre och bättre. Once again välkommen :)
 
Toppen