• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler

F

F.d. 10558

Guest
Hej!
Var i kontakt med vägverket idag för att få info om hur mycket jag ska betala för de två dagar som bilen varit påställd. Priset blev 468:- inkl. påställningsavgift.
Då harklade jag mig och frågade om inte regeln var att man nu för tiden betalar endast för de dagar som bilen är påställd. Detta läste jag från en insändare av en medlem här att så skulle vara fallet. Tjejen på vägverket som svarade blev frågande och skulle ta reda på detta under dagen och återkomma. Vill bara tala om att ni ska vara vaksamma på beloppet och inte bara tacka och ta emot.
Åtekommer när tjejen i fråga har ringt åter.
/Bosse
 
F

F.d. 55272

Guest
Sv: Nya skatteregler

"Dé ante mej!" sa han som blev utkastad.
Jag ställer på min fr.o.m. i morgon!

Tack o hej!
Evert
 

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler

Hej.
Jag hade samma fråga till tjejen på vägverket innan jag ställde på min i förra veckan
och först sa hon att jag skulle få betala för hela februari och när jag sa att jag har hört
(från denna sida) att man ska betala från den dag som man ställer på och då efter en liten kontroll väntan så återkom hon med besked om att det nu mer gäller dygnsskatt.
I alla fall gällde det för vår bil med årsskatt på ca 5200 kronor.

Hej/C.C
 
F

F.d. 3727

Guest
Sv: Nya skatteregler

En fråga.
gäller dygnsregeln för alla viktklasser? Vår bil väger 3400 kg innefattas den av dygnsregeln?

mvh Olle.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nya skatteregler

Det har inte med vikten att göra utan med skatten. Betalar du en årlig skatt för husbilen på över kr 4800,- så så gäller det din bil också, annars inte.
 

Geje

HBK Medlem
Inlägg
147
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
1046
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Lätta lastbilar och personbilar klass 2 som är dieseldrivna med en skattevikt från 2901 kg betalar över 4800 kronor i årsskatt.

Bensindrivna betalar under detta belopp och innefattas inte av dygnsregeln.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej ccmax
Jag ställde denna fråga till vägverket :
Jag har en husbil som har en års-skatt på 4831:- delat på 3 blir det 1610:- var fjärde månad.
Om den är över 4800:- så betalar man ca: 14:- per dygn. Idag är det den 22/2 varför skall jag då betala 1610+50:- för påställning som det står när jag går in och tittar på mitt fordon. Dom dagar som
gått av februari måste väl då räknas bort ??? eller har jag fel. om jag nu vill ställa på den tex 25/2.

Svar på meil från vägverket:
Om ni gör en påställning i februari månad blir ni debiterad skatt fram till sista maj plus en påställnings-avgift om 50:-. När man gör en påställning betalar man fordonsskatt för hela perioden och när man ställer av ett fordon betalar man för faktisk brukad tid (återbetalning)

Har slutsiffra 2 skall betalas Maj/September/Januari
Mvh tommyg
 
Senast redigerad av en moderator:

C.o.L

HBK Medlem
Inlägg
154
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler

Hej Tommyg.
Det stämmer säckert som du säger.
De sa till mig att jag bara betalar per dag,+ 50 i påställningsavgift.
Jag fick den tillfälliga skattelappen och en avgift på drygt 900kr här om dan
skall ta och kolla upp hur det ligger till:confused:

He hej/C.C.
 
M

Majja

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej på er!
Vad som gäller är att skatten måste vara minst 4800kr/år och att fordonet ska ha varit avställt minst 15 dygn då gäller dygnsskatt + 50kr i påställningsavgift.
Ex: påställning 1/3. avställning 2/3 kostnad 50kr påställningsavgift + årsskatt delat med 365 dagar.( en dag)
Om fordonet ställs på den 10/3 igen får man skatta från 2/3 totalt nio dagar + 50kr.
Vägverkets regler är solklara om det är vettigt får var och en avgöra.
Många försäkringsbolag får justera upp sina system för att hänga med i svängarna.

Ha en trevilg kväll

Majja:spinny:
 
F

F.d. 29797

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej Majja
Jag vet inte om det är så solklart för mej. Min bil har varit avställd sedan oktober
2007. Om jag skulle ställt på den 25/2 2008 så anser jag att jag skulle betala
för dom 4 dagar som är kvar av februari +mars april maj när jag ställer på den
Men enligt vägverket får jag betala för hela februari när jag ställer på, men får tillbaka dessa pengar när jag ställer av den nästa gång, alltså mina pengar som dom skall tjäna
ränta på. Sen kan dom tjafsa om sina dagar hit och dit.

Ha' de bra
tommyg
 
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej igen!
Nu har jag som startade denna fråga fått svar från tjejen på vägverket.
För fordon med en skatt över 4800:-/år gäller dygnspris vid påställning + 50:- i påställningsavgift. det gäller endast om återstående skattebelopp för året är på minst 4800:-. I annat fall får man betala för den månad man ställer på fordonet.

Surt för de som ställer på i slutet av månaden som jag gjorde. Nu spelade det ingen roll för mig vilken dag i månaden jag gjorde det för jag har bytt bil.

Ställde på bilen den 27/2 för att åka till försäljaren 3 mil ca 35 minuters körning. Den 28/2 ställde jag av bilen igen (man får inte ställa på och av samma dygn), för detta får jag betala den nätta summan 468:- inkl påställningsavgift.
Var inne på att åka till försäljaren och låna en grön skylt, men tänkte då att det blir en massa åkande fram och tillbaka, bilen skulle bara lämnas.
Det hade varit bättre att göra så, för det hade jag tjänat på, eller så kunde jag chansat att köra och hoppas på att det inte fanns någon sheriff ute. Nu får jag glatt betala!!
/Bosse
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Nya skatteregler

Nu är det inte tjejen på vägverket som bestämmer.
Gudskelov.
Hon kunde ju inte svara på din första fråga, och tydligen inte ta reda på vad som gäller heller.

1 § Vägtrafikskatt beslutas av Vägverket genom automatiserad behandling med stöd av uppgifter i vägtrafikregistret.
Om skatt som har beslutats enligt 4 kap. 1 § 1 st. : 1 § Vägtrafikskatt beslutas av Vägverket genom automatiserad behandling med stöd av uppgifter i vägtrafikregistret." Om skatt som har beslutats enligt första stycket har blivit uppenbart oriktig på grund av misstag vid den automatiserade behandlingen, skall Vägverket rätta beslutet.

Märkligt nog rättar sig inte Vägverket efter lagen där heller, för så här skriver Vägverket på sin hemsida:

Vägverket fastställer skattskyldighet genom automatisk databehandling. Om du anser dig ha blivit felaktigt debiterad med fordonsskatt och vill att skatten ska omdebiteras är det till Skatteverket, som beslutande myndighet, du aktivt måste vända dig för att få ditt ärende prövat.
Skatteverket


Så här står det i Vägtrafikskattelagen, SFS 2006:227:

13 § Om ett fordon är skattepliktigt under endast en del av ett skatteår eller en skatteperiod, tas fordonsskatt ut för den tid då fordonet är skattepliktigt. Om skatteplikt föreligger under en del av en kalendermånad, tas dock skatt ut för hela månaden, om inte något annat följer av andra stycket.
I fråga om fordon för vilka fordonsskatten uppgår till minst 4 800 kronor för ett helt skatteår tas skatt ut per dag för den månad under vilken skatteplikten första gången inträder för fordonet eller skatteplikten upphör av annan anledning än avställning. Om ett sådant fordon har varit avställt och avställningstiden har omfattat minst 15 dagar eller om fordonet har gått över till en ny ägare under avställningstiden, tas skatt ut för dag under den månad då avställningen började eller upphörde.
För en kalendermånad utgör fordonsskatten en tolftedel och för en dag
1/360 av skatten för ett helt år.
Där står det alltså inget om återstående skattebelopp !!!!!!

Så OM du får ett felaktig debitering. så har du två möjligheter att få det rättat.

1. Du skriver till Vägverket och påpekar att den automatiserade behandlingen blivit felaktig.

Hjälper inte detta, så överklagar du Vägverkets beslut.

Detta skall ske till Skatteverket.

2 § Skatteverket skall ompröva ett beslut enligt denna lag i en fråga som kan ha betydelse för betalning eller återbetalning av vägtrafikskatt, om den skattskyldige begär det eller om det finns andra skäl.

Du kan då också begära anstånd med inbetalningen:

8 § Skatteverket får bevilja anstånd med betalning av vägtrafikskatt om
den skattskyldige har begärt omprövning av eller har överklagat ett beskattningsbeslut och det är tveksamt om betalningsskyldighet kommer att gälla, eller
det i andra fall kan antas att den skattskyldige kommer att bli helt eller delvis befriad från skatten.

Men jag tror nog inte det behövs.

För när skatten kommer så tror jag att den är uträknad korrekt per dag, oavsett var tjejen berättat!
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10558

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej!
Tack för detta långa inlägg med paragrafer, det har du gjort bra!
Det ser ju solklart ut att det ska vara skatt/dag oavsett vilken tid det är kvar på skatteåret.
Peronalen på vägverket verkar dåligt informerade om de nya reglerna!!
Kommer nu att äverklaga beslutet, men ska ringa en gång till och be om prislappen, det kan vara bra att se om alla är så dåligt informerade som tjejen var.
Det har redan kommit en räkning från vägverket, den är på 2090:- i skatt för tiden feb-jun, men ok den kom 2 dagar efter påställning, få se om det kommer en ny nu när den är avställd igen.
/Bosse
 
M

Majja

Guest
Sv: Nya skatteregler

Hej!
Problemet om man ställer på ena dagen och av nästs dag är att vägverket hinner kanske skicka ut skatteindrivning för hela perioden. Vad man ska göra är att ringa in till vägverket och uppmärksamma dem på att man har ställt av igen. Då skickar dom ut en avi på rätt belopp och krediterar samtidigt avin för periodskatten.

Majja
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
947
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Jag ställde på min bil den 22/2 och fick ett inbetalningskort på drygt 2000 kronor. Ställde sedan av den efter 10 dagar och fick besked att man skulle återbetala ca 1200 kronor.

Det skulle bli ca 800 kronor för 10 dagar. Jag tog kontakt med Vägverket och det var en korrekt debitering enligt tjejen på kundtjänst. Jag skulle få betala för hela februari och mars.

Som det sagts tidigare i tråden så räknas skatteåret på slutsiffran i registreringsnumret. Jag har en trea och således börjar mitt skatteår i juni. Först då skulle regeln om dygnsskatt börja gälla, detta enligt vägverket.

Detta står det ingenting om i vägtrafikskattelagen som syncopaters citerar. Jag tog kontakt med skatteverkets fordonsskatteavdelning i Örebro. Handläggaren som jag talade med hade en helt annan tolkning. Dygnskatten gäller fr.o.m den 1 januari 2008 oavsätt när skatteåret börjar.

Hon malkulerar mitt tidigare inbetalningskort och skickar ett nytt på 180 kronor som täcker skatten och påställningavgiften för 10 dagar.

Hon hade fått flera samtal från husbilsägare som ansåg sig blivit felaktigt debiterade. Hon sa vidare att man hade en dialog med vägverket för att rätta till problemet. (hur nu detta skall gå till då de har olika tolkningar).

Kenneth
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler

Hej.
Jag har en fråga angående försäkring av husbilen?
Hur gör Ni ? Är det samma procedur som med skatten ?
Har för mig att försäkringsbolaget blir automatisk informerad om av eller på-
ställningen ? Har jag rätt eller är ute och cyklar ?
Mvh

Perrovski
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler

Hej Geje.

Jag tackar för svaret.
Under tiden ringde jag min försäkringsbolaget som bekräftade mina tankar.
Mvh

Perrovski
 
F

F.d. 17552

Guest
Sv: Nya skatteregler

Master.

Du behöver inte vara rädd för de olika tolkningarna.

Skatteverket bestämmer.

Så här står det i vägtrafiklagen. 1 kap 2§

Beslut om vägtrafikskatt fattas av Vägverket för Skatteverkets räkning.
För Skatteverkets räkning verkställer Vägverket debitering av skatt enligt denna lag.

Vägverket har alltså inget att säga till om!
Skatten är Skatteverkets och Vägverkets uppgift är bara att debitera och dra in pengarna.

Så det beslut du får från Skatteverket gäller (Vägverket kan inte ens överklaga Skatteverkets beslut!), och Vägverket kan inte göra ett dugg åt saken - mer än att rätta sitt system för automatisk databehandling av debitering av skatt.

Så vad Skatteverket menar med dialog är nog hur Vägverket självmant skall rätta sina felaktiga beslut!
 

Tuzzan

HBK Medlem
Inlägg
500
Kommun
Falun
HBK-Nr
1538
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler

Jag gjorde en liknande grej.
Skulle besikta bilen för ev försäljning i januari, så den skulle vara körklar. Bilen var avställd och obesiktad.
Ställde på bilen och åkte till besiktningen som gick bra. 680:- för 10 minuter!
Fick räkning på skatten, ställde av efter en vecka, ringde till vägverket och undrade om jag skulle betala fakturan som var på ett halvår skatt, nej du får en ny faktura med aktuellt belopp gällande för hela januari månad, den skall vara betald på den tidigare fakturans förfallodag.
Tyckte det var tråkiga regler och alltså dyrt.
Kvinnan upplyste mig att: du får åka till besiktning utan att ställa på! Men bara raka vägen dit och hem igen!
En bra regel om man har besiktningsperiod under vintern, som jag inte hade en aning om!
Fick även betala försäkringen med samma procedur, ringa om ny faktura osv.

Det går alltså bra att besikta en avställd bil utan att ställa på den!

Mvh Tuzzan
 
Toppen