• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatteregler kommer

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
På uppdrag av Skatteverket har Transportstyrelsen sett över de beräkningsformler som gäller för att ta fram ett CO2-värde "enligt skälig grund".

Dessutom har Transportstyrelsen och Skatteverket, efter att granskat vad som är föreskrivet, kommit fram till att de CO2-värden som i vissa fall är angivna i CoC-intygen inte är relevanta för personbil klass II då intyget avser fordonets chassi och inte det färdigbyggda fordonet.

De nya formlerna och beskattningsreglerna kommer att träda i kraft 1/1 2016.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler kommer

Antagligen är de som vanligt ute efter skattehöjning.
Intressant är att det bara nämns Personbil kl 2. Det levereras åtskilliga lätta lastbilar som chassi för att sedan här byggas på med skåp och annan utrustning och i de fallen som jag känner till så har har original coc-intyg godkänts för dessa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler kommer

Utjämning av viktbaserad och utsläppsbaserad skatteberäkning?
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nya skatteregler kommer

Knepigt att husvagnsbranschen visar sådant intresse för husbilar. Kanske man borde ha en speciell skatteklass för släpfordon med bostadsinredning.:rolleyes:

(kunde inte låta bli när de visar sådant intresse för husbilar, de borde väl ha fullt upp med husvagnar)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nya skatteregler kommer

Det är väl ingen större risk att någon får sin skatt på HB'n sänkt. Snarare är det risk att en del får skatten höjd. Detta är nog ytterligare ett sätt att öka på skatteinkomsterna i bidrags-Sverige.

Bennie
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatteregler kommer

Men skärpning nu alla surputtar :)

Det har ju gnällts en hel del här både om dagens beräkningsmodell och det orättvisa med att vissa fått ett lägre/högre CO2 värde.

Nu är ju en förändring äntligen på gång.
Vi kan väl vänta med att spy galla tills vi vet vad det blir.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya skatteregler kommer

Av artikeln att döma finns det hopp om sänkt skatt.
Jag fick sänkt skatt på personbilen för 5-6 år sedan så än lever jag på hoppet.
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nya skatteregler kommer

Med en bil över 3,5 ton kan man ju påverka både skatt och försäkring genom täta av och påställningar. Funkar klockrent hos Transportstyrelsen men försäkringsbolaget har lite svårare att hänga med.

Förlorar visserligen en del av friheten att kunna åka iväg precis när man vill på grund av den "karenstid" på två veckor. Men med lite planering så funkar även det.
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatteregler kommer

Jag har importerat min bil och faktiskt fick jag skatten sänkt för ett par år sedan.
 
Toppen