• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya Skattepålagor.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

Oavsett vad jag tycker om prishöjningar, skattesänkninger, skattehöjningar och pålagor så bör diskussionen kunna ge utrymme även för de som tycker annorlunda än vad flertalet som skriver här gör för tillfället. Det blir inte mycket till diskussion annars.

Så länge diskussionen utgår från ett husbilsperspektiv är det OK, men övergår den till en allmän politisk diskussion hör den inte hemma här. Det finns andra forum på nätet för detta. Att inte hålla med om den rådande majoriteten i en tråd behöver inte betyda att man är en ja-sägare. Det kan ju också vara så att man verkar för sina åsikter i andra sammanhang eller andra forum.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

...så behåll den synpunkten för dig själv, och låt oss andra tycka vad vi vill.

Ja det var ju en trevlig attityd...

Tycka vad man vill får alla. Uttrycka sina åsikter trodde jag i min enfald att alla borde få göra också. Kalla inte detta för "debatt" eller "diskussion" om enbart åsikter som "passar in" får yppas! Läs gärna mer om hur "debatt" och "diskussion" definieras: Debattforumet Pro et contra [KTH]
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Jag uppskattar web-redaktörernas ambition att hålla en bra stil på debatten. Likväl har jag av vissa signaler förstått, att man inte ostraffat har en avvikande mening. Därför kan jag glädja "flertalet" (???) med att jag drar mig tillbaka ur den debatten.

Det ska bli intressant att följa hur protesterna och uppropen till kamp inom klubben mot höjda drivmedelspriser och andra kostnadshöjningar resulterar.
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Concurro, jag tycker det är trist att det till ental gränsande flertal som nu möjligen gläds åt att du lämnar diskussionen fick sin vilja igenom. Samtidigt tror jag att det är undantaget som bekräftar regeln, nämligen den att den helt avgörande majoriteten här respekterar andras åsikter och tycker om att diskutera för och emot dem. Det här är ett fritt och intressant forum för husbilister. Den som däremot tror att de vindar som blåser här skulle kunna få våra politiker att sansa sig i skatte- och pålagegaloppen, har missförstått det hela. Det är helt andra mekanismer som styr eller påverkar sådana beslut. Det är dessutom ofta så att inte ens protester från de allra tyngsta hjälper. Försäkringsbolagen och de största centrala bilistorganisationerna protesterade tidigare i år gemensamt mot den nya skatten på trafikförsäkringen. Hjälpte det? Nej! Låt oss trots det fortsätta den livliga och ofta givande diskussionen här på HBK:s Forum. Hälsn/AndersW
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2900

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

det skulle vara intressant att få siffror på de senaste årens höjningar, vad som är skattehöjningar o vad som hamnar på bensinbolagen, vad kostar det i utlandet?
 
F

F.d. 11346

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Vi ska inte klaga på de höga skatterna, utan glädjas åt att de är lägre idag än de någonsin kommer att bli.
icon7.gif
(stulet citat från en klok man)
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Gittan & Bengt,

Jag betalar om året i vägskatt för husbilen med en 2.8 liters turbo diesel 157 hästar € 223,14 (SEK 2052) och € 248 (SEK 2236) för halvförsäkring i ett år vilket includerar, basis + glas + brand + stöld.
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

Hej på er jag har kört våran Skoda felisia på 70% etanol 40% bensin dom sista två åren inga problem verkar son att vridet blir bättre men har en honda CRV gick det inte slog i 10 liter till full tang så började motor lampan att lysa så det varierar mellan fordon husbilen går ju inte den är en disel:santa-3-icon:
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Hej Jag vill inte kasta skit på sittande regering ,men varför har dessa avgifter tonat upp
sej på senare år, väntar bara på utsläppsrätt på husbilar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Nya Skattepålagor.

Jag skulle vilja föreslå ännu en skatt, nämligen en skatt på dom billiga plastleksaker m.m. som till stor del tillverkas av barn i U-länderna. Den skatten skulle oavkortad gå till människorna i dom länder som möjliggör vår överkonsumtion som ju blir väldigt tydlig just i juletid.

Var tog julbudskapet vägen? Vad symboliser tomten egentligen? Julen har blivit krämarnas högtid! Girigheten, det totala frosseriet, aningslösheten karakteriserar julen idag!

Hoppas ni inte sätter julgröten i halsen nu, men ibland tycker jag att gnället på skatterna blir lite magstarkt!

God Jul alla och ett Gott Nytt År, ett år, där vi kanske kunde tänka lite mera på vad vårt sätt att utnyttja jordens resurser kommer att leda till.

Jappe
 
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nya Skattepålagor.

Visst vill väl de flesta av oss för egen del ha billigare drivmedel, men hur minska förbrukningen annat än genom prismekanismen? Sverige har ju liksom de flesta andra länder godkänt överenskommelserna i Kyoto och nu senast på Bali, så minskningen måste ske på något sätt.
Det enda tänkbara alternativet till höjda priser torde vara ransonering i någon form och det vill väl ingen ha?
Prispolitiken har i vilket fall fungerat bra ur min synvinkel; jag har minskat mitt åkande betydligt jämfört med hur mycket jag körde med min första husbil på 70-talet.

Mvh
Åke
 

rapido7066

HBK Medlem
Inlägg
18
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
15453
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

läste i aftonbadet att det kommer ny avgifter för andra avställningen första är gratis:santa1:
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Nya Skattepålagor.

Om man åker utomlands på vinterhalvåret så kan man väl ställa av när man åker ut från Sverige eftersom man inte nöter på det svenska vägnätet då men man skall ju vara försäkrad och det fungerar ju även utan vägtrafikskatt betald.
 
F

F.d. 7103

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Fakta om husbilsskatten

Vad gäller fordonsskatt för husbilen så gäller från 2008 att den i skattehänseende är likställd med lätt lastbil oavsett vad husbilen väger. Skattevikten för personbil klass II (=husbil) är totalvikten. För lätt lastbil är det tjänstevikten som är skattevikt. Man kan inte längre registrera husbil som lätt lastbil, med mindre än att man river ut all husbilsinredning. Omregistrering av nuvarande lätta lastbilar ligger emellertid inte på myndigheternas agenda.

Det maximala skattebeloppet för husbilar med skattevikt på över 3.000 kg är 5.018 kr per år.

61. LÄTTA LASTBILAR och PERSONBILAR klass II - dieseldrivna
Skattevikt Skatt kr
0 - 1 300= 2 187
1 301 - 1 400= 2 339
1 401 - 1 500= 2 398
1 501 - 1 600= 2 457
1 601 - 1 700= 2 517
1 701 - 1 800= 2 695
1 801 - 1 900= 2 873
1 901 - 2 000= 3 051
2 001 - 2 100= 3 229
2 101 - 2 200= 3 407
2 201 - 2 300= 3 585
2 301 - 2 400= 3 763
2 401 - 2 500= 3 941
2 501 - 2 600= 4 119
2 601 - 2 700= 4 297
2 701 - 2 800= 4 475
2 801 - 2 900= 4 653
2 901 - 3 000= 4 831
3 001 och uppåt = 5 018

Hela skattetabellen med förord finns på www.skatteverket.se; Skatter, Fordonsskattetabeller.

För bensindrivna fordon är fordonsskatten betydligt lägre. Miljörabatten för partikelfilter kan inte erhållas vid registrering efter 2007, men redan beslutad rabatt (6.000 kr) gäller under 2008.

Beskattning efter koldioxidutsläpp, gäller endast personbil klass I. Partikelfilter belönas inte på husbilar, utom möjligen att den kan få högsta miljöklass (nr 4 = grön) och kunna köra in i de städer i Tyskland som har sådana restriktioner, vilka infördes i och med 2008.

PeterA
 
Senast redigerad av en moderator:

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

Hallå!
Det är väl kul när det blir lite hetta i debatten! Om alla bara flöt med strömmen vore livet ganska trist.
Nu till min fundering:
Förr om åren hade jag kompisar med lägenheter i Spanien. Dom var där nere långa tider åt gången. Varje gång dom lämnade Sverige ställde dom av bilen men behöll försäkringen. På så vis betalade dom inte fordonssskatt men hade försäkring.
Vet någon om det är lagligt och möjligt idag?
För den som skall ner till södern för säg 6 månader skulle det bli några tusingar till annat skôj.
/Nisse
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Nya Skattepålagor.

Nej det går inte.
Fordonet skall vara beskattat i det land som det är registrerat i om man skall få köra det över huvud taget. men du kan ställa av det när du kommer fram om du inte skall köra på minst 15 dagar.

Kastanj.
 
F

F.d. 17763

Guest
Sv: Nya Skattepålagor.

Ja det är redan genomfört . Ringde och kollade igår när jag fick min räkning . Jag får c:a 1700:- / gång. 3 ggr/år
 
Toppen