• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Sunny

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
12590
Medlemskap
2024
I Expressen står så fint att skatten går ner med nya beräkningsmetoden för 2016.
Jag fick skatteinbetalning till 1 feb 2016 och den har ökats med nästan 50%.
Dels har skatten ökats och man har dessutom lagt ett tillägg för årsmodell, vilket betyder att skatten ökas, kostar mer, automatiskt på alla bilar varje år.
Dessutom på alla bilar som inte har intyg på utsläpp och utrustning från tillverkare har man lagt till att de är utrustade med automatlåda vilket blir mera skatt. Inte automatlåda går att ändra med ett personligt till Trafikverket skickat intyg som man eventuellt kan få från tillverkaren.
Hur många vet detta och vad kan man göra?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Låt oss påpeka några saker:

1) Eftersom husbilar, ambulanser och likbilar är undantagna från kravet på deklarerat CO2-utsläpp finns det, så vitt vi vet, inte en enda husbilstillverkare som låtit fastställa utsläppsvärdena enligt de direktiv som finns.

2) Detta har fått till följd att Transportstyrelsen och Skatteverket ej längre accepterar några påstådda CO2-värden, vare sig dessa står i CoC-dokumentet eller i något i efterhand presenterat tvivelaktigt intyg.

3) Så gott som samtliga som fått en skattehöjning har tidigare betalat en för låg skatt, baserad på ett felaktigt värde (se punkt 2).

4) Att årsmodellen numera ingår i formeln för fastställande av CO2-utsläpp, innebär inte att C=2-utsläppet kommer att öka med bilens ålder. Således kommer inte heller skatten att öka, så länge formeln för skatteberäkning är desamma.

5) Att vissa av de bilar som ej har typen av växellåda angiven, får betala skatt som om de hade automatlåda beror på ett inkörningsfel hos Transportstyrelsen, En lösning på problemet kommer förmodligen att presenteras nästa vecka.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

2) Detta har fått till följd att Transportstyrelsen och Skatteverket ej längre accepterar några påstådda CO2-värden, vare sig dessa står i CoC-dokumentet eller i något i efterhand presenterat tvivelaktigt intyg.

3) Så gott som samtliga som fått en skattehöjning har tidigare betalat en för låg skatt, baserad på ett felaktigt värde
Påstår med en dåres envishet att CO2 värdet som står i mitt CoC dokument på min plåtis är lika rättvisande som på hantverkarens eller budbilens CoC dokument. Alltså inte det minsta tvivelaktigt!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Sluttillverkaren av den lastbilsregistrerade hantverkarbilen/budbilen är Fiat/Ford/Renault etc, och det är sluttillverkaren som svarar för att låta deklarera CO2-utsläppet.

Sluttillverkaren av den personbilsregistrerade "plåtisen" är Adria/Knaus/Pössl etc, och och det är sluttillverkaren som svarar för att låta deklarera CO2-utsläppet.

Om sluttillverkaren inte låter deklarera CO2-utsläppet (vilket inte krävs för husbilar, ambulanser och likbilar), skall CO2-utsläppet fastställas "enligt skälig grund". (Samma princip, "enligt skälig grund", gäller för övrigt även för ett stort antal andra typer av personbilar och lastbilar, se bifogade fil).

Den som anser att detta är fel, bör framföra sina åsikter till dem som fattar beslut (regering och riksdag), och inte till dem som verkställer besluten (Transportstyrelse och Skatteverk).
 

Bilagor

  • beakningsformler.pdf
    88,5 KB · Visningar: 68

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Kalleiviken om du jämför ditt coc värde med det beräknade värdet enl transportstyrelsens mall hur slår det då
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Påstår med en dåres envishet att CO2 värdet som står i mitt CoC dokument på min plåtis är lika rättvisande som på hantverkarens eller budbilens CoC dokument. Alltså inte det minsta tvivelaktigt!

Jag håller till stor del med, men jag misstänker att COC dokumentets värde är för en olastad
skåpbil, vilket ju en husbil aldrig är?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Påstår med en dåres envishet att CO2 värdet som står i mitt CoC dokument på min plåtis är lika rättvisande som på hantverkarens eller budbilens CoC dokument. Alltså inte det minsta tvivelaktigt!

Jag törs påstå att detta inte stämmer.
Co2 värdet är som bekant beroende av bränsleförbrukningen och den mäts vid bilens tjänstevikt.
Din tjänstevikt är klart högre än en budbils tjänstevikt. Alltså drar din mer bränsle och den får därmed ett högre co2 värde. Du kan aldrig få din bil att dra lika lite bränsle som en tom budbil.

Men visst är det tveksamt om skillnaden jämfört med schablonvärdet är rimlig på plåtisar.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Ingrid o Pålle /Den som anser att detta är fel, bör framföra sina åsikter till dem som fattar beslut (regering och riksdag), och inte till dem som verkställer besluten (Transportstyrelse och Skatteverk)./

Då får vi alltså vänta till 2018 innan vi kan yttra oss, det är naturligtvis så att skatteverket vidare till transportstyrelsen har fått sitt uppdrag av regeringen som är ytters ansvarig men troligen inte har en aning om dessa formler som det jobbas med.
Jag tycker att transportstyrelsen ska ha lite påringningar det är ändå deras konstruktioner som gäller och trasslar till det. ;)
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Och en önskan att beskatta så mycket som möjligt. I värsta fall hamnar vi i en "dansk" situation. Husbilarna blir bortskattade. Alla får satsa på en camper i stället.
 

Sunny

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
12590
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Arbetar du på Trafikverket eller Skatteverket?

Om du tittar på sista formeln av skatteberäkning påverkar årsmodellen utslaget för skatteinbetalning årsvis så att skatten kostar mer automatiskt för varje år som går!!!!!!!!!!!!!

Har Ingrid o Pålle kontrollerat att de flesta husbilar får skattesänkning med hjälp av formeln? Jag har det i några fall och det stämmer inte att de får lägre skatt det blir på de jag sett c:a 2500:- mer per år.
Sedan är det utredare på Trafikverket som ligger bakom formeln, läs Expressen
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Arbetar du på Trafikverket eller Skatteverket?

Om du tittar på sista formeln av skatteberäkning påverkar årsmodellen utslaget för skatteinbetalning årsvis så att skatten kostar mer automatiskt för varje år som går!!!!!!!!!!!!!
Om du sätter in värdena i mallen så ser du att skatten minskar med nyare årsmodell
 

Sunny

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
12590
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Ja Pettersson det är det jag säger . ju äldre bilen är kostar skatten mer och mer.
(tillrättat fel)
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Nya skatten HÖJS för husbilar 2016

Sluttillverkaren av den lastbilsregistrerade hantverkarbilen/budbilen är Fiat/Ford/Renault etc, och det är sluttillverkaren som svarar för att låta deklarera CO2-utsläppet.

Det är inte alltid så, åtskilliga lätta lastbilar levereras som chassis och förses sen här med skåp,lift, inredning etc som passar för den tilltänkta verksamheten och i de fall som jag känner till så har den ursprungliga co2 deklarationen då gällt vid registrering.

Det är inte heller så som någon påstod här att budbilar och lätta lastbilar går tomma, de brukar utnyttja lastvikten och ibland mer därtill.
 
Toppen