Nya regler för övervikt

Tråd startad i 'Lagar o Regelverk' av HasseRoth, 17 April 2018.

1. HasseRoth

HasseRoth HBK Medlem

Kommun:
    Ljungby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    3840
    Någon som har koll på vad som gäller med de nya reglerna för övervikt?

Har en 3,5 tons husbil med liten lastvikt och vad jag förstår så kommer det nya regler för beräkning av övervikt.
    Kan någon redogöra på ett begripligt sätt vad som kommer att gälla? Samtidigt har jag läst att man även kommer att göra det enklare att väga upp bilar om tekniska möjligheter finns, vad är det som gäller här?

Pirkko & Kjell och D-A Hägg gillar detta.
  2. Lasseboy

Lasseboy HBK Medlem

Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    11736
    CapYank gillar detta.
  3. smålänningen

smålänningen HBK Medlem

Kommun:
    Älmhult
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1442
    Även om beräkningen av övervikt eventuellt kommer att ändras så löser det inte problemet med låg lastvikt. Vid kontroll så kan polismannen begära att fordonet ska vara under 3500kg innan fordonet får fortsätta färden. Ska frugan få ta bussen, eller vad ska lastas ur på parkeringen? Jag har vägt upp 2 husbilar och 1 husvagn för att slippa den oron. Men det är mitt val. För att få reda på om er bil går att väga upp kontakta en firma som jobbar med ert märke och fråga om det är möjligt. Flertalet nyare 3500kg går att väga upp till 3850 eller 3650kg med intyg från generalagenten + regbesiktning.

ClasB, Jan K och classe273 gillar detta.
  4. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2018
    HBK-Nr:
    25289
    Och bara för att beräkningen framöver kommer att ske med utgångspunkt från totalvikten, i stället för lastvikten, så skall man nog inte räkna med att böterna blir lägre. Plus olägenheten med urlastningen.

MVH
    Hans

Jokin och smålänningen gillar detta.
  5. knarrevik

knarrevik HBK Medlem

Kommun:
    Lysekil
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3172
    Norrmännen slipper böter om överlasten understiger 500 kg, tidigare 1000 kg men får inte köra vidare förrän totalvikten uppnås.
    Dilemmat kvarstår vem eller vad som är oumbärligt.

Jan K och smålänningen gillar detta.
  6. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Vatten kan ju vara umbärligt t.ex.

-geva- gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.