• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya hastighetsgränser

F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Märkligt att man kan spara liv genom att höja hastigheterna.

Jag trodde i min enfald att det var precis tvärtom.

Titta bara på hur stressade många blivit av ökningen till 120km/tim på E6 söder om Falkenberg.

En fullständigt omotiverad ökning, anser jag.
icon8.gif


DS
 
P

PAM 97

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

hej jag tror att det blir bra, om man tänker 60 istället för 50 där det inte finns några hus men bra väg, eller 80 istället för 90 är inte det bra?? jag välkomnar förslaget:mcride:

Pelle
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

:cool: Är det tvingande att komma upp i 120, jag tänkte bara så man inte blir bötfälld för att man bara når 105 km i nerförsbacke och hemlängtan, såg en gubbe som vart bötfälld för att han körde för långsamt
Från en som tycker om att skynda långsamt:wink:
 
F

F.d. 52909

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Varför sträva efter o köra fort i husbil, eller bil.....förstår inte vitsen, mer än på racingtävlingar.

När vi är lediga så är det väl upplevelsen att kunna se sig omkring, ta det lungt...tycker att det ligger så mycket hets o framåtsträvanda annars i vardan så det räcker o blir över.

Kan inte heller tänka mig att det blir mindre olycker ju högre hastighetsgränser vi har, finns liksom ingen logik i det.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Håller totalt med Rollerteam! Vad är det för kul att åka fort med en husbil? Att åka husbil är väl lite som att åka motorcykel, det är inte målet som är resan utan att resan är en del av målet? Själva har vi inga problem med hastigheterna då våran Iveco går bäst i 90 och toppar kanske 110. Att ladda runt på en bana med en racingbil som gör 300 är väl nåt av det roligaste man kan göra men där åker alla åt samma håll och alla kan köra bil. Trots ett antal pokaler så blir jag alltid omkörd på våra vägar... Tanken for snabbt till ett gammalt ordspråk: Bättre bortkommen och omkörd än omkommen och bortkörd... Till vardags åker vi Hyundai Atos och Jeep, inga fortåkargrejer det heller!
 

Leif-143

FD HBK Medlem
Inlägg
426
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
143
Medlemskap
2021
Sv: Nya hastighetsgränser

min älskade "my love II" tuffar bäst i 85- 90 då hinner man se lite av omgivnigarna åxå
 

Hymer

HBK Medlem
Inlägg
810
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

Hej!

Vill i första hand ansluta mig till de tidigare skribenter som förordar ett körsätt som baseras på en lugn framfart. Jag kör varje år ett rejält antal husbilsmil ute i Europa och har alltid förundrats över alla de husbilsresenärer som blåser förbi på motorvägarna i 110 - 120 km/h. Till vad nytta frågar jag mig. Vad ska de göra med den tid som de eventuellt tjänar in genom att utsätta mig, sig och familjen för den ökade trafikfara som denna fart innebär? Det måste vara en väldigt betydelsefull verksamhet som kräver denna tidsvinst.


Själva håller jag och hustrun oss normalt kring 90 km/h, trots att vår husbil enkelt skulle kunna matcha alla dem som ser oss som en väglus. Vi följer med långtradarna i deras rytm, vilket innebär att vi slipper ständiga omkörningar av dessa, samtidigt som vi lyssnar på en ljudbok, musik från en väl vald CD-skiva eller för ett stilla samtal.

Och så här i Linnéfirandets dagar här i Småland vill jag avsluta med ett visdomsord från denna lärda man: Vad är livet? En låga, så länge oljan räcker.

Tänk på den gó vänner!
 
F

F.d. 6057

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Nu kanske inte dessa nya hastigheter bara handlar om husbilsåkare!!! utan alla bilister i detta land. tror faktiskt att de flesta (även husbilsägare) kör mer personbil än husbil. och jag tycker att detta förslag verkar bra. dagens hastighetsbegränsningar rimmar inte alls, ta te x mycket bred och fin sträcka (E4) mellan Piteå - Luleå gäller 90 km/h medans krokig smal väg te x mellan Älvsbyn och Arvidsjaur gäller 110 km/h
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Jag undrar om det här är så bra egentligen. Blir det inte bara förvirring?
Med nuvarande system kan man ju i regel räkna ut vilken hastighet som gäller om man nu skulle ha missat skylten och det gör vi väl alla från och till.
Det blir betydligt svårare om det kan vara både t.ex. antingen 60, 70 eller 80.

Man får ju bara hoppas att vägverket nu inte går fullständigt bananas så att vi får en massa nya skyltar. 1 km 60 - 2 km 70, 500 meter 80, 2 km 70 igen osv. osv.

Men dom som gör skyltarna blir ju glada.

Skipper
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Kan väl va bra i vissa lägen, men jag tycker at VV borde göra fokus på andra saker, t.ex. att köra lite bättre reklam för hur man beter sig när man skall ändra färdriktning.

Det är ju så att nästan hälften av alla bilar, särskilt BMW, Mercedes och en del andra stora bilar, inte som original är utrustade med KÖRRIKTNINGSVISARE.

Man kan stå och vänta för att komma ut från någon sidogata hur länge som helst för att IDIOTERNA inte kan visa att dom tänker svänga.

Det är ju sällan man får in en jackpot på alla dessa bilister men om man ligger efter dom och parkerar bredvid varandra och han inte har gjort tecken så brukar jag gå fram till dom och vänligt kommentera, ATT DIN BLINKERS HÖGER BAK INTE FUNGERAR.
Oftast ser dom då ut som om -kom och hjälp mig-.

Sedan tycker jag att man skall förbjuda folk att tala i mobilen utan handsfree när man kör bil. Sverige som har så mycket förbud av alla slag är det enda land i vårt närområde det är tillåtet. ??? Är vi bäst i världen igen, eller. Nej, det är mycket som man skulle vilja ha annorlunda. ÄR DEN NÅGON SOM TYCKER SOM JAG, undrar kurt
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

Håller med dig kurt.b och alla andra som förordar en lugn körstil.
Att det som står på skylten är den högsta hastigheten kan vi nog var eniga om.
Om man sedan är på väg på semester t.ex. till medelhavet så ser jag inget fult i att åka det som står på skylltarna.
Det här som man befarar nu med för många korta hastighetssträckor är inte bra, men man får väl hoppas att det finns någon som tänker till.
Tycker annars det här verka mycket bra. Det finns idag ett fåtal vägar som säkert kan få höjd hastighet som vissa motorvägar. Det finns också en hel del vägar som borde få sänkt hastighet. Här tror jag 80km/h kommer att vara en användbar hastighet på före detta 90-vägar. Vi har ett bra exempel här utanför Uppsala med den mycket tragiska bussolycka som har varit på en 90-väg.
Nu när man kommer att ändra hastigheten i ett större antal så vore det nog mest optimalt om man satsade mer på elektroniska hastighetsskyltar. Varför ska hastigheten vara det samma vid klarblå himmel en dag i Juli som en kväll med snöstorm i Novembar. Verkar helt ofattbart. Vi har mellan Uppsala och Stockholm sett hur det går på motorvägen vid Stora Väsby när trafiken trycker på i helt fel hastighet med enorma seriekrockar som följd. En vild gissning är att hastigheten har varit fel mot väglaget.
Jobbar i Stockholm och har pendlat till den regionen i över 20år och skulle vilja påstå att det har varit stora förändringar på antal bilar och tempo. Trycket och tempot på tillfartsvägarna innan köerna sätter stopp är helt otroligt. Skulle nog vara en upplevelse för många som aldrig varit med om det här. Verkar inte finnas någon övre gräns på hastigheten utan bara framförvarande bils hastighet.

Så fram med flera elektroniska hastighetsskyltar som kan regleras efter tid på dygnet och väglag. Då kommer hastigheten också att kännas mer motiverad vilket borde ge en bättre säkerhet. Fast det klart dom riktiga idioterna biter fortfarande inte några förbudsskyltar på.

Mvh Håkan J
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

:cool: Jag undrar om inte farterna på vägarna är en avspegling av vardagslivet, ta bara det här med att handla på varuhus, jag upplever det som samma sak som i trafiken. Där gäller det att obenhörligt komma först, folk bryr sig inte där heller man kör på varandra, irrar omkring, klagar över långa köer, bara för att sen när dom har betalat och packat sin bil med varorna så fortsätter dom ut i trafiken med samma inställning som inne i varuhuset, jag ska bara fram först jag har mest bråttom. Vad är då min poäng med det här påståendet, jo någon någonstans måste börja bryta detta betende och radikalt ändra levnadsmönster för oss alla, en ide kan vara, sätt upp vägskyltar i varuhusen istället, sätt en ratt på varuvagnarna, bygg rondeller, för jag tror att har man inte plåtskalet som personligt skydd i bilen så kommer vi närmare varandra i varuhuset så att man kan prata personligen med varandra och ta det lite lungnare kanske träffa någon ny bekantskap och prata med i kön vid kassan, sen när man åker där i från KANSKE man är lite lungnare i kroppen, eller är det precis tvärt om. jag menar att pga stressen i varuhusen blir vi till vildjur i trafiken , när vi äntligen har lyckats att ta oss UT där i från???
Vad vet jag en tillsynes vanlig bilist.:wink:
 
F

F.d. 418

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Det "hjälpsamma" tipset till de som saknar förmåga att använda blinkers, var bra. Det förtjänar att prövas! Större flexibilitet på hastighetssidan vore också bra men till syvende och sist är det ju trots allt föraren som måste visa omdöme. Det som förr kallades de relativa hastighetsbestämmelserna, verkar ha fallit i total glömska. Idag gäller det att hålla maximalt tillåten hastighet oavsett väglag och trafikmiljö; därmed basta. Trist och farligt! Snart är vi i Sverige nog ensamma i Europa om att tillåta mobiltelefonerande utan handsfree. "Det är inte vetenskapligt belagt att det är farligt", hävdar Vägverket. Jag tycker inte att det krävs vetenskapliga belägg. Det räcker att se sig om i trafiken. "Sovande beteende" brukar utmärka den som pratar i telefon med nallen vid örat. Såg förresten, apropå Vägverket, i dagens SvD att nämna verk förbjudit en gästisinnehavare i Dalarna att ha skylten "Bed and Breakfast" vid vägen. "Folk förstår inte vad skylten betyder", påstår Vägverket. På sig själv känner man andra, sägs det så kurser i engelska tycks vara ett behov i Borlänge. Vi andra förstår skyltens budskap. Nu ska jag gå ut i det fagra solskenet! Hälsn/AndersW
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

Hmmmm!
Jag får väl ge mig in i det här getingboet.
Tro det eller ej men jag är för fri fart på motorvägar, jag anser att jag själv kan bedömma detta, åtminstone på motorväg.
Det är inte farten som dödar, det är tvärstoppet.
Ha en underbar dag alla.
MVH KEJO 20
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Med Skorven är fartgränser sällan ett problem. Över 90 kommer man ju inte gärna utan att märka det...

Med personbilen däremot får jag väl däremot säga att det är bra lätt att hamna en bit högre på bra väg. Inte för att jag har så himla bråttom, stressar eller så, utan för att 100-110 någonstans känns som en väldigt "lagom" fart.

Så jag skulle nog uppskatta lite höjda fartgränser, även om jag inte kan "utnyttja" dem med husbilen!

(Och mobilsamtal utan handsfree skulle gärna få förbjudas, men det är ju ett annat ämne...)
 

Hasse P

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
121
Medlemskap
2024
Sv: Nya hastighetsgränser

:cool: Det är bra KEJO jag respekterar din åsikt fast jag har en annan. För det finns och ska finnas olika åsikter om saker och ting, bara man till slut förstår varandra.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Det är precis som någon annan skrev tidigare. Hela samhället återspeglar sig i trafiken, bristen på omdöme och ansvar. Man kan lagstifta precis hur mycket som helst, höja böterna hur mycket som helst, införa nollvisioner mm. Det har alltid funnits människor utan omdöme och ansvar som fullkomligt skiter i sina medmänniskor bara dom går först. Dom får man aldrig bort genom dom här sätten. Taskigt vaggade och feluppfostrade från början är problemet. Inget man kan råda bot mot när 40 år är passerade och man åker i en typ Volvo V70T som firman bjuder på. Man är värst i trafiken, grinigast i affären, mest stressad på Mc Donalds, skriker högst av alla föräldrar när barnen idrottar. Visst, jag kan ha fel men jag tror det inte då jag både kör bil, har kört ambulans, går och handlar, håller på med ungdomsidrott, har en dotter som jobbat på Mc Donalds...
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Du har jäv... rätt i vad Du säger Kölis. Jag kunde inte sagt det bättre själv. Folk har så jäv.. bråttom så att dom skyndar sig så att dom kan dö så snabbt som möjligt.

Ta det lugnt nu så att vi kan träffas i Älghult och inte på en annan plats som vi kommer till förr eller senare, vi får väl hoppas på det senare, hls från ett hus som kan hålla hastigheten, Monica o Kurt
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Nya hastighetsgränser

Kejo20.

Fri fart på motorvägar i Sverige. !!!!! Nej, tack

Inte vill jag färdas i det vansinne som förekommer på Tyska Autobahnsträckor med fri fart.

Vi har träffat många tyskar på campingar som talar varmt om de svenska motovägarnas lugna tempo, och det förfärliga dödsförakt som förekommer på Autobahn hos BMW, Porsche och Mersagrabbarna. Bla.

Mvh

DS
 
Toppen