• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya forumet , jag måste vara..... men nu har ljuset gått upp :)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag har inte kommit överens riktigt med det nya forumet och när jag öppnat sidan så har man ju kommit till "Hem" längst till vänster .
När jag sedan klickat på Forum så har den rullningslisten kommit fram där det står .
Senaste inlägg
Olästa inlägg
Sök i Forum
Forum jag följer
Trådar jag följer
OSV .....

Så nu skall jag ge er alla ett gott skratt ..... Jag har då klickat på alla dessa undertrådar men trodde aldrig att själva rubriken alltså den översta fliken också var klickbar och att man då var tvungen att dubbelklicka på den.
Jo jag är kanske korkad men det kan ju vara fler som gjort samma misstag och då svär över varför dom inte hittar .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Det räckte fick jag tips på Facebook att bara klicka på rubriken .
Jag trodde inte att själva rubriken var också en länk utan bara en överskrift .
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
616FF2C4-7E95-464D-881C-BFFF4D55666C.png
Ytterligare en funktion finns om man klickar länge på rubriken.
Tyvärr är det nya forumet betydligt segare än det gamla i vissa lägen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Trykke lenge er touchscreen utgaven av høyre museknapp. Min erfaring er at det meste er minst like raskt som på gamle forumet, men endel har flyttet seg. Det som kan bli tregere er at en nå kan vise bilder maksimert mens gamle forumet alltid viste miniatyrer først. En kan velge dette når en legger ut bilder.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Kan det vara så att det gamla forumet i högre grad använde cacheminnet?
Ibland upplever jag att det nya forumet laddas ytterst långsamt på min iPad Pro som annars är betydligt snabbare än en Windowsdator.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Om databasen är Oracle-db (borde vara så), då är det flera "lager" programvara som ligger mellan SQL anropet och presentationen på skärmen. I värsta fall får man titta på "key" strukturen och hur man designat övriga index, virtuella tabeller osv. Så länge indexeringen fungerar och man slipper sekventiella sökningar (läsning av alla rader i en tabell), då ska vi vara glada.

Jag tycker att det går hyfsat fort med tanke på mängden lagrad data, men det återstår att se om några år hur "fort" det blir då. Även då finns optimeringslösningar så nog klarar vi oss alltid.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Intressant! Mimer var också mycket lovande Svensk produkt som jag jobbade ett tag med, men vart tog den vägen? MySql var den enklaste SQL-varianten på min tid och ganska jobbig för "korrelerade" SQL satser, hoppas att dagens version är bättre. Mariadb, hmmm... Ska bli intressant att följa upp utvecklingen, tack Knut!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Selv google kjører på sin egen lagringsmotor i MariaDb, Michael “Monty” Widenius som var en av de sentrale ved starten av MySql ga produktet namn etter datteren My. Når han etter oracle sitt oppkjøp startet MariaDb så ble den andre datterens namn benyttet. I dag er disse 2 databasene direkte kompatible når en velger samme lagringsmotor.
 
Toppen