• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya försök i HDR

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya försök i HDR

Har du skaffat den skarpa versionen av Photomatix?

Använder du bracketing och i så fall hur många stegs differens är det mellan bilderna?
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Jösses...........:msn_weird:
Jag fick den skarpa Photomatix i går från Tyskland.......problemet var bara att den var på tyska, glömde skriva och önska den på engelska.
"Bracketing" vet jag inte vad det är... skall gå in igen och se om jag kan lösa detta.
Men jag andvänder mig av 2 steg på 3 bilder.
Jag kämpar på.... :msn_laugh:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nya försök i HDR

Om det inte går att byta språk i det program du just köpt så kan du säkert ladda ner det på engelska och låsa upp det med den produktkod du fått med köpet. Fast du har väl redan demoversionen på engelska kanske?

Har du någon i bekantskapskretsen eller släkting som är student kan du köpa Lightroom till ett pris som är ca 1/3 av normalpriset. Precis samma funktionalitet som den vanliga men du måste ha kopia på studieleg eller studieintyg att maila till Adobe.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nya försök i HDR

Bracketing är när kameran tar att antal bilder, vanligen 3 eller 5, med olika inställningar för varje bild. För HDR är det lämpligt med 2 bländarstegs eponeringskompensation mellan varje bild. Bracketing kan också finnas för vitbalans samt med olika steg mellan varje exponering.

Tänk på att det valigen är bäst att ha bländarförval när du tar bilder för HDR så att skärpedjupet är oförändrat, det vill säga exponeringstiden ändras mellan varje bild.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Hej Michael och tackar så väldigt mycket för dessa råd och tipps... vad smart och ladda hem en engelsk vers. nu när jag har en kod. Skall testa detta.
Vad bra, nu vet jag var "Bracketing" betyder....jag tar 3 exponeringar, tror inte det går att ta 5 med min D90.
Nu är man snart på banan igen .......:bock:
mvh Stig
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nya försök i HDR

Jeg oppdaget at Hugin prosjektet også kan brukes til HDR, selv om det er laget for panorama. Har nettopp missbrukt dette freeware programmet til å flette sammen 4x12 skjermdumper fra et GIS program for å få et høyoppløslig bilde av eiendommen i Australia. Har en flere bilder av samme motiv med forskjellig eksponering så klarer Hugin også å korrigere for noe bevegelse mellom eksponeringene, forenkler for oss som ikke har kamera som automatisk lager bracketing.

For andre endringer som justering av perspektiv er det og relativt enkelt i bruk. Faktisk så er det jeg holdt på med noe av det mer kompliserte å få rett - måtte påstå at jeg hadde en ekstrem tele på kamera - sluttproduktet ble laget med 2m virtuell linse. Ved kortere så korrigerte programmet for linsenes normale lille avbøyning i kantene og ville ha mer enn 50% overlapp for å få bildet rett - jeg hadde under 10% :msn_weird: så det ble mange manuelle koblinger mellom bildene.
 
F

F.d. 30024

Guest
Sv: Nya försök i HDR

En naiv fråga kanske , men kräver detta HDR (format?) att ursprungsfilen är i RAW?
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nya försök i HDR

Nej. Det går med JPG, TIFF, DNG, diverse olika RAW-format samt några till (i version 3.2)
 
F

F.d. 50064

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Hej jag får komma in å kladda lite med.Tycker att skall man hålla på med att förvränga varför inte ordentligt lägger tre olika bilder på varandra.
2_4_1.jpg

2_5_1.jpg
Bilder tagna runt arbetsplatsen.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya försök i HDR

aRIMG0017_8.jpg


HDR-bild av Uddevalla.
Photomatix Pro
 

Thomas

HBK Medlem
Inlägg
170
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3344
Medlemskap
2024
Sv: Nya försök i HDR

Hej hur gör ni? Är det i datorn ni skapar HDR? Jag har en Nikon D90 har försökt hitta något om HDR i bruksanvisningen men hittar nada...
hej från thomas som är avundsjuk på era biler.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya försök i HDR

Leta efter bracketing!

2 bilder eller fler sätts samman i datorn, tex med hjälp av Photomatix.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Nya försök i HDR

Hej Anders, kan du inte lägga ut lite skärmdumpar på dina inställningar i Photomatix, du lyckas få riktigt fina resultat! :msn_laugh:

Inga konstigheter egentligen, jag låter Photomatix sköta det mesta.

bild1.jpg

Det är sällan som jag använder "Grungeläget" utan i regel något mildare.
bild2.jpg

I detta fallet valde jag "Enhancer-Painterly"
bild3.jpg

Efter att Photomatix gjort sitt återstår den sedvanliga bildbehandlingen: Beskärning, kontrast, färgbalans och ev. clarify samt möjligen en ram.
 
F

F.d. 8325

Guest
Sv: Nya försök i HDR

Hej och tackar Mickael och Anders för dessa vackra och inspererande bilder ni skickar in........jag är imponerad och bara njuter:bock:
All information ni har lust att skriva om era bilder, läser jag barnivrigt !
mvh Stig
 
Toppen