• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny vs 10 år gammal husbil

Dorishult

HBK Medlem
Inlägg
673
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
6745
Medlemskap
2024
Map servicekostnader.
Jag var in på MAN i Stockholm och köpte filter.

Bränslefilter, både förfilter och huvudfilter samt oljefilter.
Allt naturligtvis original MAN.
Kostnad för dessa tre filter...........486 kr. (inkl moms)
20l Olja på Swedol enligt MAN 3477 (Q8) ca 1500.

Inte dyrt alls.

Helt riktigt! Har man möjlighet att själv göra jobbet så är det ett alternativ!
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nja, det där med mattematiken är alltid spännande.
Själv tror jag dom allra flesta kommer vara väldigt försiktig med att köpa en lyxbuss där ägaren själv påstår att han är den självlärde mekanikern.

Därför tror jag att det kan bli svindyrt att göra saker själv i slutändan.

Nu kommer jag bli påhoppad: Sparar man kvitto och dokumenterar reparationerna/serviserna så är det värdefullare än stämpeln ifrån bilverkstan. Fast det tror inte jag gäller lyxbilar, nästa köpare kommer kräva stämpel eller så blir priset därefter.;)

Man ska dock aldrig underskatta magkänslan....
 

Johan&Marie

HBK Medlem
Inlägg
226
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
25563
Medlemskap
2024
Alla gör olika val men en bil som är 10 har delar som är 10 år som man inte byter .
Har dålig koll på husbilar men det som avgjorde var planlösning /lastvikt /ålder .
Alltså en kombination av saker som passade oss . Hur är krock säkerheten i en bil som är 10 år äldre? Vet ju att många äldre bilar inte har krockkuddar på passageraresidan t.ex.
Sen måste jag säga att det är tur att många kan och vågar meka med sina bilar hur ska vi andra amatörer få råd och tips annars
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
I mitt fall är det inga problem, jag jobbar som (bland annat) motorlärare på tunga lastbilsmotorer.
Naturligtvis dokumenteras allt och kvitton sparas.
 
Ö

örjan o irene

Guest
Det finns också sådana som jag, som inte kan något om teknik och bilar och får förlita oss på andra. Jag/vi hade en "äldre" Dethleff, 2105-I 2005, som vi haft i 8 år. Fungerat utmärkt, aldrig några problem, mätarställningen var drygt 12000 mil när vi sålde den. Gick igenom besiktningen med ua i alla år. Därmed inte sagt att den inte kostade något i underhåll. Men när man inte kan göra något själv så blir det ändå en kostnad. Pga av min oförmåga att inte förstå/veta hur man har koll på allt så har vi nu bytt till en nyare bil, en Pilote Van 630, 2016. Förstår att detta förstås medför vissa kostnader för service osv, men vi hoppas att slippa "överraskningar" i form av dyra oväntade reperationer.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Nu blev det självmål....:confused:
Förstår att du sprider ut att det är bättre att köpa en 10 år gammal lyxbuss än att köpa en ny vanlig husbil eftersom ni en dag ska sälja en gammal buss. Att ni sen hävdar att det är billigt att serva bussen utan att tala om hela situationen blir lite väl konstigt. Och dina rekommendationer i tråden kommer troligen utvärderas annorlunda för trådskaparen nu.


I mitt fall är det inga problem, jag jobbar som (bland annat) motorlärare på tunga lastbilsmotorer.
Naturligtvis dokumenteras allt och kvitton sparas.

Det är lätt att tro att det som skrivs här är sanningen på vad folk tycker, men det är ganska få som skriver mycket på forumet och ibland i egen sak, eftersom ni kommer från båtlivet har ni nog redan listat ut det.;)

Tänk att jag ibland har det i magen trots att man är född bakom flötet.:rolleyes:
 
F

F.d. 55939

Guest
Jag tackar ödmjukast för alla er åsikter och tips i min tråd.
Vad tråden säger är att det inte är någon fara med en bil som är 10 år och gått 10-12 000 mil.
Vill man ha en liten modernare bil så går man för en nyare.

Samma diskussion dyker upp här hemma. Jag går hellre mot en något äldre premium bil än en nyare med något lägre byggkvalitet...men min andre hälft vill naturligtvis göra tvärtom. Nyare och snyggare inredning gentemot den äldre med ibland tråkig mörk inredning fast med vattenburen värme och kanske lite högre byggkvalitet. Det hela kommer förmodligen sluta med att vi behåller vår nuvarande lilla Hobby:)

Jag tycker alla ni har bidragit med bra åsikter och att det inte finns något rätt eller fel utan det är upp till varje person att avgöra vad som passar bäst.

Väl mött
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.233
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nu blev det självmål....:confused:
Förstår att du sprider ut att det är bättre att köpa en 10 år gammal lyxbuss än att köpa en ny vanlig husbil eftersom ni en dag ska sälja en gammal buss. Att ni sen hävdar att det är billigt att serva bussen utan att tala om hela situationen blir lite väl konstigt. Och dina rekommendationer i tråden kommer troligen utvärderas annorlunda för trådskaparen nu.






Tänk att jag ibland har det i magen trots att man är född bakom flötet.:rolleyes:

Ja hemska tanke!
Det gäller förstås ingen annan i vår värld, tala i egen sak?
3,5 tons bil bättre än tyngre.....
Fiat är ett bra chassi.......
Plåtis är bra......
Smal bil är bra.....
Märke x, y z är bra....
Elverk är inte bra, men Exotiska batteri teknologier är bra....
osv
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.568
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, när man läser en del av de här inläggen så handlar några om att en större husbil och dess kraftiga chassi börjar att säcka ihop när de kommit upp över 10 till 15.000mil.
De flesta av de här större bilarna har ju samma chassi som transportbilar som kan gå någon tråkig tur och retursträcka dagligen och lätt överskrida det miltalet med god marginal på ett år.

Jag har skrivit om det här minnet förr i liknande sammanhang..........
En kompis och hans tilltänkta hästintresserade sambo talade entusiastiskt om att de hade fått tag på en mindre lastbil som de skulle bygga häst och bobil av.
Min fråga var, om den verkade fin och ok.
Svaret blev "Ja den är jättefin och dessutom så har den bara gått 65.000mil"..............
Jag hickade till,men fick förstå att det är möjligen redan då som första ägarna börjar att fundera på att byta ut sina transportfordon, och då är det läge att hitta en skaplig "lågmilare" för privatpersoner.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen