• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ny systemkamera

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Intressant läsning...ser också att den får lite vassare omdöme än den tidigare
Ledaren i klassen Sony RX10.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Manuella inställningar finns idag på de flesta bättre kompaktkameror så vill man påverka skärpedjupet manuellt så går det lika bra som på systemkamerorna.

Jappe

Ju större sensor desto mindre skärpedjup med samma inställningar. Bländare 11 på en fullformatsensor kan motsvara 4 steg större (2,8) på en kompaktkamera.

På den analoga tiden föredrog porträttfotografer ofta Hasselblad (6x6 cm) framför småbild (24x36 mm) för att få diffus bakgrund.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny systemkamera

OK! Jag ger mig men det finns ändå möjligheter med manuell inställning på en kompaktkamera. Stor bländare och fokus framför objektet ger oskarp bakgrund om man nödvändigtvis eftersträvar det i "vanliga" bilder.

Jappe
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Ny systemkamera

Canon 700d har jag tittat närmre på...säkert ett utmärkt val ligger 2:à just nu.
Fördelen med Lumixen för mig är snabbheten med ett hyggligt inbyggt objektiv
22- 400. mm
Jag vet sen tidigare systemkameror jag haft att man har alltid fel objektiv för tillfället.

Har själv en canon 70 d, och jag är väldigt nöjd med den , en stor fördel med canon är att det finns ett stort utbud av beg. Optik att köpa.
Själv har jag satsat på canons L-optik, som jag kan rekommendera.

Bosse
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Canon 70 d är säkert en kanonkamera....det var den första jag fastnade för.
Sen rannsakade jag mitt behov som en i resandefolket. Så lite pryttlar som möjligt. Då dök Lumixen upp som räddaren i nöden. Beställd och klart med 64 gb kort och canvasväska. Nu är det roliga kvar...
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Får vänta till v33... Innan den kommer. Hur i hela friden skall jag stå ut tills dess. Får damma av min gamla Finepix 602 zoom från 2002. Det har hänt mycket på 12 år men den är still going...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Digital_Camera_Sensor_sizes.jpg


Här ser man tydligt skillnaden mellan storleken på diverse sensorer.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Det var ju sensorstorleken.
Fullformat 24 x 36 mm. "billigare" systemkameror har DX format, dvs 24 x 18 mm.
Kompakter har betydligt mindre sensorer..

Ju större sensor desto mindre brus och högre ISO bl.a.
Givetvis finns stora skillnader på kameror. Man kan inte klumpa ihop systemkameror i en hög. Proffskameror har t.ex. olika inriktningar. En press/sportfotograf vill ha mycket bilder/sek och är inte så noga med pixeltätheten. En studiofotograf vill ha hög pixeltäthet och är inte så noga med antal bilder/sek.
Därför är det så svårt att ge någon råd. Det är lätt att man lägger sina egna behov som utgångsläge och då kan det bli fel.

/M
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Ny systemkamera

Det var ju sensorstorleken.
Fullformat 24 x 36 mm. "billigare" systemkameror har DX format, dvs 24 x 18 mm.
Kompakter har betydligt mindre sensorer..

Ju större sensor desto mindre brus och högre ISO bl.a.
Givetvis finns stora skillnader på kameror. Man kan inte klumpa ihop systemkameror i en hög. Proffskameror har t.ex. olika inriktningar. En press/sportfotograf vill ha mycket bilder/sek och är inte så noga med pixeltätheten. En studiofotograf vill ha hög pixeltäthet och är inte så noga med antal bilder/sek.
Därför är det så svårt att ge någon råd. Det är lätt att man lägger sina egna behov som utgångsläge och då kan det bli fel.

/M

Fullformat är ju inte aktuellt för min del...men är storsensor=bra upplösning ?
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ny systemkamera

Bry dig inte om marunga. Han tycks vara någon sorts proffsfotograf, en sån där som köper dyr och fin utrustning men sedan gör bilderna oskarpa medvetet. :D Ludde Kuddson är likadan! :D (OBS, OBS! Ironi!)

Den kamera du har valt passar dig säkert utmärkt! Hade jag varit utan bra kameror just nu så hade jag absolut tittat på den! Vill ha!

Jappe
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Ny systemkamera

Ha, ha.
Så är det nog Jappe. Men det är javligt kul..!

Brukar säga att min husbil och mina kamerautrustning kostar ungefär lika mycket..:)


/M
 
Toppen